לוחמי האש השיגו לקראת הערב (שישי) שליטה על רוב השריפות, אך בהר דבורה הסמוך לנוף הגליל האש עדיין משתוללת. עשרות מטוסי הכיבוי מטייסת "אלעד" שסייעו למאמצי הכיבוי הפסיקו את פעילותם עם רדת החשיכה, אך בכבאות והצלה מעריכים שהרוחות ייחלשו בהדרגה ולכן אין סכנה להתפשטות האש באף אחד מהמוקדים.
לדברי גורם בכבאות והצלה, המוקד הבעייתי הוא בעיקר זה שבאזור נוף הגליל, ובאור ראשון (סביב 5:00 בבוקר) יתחילו שוב להפעיל את המטוסים בגזרה זו. השר לביטחון פנים אמיר אוחנה השתתף בהערכת מצב בחפ"ק של משטרת ישראל וכוחות הביטחון וההצלה בנוף הגליל יחד עם ראש העיר רונן פלוט, נציב כבאות והצלה רב-טפסר דדי שמחי, סגן מפקד מחוז חוף, ונציגי צה"ל ומד"א. לדבריו, "מאמצי כיבוי האש צפויים להימשך לתוך הלילה בשאיפה להשתלט עד מחר על כל הדליקות".

כ-5,000 מתושבי נוף הגליל, שהם כעשרה אחוזים מאוכלוסיית העיר, נאלצו לעזוב את בתיהם בעקבות השריפה שמשתוללת בעיקר באזורים הצפון-מזרחיים של העיר מאז שעות הצהריים המוקדמות. לפחות שבעה בתים ניזוקו.
תושבים פונו בתחילה מהשכונות מריו לזניק ומליבו, ובהמשך החלו לפנות דיירים גם בשכונה הצפונית, ברחובות קישון, יודפת, גולן ארבל. עיריית נוף הגליל הודיעה כי החל מ-20:00 רשאים תושבי הרחובות הגיא, תבור, קישון, יסמין וגולן לשוב לבתיהם.
בעיריית נוף הגליל העריכו כי הנזקים מסתכמים במיליונים. צוותי מד"א טיפלו לפחות בארבעה נפגעים משאיפת עשן בנוף הגליל, נמסר כי מצבם קל. במשטרה אומרים כי ההחלטה המהירה על פינוי התושבים הביאה להצלת חיי אדם.
14 צפייה בגלריה
שריפות בגליל התחתון
שריפות בגליל התחתון
"המוקד הבעייתי". השריפה בהר דבורה הסמוך לנוף הגליל
(צילום: גיל עצמון יערן קק״ל)
14 צפייה בגלריה
שריפות בנוף הגליל
שריפות בנוף הגליל
אלפים פונו מבתיהם. נוף הגליל, הערב
(צילום: אביהו שפירא)
14 צפייה בגלריה
שריפות בנוף הגליל
שריפות בנוף הגליל
השריפה בנוף בגליל
(צילום: דוברות איחוד הצלה)
14 צפייה בגלריה
שריפות בגליל התחתון
שריפות בגליל התחתון
אש סמוך לנוף הגליל
(צילום: גיל עצמון יערן קק״ל)
14 צפייה בגלריה
שריפות בנוף הגליל
שריפות בנוף הגליל
כוחות כיבוי בנוף הגליל
(צילום: אביהו שפירא)
מלון "פלאזה" בנוף הגליל נפתח לטובת המפונים, בנוסף לכמה מרכזים קהילתיים. ראש עיריית נוף הגליל רונן פלוט הגיע למקום יחד עם עובדי עירייה נוספים וניגשו למרכול סמוך כדי לרכוש כיבוד עבור המפונים. הוא סקר בפניהם את המצב וביקש שישמרו על ריחוק חברתי למרות המצב: "על האש נשתלט אבל הקורונה עוד פה", אמר.
במרכז היום לקשיש ברחוב תירוש בעיר נפתח מקום ריכוז לתושבים שזקוקים לבידוד עקב היחשפות לנגיף הקורונה. העירייה פנתה לפיקוד העורף שידאג הערב לכ-1,200 מנות כארוחת ערב למפונים. בעירייה החלו להשתמש במלאי החירום שנועדו למקרי מלחמה על מנת להעניק סיוע ראשוני לתושבים שנאלצו לפנות את בתיהם.
בעירייה אמרו שהאתגר הלוגיסטי כעת מלבד כיבוי האש הוא דאגה למפונים בנקודות הריכוז. במקרים רבים מדובר בקשישים שעזבו את הבתים עם ידיים ריקות, ללא תרופות וציוד נוסף, או במשפחות עם ילדים שצריכות סיוע בטיטולים ובמזון לתינוקות.
בקרן הקיימת לישראל אומרים כי השריפה ביער מורדות נצרת, הסמוך לנוף הגליל, היא "שריפת היער בגדולה באזור זה עשרות שנים". לדברי יערני אזור גליל מזרחי, "כל היער בין דבוריה ונוף הגליל, כולל כל הר דבורה, נשרפו, כולל חלקים גדולים של דרך נוף בית קשת וחניון הר דבורה ואנדרטת צ'רצ'יל".

צוותי כיבוי הוזעקו במהלך היום גם לאזור חדרה, לעמק חפר, לכפר האורנים, למבוא דותן, לנצרת, לאום אל-קוטוף, לפוריידיס, לאזור מרגליות, לאזור לפידות, לנתניה ולכפר קרע בעקבות שריפות.
80 משפחות פונו מבתיהן בכפר האורנים, בסיוע עשרות לוחמי צה"ל שהוקפצו למקום. בית אחד ניזוק באופן קשה מהשריפה, ושלושה בתים נוספים ניזוקו קלות. בנוסף, נמסר כי גרם נזק נרחב לתשתיות בהיקף של מיליוני שקלים - גדר היישוב, עמודי התאורה בכביש ההיקפי ותשתיות נוספות נשרפו כליל. נסיבות פרוץ השריפה עדיין בחקירה.

14 צפייה בגלריה
מבנה שנשרף בכפר האורנים
מבנה שנשרף בכפר האורנים
מבנה שנשרף בכפר האורנים
(צילום: כיבוי והצלה)
14 צפייה בגלריה
שריפות בבת חפר
שריפות בבת חפר
השריפה בבת חפר
(צילום: דודו אלימלך)
14 צפייה בגלריה
שריפות בבת חפר
שריפות בבת חפר
בת חפר
(צילום: דודו אלימלך)
במקביל, 19 צוותים של לוחמי אש הוקפצו גם לשריפה ליד בת חפר ופינו עשרות משפחות מקו האש ביישובים בת חפר ובחן. בצה"ל ציינו כי לאזור הוזעק מסוק כיבוי והכביש בין בת חפר לבחן נחסם לתנועה. גם בשכונת קריית השרון בנתניה פרצה שריפה ושני צוותים הוזעקו למקום.
ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים אחר הצהריים התייעצויות בראשותו בנושא השריפות ברחבי הארץ בהשתתפות השר לביטחון פנים, מ"מ המפכ"ל, נציב הכבאות, ראש המל"ל וגורמים נוספים. נמסר כי ראש הממשלה קיבל עדכון וסקירה מנציב הכבאות על מאמצי הכיבוי, וביקש לוודא שנעזרים בכל המשאבים הקיימים ובמידת הצורך לשקול סיוע בינלאומי. הנציב ציין כי כרגע לא נידרש סיוע כזה, וכי מערך כיבוי האש נעזר בכוחות המשטרה ובפיקוד העורף. "אני מחזק את לוחמי האש ופיקוד העורף שעושים עבודה קשה בשעות אלה", אמר נתניהו.
נשיא המדינה ראובן ריבלין אמר כי הוא "עוקב בדאגה אחר העדכונים על האש המתפשטת בכמה מוקדים בארץ, וליבי עם האזרחים שפונו מבתיהם בשעה זו של חרדה ומתח. אני מחזק אתכם לוחמי האש שלנו, רואה כמה קשה אתם נלחמים כדי לבלום את האש המשתוללת ומתפלל כי יושג כיבוי מלא במהרה".

חשד במערכת הביטחון: חלק מהשריפות בשומרון - הצתה מכוונת

כמו כן, צה"ל סייע בשריפה שהתלקחה ביישוב מבוא דותן, והלוחמים פינו קו בתים ראשון ביישוב. כמו כן, הוחלט להכריז על פינוי של כל התושבים במעוז צבי הסמוך, וכ-20 משפחות פונו מהיישוב אל מועדון "בית זמיר" במבוא דותן.
14 צפייה בגלריה
שריפות ביער במבוא דותן
שריפות ביער במבוא דותן
השריפה באזור מבוא דותן
(צילום: דוברות כבאות והצלה)
14 צפייה בגלריה
צה"ל מסייע בפינוי תושבים מכפר האורנים עקב שריפות
צה"ל מסייע בפינוי תושבים מכפר האורנים עקב שריפות
מאמצי הכיבוי ליד כפר האורנים
(צילום: דובר צה"ל)
ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, הגיע למקום ואמר כי מדובר ב"אירוע לא פשוט, אנו כרגע עמלים ומקווים שנצליח למנוע מהאש להגיע לבתי היישוב. על פי הערכות שוב מדובר בהצתה. מבחינתנו זה אירוע טרור לכל דבר ועניין, וכך מערכת הביטחון והדרג המדיני צריכים להתייחס לכך. לתפוס את המציתים ולהתייחס לנושא בחומרה כמו כל פיגוע טרור אחר".
בשומרון התפתחו שריפות גם באזור היישוב עינב ובין אריאל לסלפית. במערכת הביטחון חושדים כי כמה ממוקדי השריפה שפרצו במהלך היום בשומרון הם תוצאה של הצתה מכוונות של פלסטינים. גורם ביטחוני אמר כי כוחות הביטחון פועלים במטרה לאתר חשודים ואוספים ממצאים במוקדים השונים.
יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, אמר כי "השריפות ביישובי הצפון היום, כמו נגיף הקורונה, לא מבדילות בין תושבים יהודים לערבים. לפני שמערכת הביטחון בוחרת להאשים שוב פלסטינים בהצתות לשווא כמו פעמים קודמות - שתביט רגע לממשלה ותראה איך היא פשוט הפקירה בשנים האחרונות את מערך הכבאות, למרות השריפות החוזרות בשנים האחרונות".
14 צפייה בגלריה
שריפות באום אל קוטוף
שריפות באום אל קוטוף
מאמצעי הכיבוי ליד אום אל-קוטוף, ואדי ערה
(צילום: דוברות כיבוי והצלה חוף )
14 צפייה בגלריה
שריפות במשגב עם
שריפות במשגב עם
השריפה באזור מרגליות
(צילום: EPA)
14 צפייה בגלריה
שריפות במשגב עם
שריפות במשגב עם
השריפה באזור מרגליות
(צילום: AFP)
14 צפייה בגלריה
שריפות בנחל בית העמק יער תפן
שריפות בנחל בית העמק יער תפן
השריפה בנחל בית העמק, ליד לפידות
(צילום: שלי בן ישי יערן קק"ל)
בנצרת פרצה שריפה במפעל של תע"ש, ובאזור חדרה מדובר בשריפות חורש שמתקרבות לקיבוץ להבות חביבה וליער עירון. צוותים רבים, בשיתוף מתנדבים וכוחות כוננות, הוזעקו למקום.
שריפת חורש גדולה פרצה גם באזור היישוב לפידות שבגליל והשתוללה ביער תפן ובנחל בית העמק. למקום הוזעקו שמונה צוותי כיבוי וארבעה מטוסים מטייסת "אלעד". גם באזור היישוב מרגליות שבגליל העליון פרצה שריפת חורש גדולה, ושישה צוותי כיבוי הוזעקו למקום.
בתחילת החודש הקודם הוציא נציב הכבאות הראשי דדי שמחי צו גורף האוסר על הדלקת אש בשטחים פתוחים בין השעות 7:00 בבוקר ל-21:00 בערב. תוקף הצו הוא עד 31 באוקטובר והוא הוצא בשל תחזית מזג האוויר דאז שבישרה על חום קיצוני בכל רחבי הארץ.
הצו קובע כי אין להדליק אש בכל שמורות הטבע, החורשות והיערות וכן בכל שטח פתוח שבו יש צמחייה, או במרחק של 500 מטרים מהם. מנגד ניתן על פי הצו לבצע עבודות טכניות היוצרות הבערה או אש גלויה בשטח פתוח בתנאי שהן יתבצעו במרחק העולה על 20 מטרים מיער, חורש או צמחייה דליקה וכן יינקטו כל אמצעי הזהירות. הצו קובע עוד כי רק מפקד מחוז יכול לאשר מראש ובכתב הדלקת אש במקומות אלו ורק לאחר שיראה שיש רמת בטיחות מלאה.
דדי שמחי אמר בעת הוצאת הצו: "מטרת הצו לצמצם ככל שניתן פגיעה מיותרת בחיי אדם ורכוש מתוך הבנת כובד האחריות וההשלכות הסביבתיות הכרוכות בהדלקת אש בשטחים פתוחים. האזרחים מתבקשים לגלות אחריות ולהישמע להוראות הבטיחות מצילות החיים. ביחד נפעל לקיים תרבות פנאי ללא אש תוך העלאת המודעות הציבורית לסכנות הכרוכות בהבערת אש והתנהגות אחראית בטבע".