2 צפייה בגלריה
אביגיל נערה נזקקת
אביגיל נערה נזקקת
"הילדים הולכים לישון רעבים, זה גומר אותי נפשית". אביגיל
(צילום: יובל חן)
כבר שנים שאביגיל, אמא לשניים מאשקלון, נמצאת במאבק קיומי. המשכורת של בעלה משלמת שכירות וחשבונות, וקצבת הנכות שלה משלמת חובות שהם צברו במשך שנים. "יש לנו הרבה חובות", היא מספרת. "אחרי כל התשלומים הללו לא נשאר לנו כסף ביד. עד הקורונה לפחות ידעתי שהילדים מקבלים ארוחה חמה בבית ספר, מאז שסגרו את מסגרות החינוך גם זה לא קורה. ילד שנמצא בבית רוצה לאכול, אבל לא תמיד יש, אז לפעמים הם הולכים לישון בלי אוכל".
אביגיל מוסיפה בכאב: "אני אוכלת את עצמי מבפנים. כואב לי על הילדים. הם הולכים לישון רעבים, זה גומר אותי נפשית. בתי הספר נסגרו, אבל הצרכים שלנו לא השתנו, המצב רק נהיה יותר גרוע".
אלא שאביגיל לא לבד. מאות אלפי תלמידים שנתמכים במפעל המזון של משרד החינוך מצאו עצמם רעבים מאז שמוסדות החינוך נסגרו. "מפעל ההזנה מספק אוכל מזין ובריא עבור ילדים שבביתם אין מספיק כסף לאפשר להם לאכול כראוי", אומר פרופ' אהרן טרואן מבית הספר למדעי התזונה באוניברסיטה העברית, נציג האחודה לאורח חיים בריא ומניעת סוכרת. "ילדים רעבים סובלים. לא רק שאינם לומדים, אלא הם עייפים, לא ממושמעים ועלולים גם להיות אלימים. הפסקת האוכל בתקופת הקורונה מחריפה את הבעיה של המשפחות ובונה פערים לצמיתות".
2 צפייה בגלריה
ליאורה ומשפחתה
ליאורה ומשפחתה
"הילדים אומרים לי שהם רעבים". ליאורה ומשפחתה
(צילום: יריב כץ)
"התמשכות הסגר מביאה את השכבות החלשות בישראל לנקודת שפל חסרת תקדים", מוסיפה נשיאת הקרן לידידות יעל אקשטיין. "אנחנו רואים בשטח עלייה חדה במספר המשפחות שלא מצליחות לסיים את החודש ולהאכיל את ילדיהן ללא סיוע עמותות מזון כמו 'יד ביד' ושירותי הרווחה. המצב הזה צפוי לייצר פערים חסרי תקדים בישראל בעתיד".
ליאורה, אם לשלושה ממרכז הארץ, מספרת: "בעלי ואני חיים על קצבאות נכות. מפעל ההזנה מאוד משמעותי עבורנו כי כך אני יודעת שלפחות אחד משלושת הילדים שלי מקבל ארוחה חמה בבית הספר. אני כמעט ולא קונה בשר בגלל המחיר. הילדים אומרים לי שהם רעבים ואני עונה להם 'קחו פרוסה'. כמה פרוסות בן אדם יכול לאכול? זה חשוב לילד שלא יהיה רעב כדי שיהיה יותר מרוכז, שיצליח בלימודים".
"מדו"ח המוסד לביטוח לאומי שהתפרסם בסוף השנה הקודמת עולה כי בשנת 2018 חיו בעוני במדינת ישראל 1,810,500 נפשות עניות", מסביר פרופ' יוסי דהאן, חבר בצוותי המומחים של המשבר. "כל ישראלי חמישי מוגדר עני, מתוכם 841,700 היו ילדים – ומכאן שכל ילד שלישי בישראל הוא ילד עני שחי באי ביטחון תזונתי. לנוכח המשבר הכלכלי החמור המתמשך ישנם טעמים להניח כי מספר הילדים העניים הסובלים מהיעדר ביטחון תזונתי יגדל באופן דרמטי. המחקר מצביע על כך שילדים הגדלים במצב של חוסר ביטחון תזונתי סובלים מבעיות בהתפתחות הקוגניטיבית המשפיעות על הישגיהם הלימודים".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "לאור החשיבות הגדולה שהמשרד מייחס למענה שיש לתת לילדים ולנוער בסיכון, הוא החריג במסגרת תקנות החירום את פעילותם של מוסדות החינוך שלהם. בתוך כך, לצד המענה הלימודי והטיפולי שמקבלים התלמידים במסגרת מוסדות החינוך הם מקבלים גם הזנה".