לא מעט מקרים של אכיפה קשה התפרסמו השבוע, בעיקר כלפי אזרחים שלא עטו מסכות. לציבור יש ביקורת על המשטרה, כשהטענה העיקרית היא שהאכיפה מתבצעת במקומות הלא-הנכונים ואולי גם נגד האנשים הלא-הנכונים. מנגד, יש גם מי שמחפש פרובוקציה על חשבון השוטרים. במשטרה מנסים להילחם בתופעה, ואומרים כי הם "עדים לסרטונים רבים המפורסמים ברשתות החברתיות בניסיון להכפיש את המשטרה והשוטרים, חלקם תוך עיוות המציאות".
הסרטון הראשון השבוע שעורר ויכוח קשה הוא הסיפור של בתיה גטר, בת ה-13.5 מירושלים. שני שוטרים שראו אותה ללא מסכה החלו לבקש ממנה פרטים מזהים על מנת לרשום דו"ח.
גטר בכתה ולא הצליחה להבין מה השוטרים מבקשים ממנה. בסוף לא נרשם דו"ח לילדה אך, הסרטון עורר רעש, ואביה של בתיה, יהושע גטר הופיע בוועדת חוקה, חוק ומשפט השבוע.
ל-ynet הוא מספר כי הימים האחרונים עמוסים רגשית. "אנחנו מקווים שבאמת דברים ישתנו. השוטרים בשטח לא עוברים הכשרה נאותה. מה שהם עשו לבת שלי אני חושב שזה לא אנושי. אף אחד לא מבין את זה. כל מי שרואה את הסרטון הזה יורדות לו דמעות. איפה הלב? איפה הרגישות? אני כן מרגיש שזה בגלל שהיא דתייה. אם היא הייתה חילונית זה היה עובד אחרת. קשה לי להאמין שהשוטרים דווקא נגד החרדים, אבל עכשיו המציאות היא כזאת".
מהמשטרה נמסר בתגובה לאירוע כי "בניגוד מוחלט לנטען, השוטרים פגשו בנערה בת 13.5 ברחוב ללא מסיכה על פניה בניגוד לתקנות, אולם לא רשמו לה דו״ח כלל. השוטרים ביקשו ממנה לעטות מסיכה על פניה ושחררו אותה לדרכה. מדובר בעוד פרסום שקרי ומעוות לחלוטין במסגרת קמפיין מגמתי המתנהל בימים אלו נגד המשטרה והשוטרים הפועלים למען בריאות הציבור".
תמונה אחת של ציון, אופה בן 70 ממאפיית חבה בירושלים כששני שוטרים עוררה סערה ברשתות החברתיות. ציון זומן עם בעלי המאפייה לשימוע במגרש הרוסים בירושלים, זאת אחרי שנראה מוכר לחם ללא מסכה. המשטרה הוציאה למקום צו סגירה של 24 שעות בעקבות המקרה. ציון, שעובד בחום גבוה במאפייה מספר ל-ynet "בסך הכול הוצאתי את המסכה כדי לשתות מים".
"באו שני שוטרים, ואמרו שהפרתי את ההוראות של משרד הבריאות וזימנו אותי למגרש הרוסים", הוא משחזר. "יש לי שש נפשות בבית. אני חי מהיד אל הפה ואני מבקש מביבי שיבטל את הדוח". היום המקום נפתח מחדש.
מהמשטרה נמסר בתגובה כי "ביממה האחרונה נראה עובד במקום כאשר אינו עוטה מסכה ומוכר מאפים לציבור תוך שמסכן את עצמו ואת ציבור הקונים במקום ולאור כך נאלצה המשטרה לבצע שימוע שבעקבותיו הוחלט לסגור את העסק ליום אחד, תוך התחשבות בבעל העסק. המשטרה אינה יכולה לאפשר פעילות במקום בו הנחיות בריאות העם לא מבוצעות פעם אחר פעם ומעמיד בסכנה את כלל ציבור הקונים ומי שבא במגע עם בעל העסק".
אתמול תועד עיכוב של אישה במרכז ירושלים לאחר שירדה מהרכבת הקלה ולא עטתה מסכה על פניה.
האישה לא הסכימה להזדהות בפני השוטרים לצורך רישום דו"ח, וכעבור חצי שעה החלו שתי שוטרות לנסות ולהקימה מהספסל. בשלב מסוים הן נראות גוררות אותה על הרצפה, תוך זעקות ממושכות של א': "אני צריכה ללכת לבית שלי! אבא תעזור לי". א' לא רצתה להרחיב על שאירע.
מהמשטרה נמסר בתגובה למקרה כי "במהלך פעילות אכיפה של השוטרים בירושלים, זיהו את האישה שירדה מהרכבת הקלה כשהיא לא עוטה את המסכה על פניה כנדרש. שהבחינה בשוטרות, ניסתה לחמוק, וסירבה להזדהות בפניהם, תוך שמנסה ללכת מהמקום על פסי הרכבת".
"חרף אזהרות שוב ושוב לשתף פעולה ולא להכשיל את האכיפה, נאלצו לעצור אותה לאחר שסירבה לעיכוב ולבסוף לאזוק אותה לאור התנגדותה. לאחר שזוהתה וחרף התנהלותה הפסולה בניגוד לחוק, הוחלט להסתפק רק ברישום הדו״ח בגין אי עטיית המסיכה כנדרש והיא שוחררה".
בין שישי לשבת הסתובב בחולון צעיר בלי מסכה, ונעצר על ידי שוטרי מרחב איילון, שעשו זאת תוך שהם מחשמלים אותו, מטיחים אגרופים בפנים, מפילים אותו לרצפה ואף מכים אותו באמצעות אקדח טייזר. ככל הנראה, העצור סירב תחילה להזדהות – אך בהמשך הוא הוציא את תעודת הזהות מכיסו, מה שלא מנע מהשוטרים להשתמש כלפיו באלימות קשה. לאחר התקרית הוא פונה לבית החולים וולפסון, ובהמשך למעצר.
מהמשטרה נמסר שהאירוע נראה חריג בחומרתו, והבהירו: "תיעוד המקרה ופרטיו יועברו מיוזמתנו לבדיקת מח"ש ונפעל בהתאם לתוצאותיה".
בין כל הסרטונים הללו, ישנם גם מקרים שמתועדים של אזרחים שמתעמרים בשוטרים. בסרטון אחד נראה צעיר במרכז ירושלים עוצר שתי שוטרות מג"ב , מוריד את המסכה ואומר לשוטרות "תתנו לי דו"ח, אני בלי מסיכה. תהיו רציניים. משטרה של זבל. הנה אני בלי מסיכה".
בסרטון אחר נראה מי שמכונה האדמו"ר מברדיטשוב נעצר רק בגלל שהיה ללא מסיכה. אולם, בסרטונים שהוציאה המשטרה נראה האדמו"ר מתנכל לשוטרים שביצעו סיור בקניון בעיר. האדמו"ר מוציא את הטלפון ומתחיל להסריט סרטון סלפי, עם השוטרים כשהוא ללא מסכה. על המקרה הגיבה המשטרה: "מדובר בעוד פרובוקציה פסולה נגד המשטרה והשוטרים".

טענות לאכיפת יתר כלפי החרדים

ח"כ משה גפני (יהדות התורה) קורא להקים ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת התנהלות המשטרה בנושא "האכיפה הבררנית והקפדנית כלפי האוכלוסייה החרדית".
בהצעה לסדר שהגיש ליו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין, טען גפני כי מאז החלה חובת עטיית מסכות במרחב הציבורי מתבצעת אכיפה מוגברת בעניין דווקא בריכוזי המגזר החרדי "עד כדי שימוש באמצעים חריגים שאינם ננקטים מול אוכלוסיות אחרות.
"התיעודים והעדויות לכך אינם משאירים מקום לספק כי קיימת מדיניות איפה ואיפה בקרב האזרחים", כתב ח"כ גפני. "בעת הזו האכיפה הלא מידתית המדוברת מצטרפת למקרים נוספים שבהם המשטרה נקטה אמצעים מופרזים ושימוש בכלים ובשיקול דעת שונה בגישתם לטפל בבעיות הנוגעות לציבור החרדי".
"אין מנוס אלא להקים ועדת חקירה פרלמנטרית שתחקור את הנושא", סיכם גפני. "הוועדה תידרש לבחון לעומק את הפקודות הניתנות לשוטרים בשטח מול האוכלוסיות החרדיות בפרט, האם ניתנה הנחיה לאכיפה מסוג זה, והאם ניתנות הוראות שונות לייחס כלפי האזרחים. ולבסוף לגבש נהלים ברורים בהם צריך לנהוג כלפי כלל אזרחי מדינת ישראל בכל מקום שהוא".
1 צפייה בגלריה
משה גפני אמיר אוחנה
משה גפני אמיר אוחנה
משה גפני ואמיר אוחנה
(צילום: אלכס קולומויסקי, אבי מועלם)
השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה הגיב אחר הצהריים לטענות על אכיפה בררנית ואכיפת יתר כלפי החרדים בנוגע לאי-עטיית מסכה, וכתב בפוסט בפייסבוק: "כשאני פונה למפקדים, הנמצאים יחד עם השוטרים בשטח, אני שומע מהם את הדבר הבא: לא רק שלא נרשמים יותר דו"חות מסיכה לאוכלוסייה החרדית ביחס לשיעורם באוכלוסייה – נרשמים פחות דו"חות".
על פי אוחנה, זאת "משום שהאוכלוסייה החרדית, לאור מוראות הגל הראשון של הקורונה, הפנימה מהר יותר וטוב יותר את חובת חבישת המסיכות, ביחס לאוכלוסייה הלא חרדית".
הוא הוסיף: "במקרים שבהם נעשה שימוש בכוח מופרז – מפקדי המשטרה מתחקרים, מפיקים לקחים – ואם צריך, פועלים משמעתית. ובמקרים בהם הפעלת הכוח איננה טעות בשיקול הדעת אלא זדון – מתוך מניע אלים ממש – אנשים לא רק ייענשו אלא גם יוצאו מהמשטרה.
"ממש הבוקר קיימתי דיון (באמצעות ויעוד חזותי, אני עדיין בבידוד) עם צמרת המשטרה וחידדתי את ההנחיה לביצוע 'אכיפה חכמה' - להעדיף אכיפה במקומות סגורים ולהימנע ככל האפשר ממצבים של מעצר, איזוק והפעלת כוח, בשל העובדה כי מדובר ברוב רובם של המקרים בציבור הכללי, ולא בציבור העברייני שהמשטרה רגילה לפעול מולו.
"הסבירו לשוטרות ולשוטרים את חשיבות שיקול הדעת, ביקשתי. הוציאו לשטח את השוטרים הוותיקים והמבוגרים יותר. יש ערך רב לניסיון שצברו".
במשטרה גינו את דברי גפני, טענו כי מדובר בחלק מ"מסע הכפשה משולל כל רסן כלפי המשטרה והשוטרים, לעתים תוך מצג שווא המנותק מהמציאות", ווהביעו צער על כך ש"יש מי שרואה בשוטר אויב". הם הדגישו כי "מרבית המפגשים עם אזרחים בהקשר של אי עטיית מסיכה מסתיימים ללא אכיפה כלל".
"משטרת ישראל אוכפת את התקנות לשעת חירום בכל הארץ מצפון ועד דרום, ללא קשר לזהותו, מוצאו או שיוכו הקבוצתי של אדם", נמסר, "השוטרים נמצאים בחזית המאבק הלאומי נגד נגיף הקורונה ופועלים למען הבריאות של כולנו - חילונים, דתיים וחרדים. האכיפה המשטרתית שוויונית ומתבצעת ללא משוא פנים, וכל טענה אחרת שאינה נתמכת בעובדות היא שגויה, מטעה וחוטאת לאמת".
הסרטונים הופצו ברשתות החברתיות. אם צילמתם או ידוע לכם מי צילמו - אנא שלחו למייל האדום
השתתפו בהכנת הכתבה: קובי נחשוני ואלי סניור