ועדת הכספים דנה היום (ראשון) באישור הצעת החוק לדחיית התקציב במאה ימים לקריאה שנייה ושלישית, הצעת חוק שנועדה למנוע בחירות בפעם הרביעית תוך פחות משנתיים. עדיין לא הושגה הסכמה בין הליכוד לכחול לבן בנושא, ולכן הוועדה יצאה להפסקה ותתכנס בסביבות 21:00, אם תושג עד אז הסכמה.
2 צפייה בגלריה
ועדת הכספים על דחיית התקציב
ועדת הכספים על דחיית התקציב
ועדת הכספים על דחיית התקציב
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
הדיון בוועדת הכספים מתקיים לאחר שבמערכת הפוליטית, ובעיקר בקואליציה בראשות בנימין נתניהו מחד ובני גנץ מאידך, הביעו אמש אופטימיות לקראת אפשרות של פתרון במשבר בין הליכוד לכחול לבן ומניעת הליכה לבחירות. יום לפני פיזור אפשרי של הכנסת בגלל אי העברת תקציב המדינה, הציע ח"כ צבי האוזר (דרך ארץ) הצעת פשרה שעליה אמרו גורמים בליכוד וגם בכחול לבן: "זאת אפשרות טובה וריאלית".
מ"מ יו"ר הוועדה, יצחק פינדרוס (יהדות התורה) אמר בתחילת הישיבה: "קיוויתי שהזמן של דחיית הדיון מהבוקר, יספיק להגיע להסכמה בין סיעות הבית, לצערי זה לא הספיק. אני מקווה שנגיע להסכמות בתוך הוועדה, למרות שבחוץ לא הגיעו כל הגורמים להסכמה. נכין את החוק להצבעה, ירצו יביאו אותו להצבעה, לא ירצו, לא יביאו. את אחריותנו כדי למנוע בחירות וכאוס במדינה, אנחנו צריכים כוועדה לעשות".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בני גנץ
בנימין נתניהו בני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ. יגיעו להסכמה?
(צילום: אבי מועלם אוליבייה פיטוסי, פלאש90)
ח"כ בצלאל סמוטריץ (ימינה) הוסיף: "פשרת האוזר היא סוג של ישראבלוף שככל הנראה הולך לגזור עלינו עוד כמה חודשים של שיתוק, בלי תקציב ובלי יכולת של המדינה להתנהל מול אתגרי הקורונה. טוב למדינה לא יצא מזה".
עפ"י ההצעה שהציגה הוועדה, יקבע במסגרת הוראת קבע, כי חישוב התקציב ההמשכי של 1/12 ליתר חודשי השנה, יבוצע בתוספת הסכום של מדד המחירים לצרכן ושיעור הגידול באוכלוסייה בישראל בשנה האחרונה. זאת לצורך מתן מענים תקציביים לתוכניות שונות שהתקיימו בשנת 2019 ו"נתקעו" בשל העדר תקציב מעודכן.
כמו כן, מוצע בתיקון, כי במסגרת הוראת שעה, יקבע כי ממועד אישור הצעת התקציב על ידי הממשלה לשנת 2020, (עוד בטרם אושר בידי הכנסת) החישוב של 1/12 יגזר מתוך סכום הצעת התקציב החדשה.
אסי מסינג, יועמ"ש משרד האוצר, התנגד: "ההצעה הזו כלל לא תואמה עם הממשלה, היא לא עברה ועדת שרים כמקובל, זה שונה לחלוטין מההצעה המקורית להארכת המועד. ההצעה היא לעשות תקציב בלי לקרוא לזה תקציב, היא קובעת שעד 3 בדצמבר 2020, הממשלה יכולה להגדיל את התקציב ההמשכי הקיים באיקס מסוים לפי קצב גידול האוכלוסייה, והאלטרנטיבה שהממשלה תגיש הצעת תקציב, ולפיה תפעל, גם אם תאושר בכנסת וגם אם לאו. המשמעות דה פקטו ,שכרגע קובעים את מסגרת התקציב, הדבר הזה מנוגד לעיקרון חוק התקציב. עוקפים את הדבר הזה, ביצירת מנגנון חדש. מייצרים מתכונת של ייצור תקציב בפועל".
מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ יצחק פינדרוס, השיב: "אני די המום, ברביעי קיימנו דיון, הייתה אמורה להיות הצבעה ביום רביעי במליאה, אם לא ההצגה של יו"ר הקואליציה זה היה קורה. הסיכום היה שלאחר הדיון אתם תשבו עם יועמ"ש הוועדה ותגיעו לנוסחה מוסכמת עד היום, לא כולל שבת. היו מספיק שעות כדי להבהיר את העמדה שלכם. לבוא לפה היום ככה, זה קצת צורם לי. כל מי שהיה פה זוכר שזה היה הסיכום".
רוני חזקיהו, החשב הכללי, התייחס להקבלה שנעשתה בדיון, להליך אישור התקציב לשנת 2015, לעניין תוספת לתקציב המדינה: "המצב שונה מהותית מהמצב ב-2015, מעבר לעובדה שהיה אז תקציב שהוגש ורק לא אושר, המצב היה גם שהיה עודף לחשבת הכללית של לפחות כמה מיליארדים לעומת הצרכים. התקציב השנה ב-2020, הוא שונה במהות, כי הוא קצר בעשרות או לפחות בעשרה מיליארדים מהטייסים האוטומטים שיש בהסכמים. בניגוד לצרכים שמסתכמים ב-415 מיליארד, יש לנו 400 מיליארד. אם לא נותר תקציב, אין מה לפעול ולחלק משהו שלא נותר לחלוטין". שאול מרידור, הממונה על התקציבים באוצר, הוסיף: "תקציב המשכי אומר שכל עוד הריבון לא נתן את ההיתר, אי אפשר להוציא מעבר לכך. אנחנו מנסים למצוא פתרון לכל מיני בעיות, אבל זו מהות החוק. הדבר הנכון לעשות, זה להרחיב אותו במידה המינימלית האפשרית. כי בסופו של יום, הדבר שצריך לקרות הוא הגשת תקציב מדינה. זו דרך המלך. יש הרבה תלאות שהכסף יצטרך לעבור עד שהכסף ייצא, כי החוק אומר ייצא רק מה שחייב להוציא".
"אין ספק שהעלאה של הסכום, ייתן פתרון לדברים שהעלו פה, אבל לא ייתן פתרון לפרויקטים חדשים בתחבורה למשל. ברור שככל שהסכום גבוה יותר, אז ניתן לפתור יותר דברים, אבל צריך להבין שהמנגנון לא משתנה בחוק, גם אם תהייה הגדלה. זו המהות של חוק היסוד. אנחנו בגרעון די גבוה, ככל שיחליטו להגדיל את הגרעון, הוא יגדל. אין כוונה לממשלה להגדיל מיסים". כרגע דנים הצדדים באפשרויות הגדלת התקציב, בהתחשב בכך שהחשב הכללי הוא שרשאי לתעדף תקציבים במסגרת החוק הקיים.
כאמור, עד יום שני בחצות הכנסת חייבת לאשר את תקציב המדינה - ולא, הכנסת ה-23 תפוזר והבחירות לכנסת ה-24 יתקיימו בתוך 90 יום.
פורסם לראשונה: 14:26, 23.08.20