מדענית שמבוקשת על ידי ה-FBI אחרי ששיקרה והסתירה את הקשר שלה לצבא סין מסתתרת בקונסוליה הסינית בסן פרנסיסקו. כך עולה ממסמכים שהוגשו לבית משפט, בתקרית נוספת המגבירה את המתיחות בין וושינגטון לבייג'ינג.
אתמול הורתה ארה"ב לסין לסגור את הקונסוליה שלה ביוסטון, טקסס, על רקע מעורבות בגניבת "קניין רוחני אמריקני ומידע פרטי". ממשלת סין כינתה את המהלך "פרובוקציה פוליטית". הנשיא דונלד טראמפ אמר בתגובה כי "תמיד קיימת האופציה" שהוא יורה על סגירת קונסוליות סיניות נוספות.
2 צפייה בגלריה
דגל סין קונסוליה סינית יוסטון טקסס ארה"ב
דגל סין קונסוליה סינית יוסטון טקסס ארה"ב
"מזימה לשליחת מדענים צבאיים לארה"ב במרמה". דגל סין בקונסוליה ביוסטון
(צילום: AFP)
במסמכים שהגישה התביעה לבית משפט פדרלי בסן פרנסיסקו נכתב שג'ואן טאנג, חוקרת סינית בתחום הביולוגיה באוניברסיטת קליפורניה, שיקרה בבקשת הוויזה שלה. בריאיון עם סוכנים של ה-FBI בחודש שעבר היא אמרה שאין לה כל קשר לצבא השחרור העממי של סין, אך בחקירה נמצאה תמונה שלה במדים של הצבא הסיני. בחיפוש בביתה נמצאו הוכחות לכך שעבדה כחוקרת באוניברסיטה לרפואה של חיל האוויר.
"ב-FBI מעריכים שג'ואן פנתה לקונסוליה אחרי אותו ריאיון, וכי היא עדיין נמצאת שם כדי להתחמק ממשפט", דווח בתקשורת האמריקנית. היא מואשמת בשקר, הסתרת מידע והונאה. ממסמכי בית המשפט עולה כי מדענים סינים נוספים נעצרו בארה"ב בגין הונאת ויזה. "נראה שהיא חלק ממזימה נרחבת לשלוח מדענים צבאיים לארה"ב במרמה", אמרו התובעים.
2 צפייה בגלריה
דגל סין קונסוליה סינית יוסטון טקסס ארה"ב
דגל סין קונסוליה סינית יוסטון טקסס ארה"ב
טראמפ אמר שייתכן שעוד קונסוליות ייסגרו. הקונסוליה הסינית ביוסטון
(צילום: AFP)
ההתפתחות האחרונה מגיעה פחות מארבעה חודשים לפני הבחירות לנשיאות ארה"ב. בשבועות האחרונים, בצל מצבו העגום בסקרים, מרבה טראמפ לתקוף את סין, ולפי דיווחים בארה"ב החרפת הטון הדרמטית של הממשל נגד בייג'ינג נובעת מהחלטה מושכלת שהתקבלה בקמפיין של טראמפ להפוך את היחסים עם סין לנושא מרכזי בקמפיין בחודשים שנותרו עד לבחירות לנשיאות בנובמבר.
בימים אלה מתמודד הנשיא טראמפ עם ביקורת קשה על האופן שבו ניהל את משבר הקורונה, ולפי סקרים כשני שלישים מהאמריקנים אינם מרוצים מהתנהלותו מול המגפה. פרשנים פוליטיים מעריכים כי האשמת סין באחריות למגפת הקורונה והסטת הדיון מסוגיות כמו מחאת ג'ורג' פלויד אל היחסים של ארה"ב עם בייג'ינג הן הדרך שלו לשפר את מצבו בדעת הקהל. טראמפ מנסה להציג את יריבו על הנשיאות, המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן, כמי שיתנהל מול סין ברפיון אם יגיע לבית הלבן.