ישראל זוכה בינתיים לגיבוי בינלאומי נרחב יחסית להמשך המבצע ברצועת עזה, גיבוי ש"נקנה" בעיקר בשל מתקפת הטילים חסרת התקדים לעבר תל אביב וגוש דן שבה נהרגו אזרחים. כלל לא בטוח שהגיבוי הזה יחזיק מעמד לאורך זמן: ככל שישראל תמשיך את התקיפות בעזה, כך הגיבוי ילך ויישחק - וייווצר לחץ בינלאומי להפסיק את האש.

5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן. ביקורת גוברת בארה"ב, מימין ומשמאל
ג'ו ביידן. ביקורת גוברת בארה"ב, מימין ומשמאל
ג'ו ביידן. ביקורת גוברת בארה"ב, מימין ומשמאל
(צילום: AFP, EPA)
מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה לדיון שני, וסגור, בהסלמה הביטחונית. עד כה ארה"ב סיכלה פרסום הצהרת גינוי נגד ישראל והמשיכה להתנגד לנוסח - גם לאחר שריככה אותו בעזרת הבריטים. חברות מועצות הבטיחות רצו לפרסם הצהרה משותפת שקוראת לישראל למנוע את פינוי המשפחות הפלסטיניות משכונת שייח' גראח, וקוראת לריסון ואיפוק ושמירת הסטטוס קוו ההיסטורי באתרים הקדושים בירושלים. ארה"ב סיכלה את היוזמה הזאת.
טיוטת ההצהרה קראה לעצירת פעילות ההתנחלויות, הריסת בתים ופינוי המשפחות הפלסטיניות משכונת שייח' ג'ראח. את ההצהרה יזמה נורבגיה, חברת מועצת הביטחון, והיא כללה גם קריאה לעצירת ההסלמה באזור. בעקבות דרישת ארה"ב הוכנסו שינויים בנוסח המקורי ואפילו נוסף גינוי לירי הרקטות מרצועת עזה. לבסוף האמריקנים הטילו וטו על פרסום ההצהרה - שמחייבת הסכמה של כל 15 החברות. ארה"ב ביקשה להמתין.
5 צפייה בגלריה
מועצת הביטחון של ה או"ם
מועצת הביטחון של ה או"ם
ארה"ב סיכלה הודעת גינוי במועצת הביטחון
(צילום: EPA)
בינתיים גוברת הביקורת בארה"ב נגד ממשל ג'ו ביידן בשל אוזלת ידו להביא להרגעת הרוחות. בארה"ב נשמעת ביקורת על ביידן מימין ומשמאל. ביידן רצה לשים את הסכסוך הישראלי-פלסטיני "על אש קטנה", לא לתת לו עדיפות ולשמור על הסטטוס קוו. אלא שההסלמה באזור "התפוצצה לממשל בפנים" - והוא נותר ללא שגריר בישראל, ללא שליח מיוחד ולמעשה כמעט ללא יכולות השפעה. לנוכח הביקורת הזו ישנה כוונה אמריקנית לשלוח לאזור את האדי עמר - סגן עוזר מזכיר המדינה האמריקני לנושא הישראלי פלסטיני.
עמר אינו אהוד על ישראל בלשון המעטה. הוא תכנן להגיע לאזור עוד לפני ההסדרה, אך כעת השליחות שלו מקבלת משנה תוקף. אלא שלא ברור כיצד הוא בדיוק יכול לסייע - בייחוד לאור העובדה שהאמריקנים לא מדברים עם החמאס. בינתיים ארה"ב מנהלת מגעים עם המצרים - ודוחקת בהם להגביר את מאמצי התיווך בין הצדדים.

"תמיכת ביידן בביטחון ישראל לעולם לא תיגמר"

הבית הלבן התייחס אמש להסלמה הביטחונית, ואמר שהנשיא ג'ו ביידן מקבל עדכונים יומיים על ההתפתחויות בירושלים ובעזה. בתדרוך של דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי היא אמרה כי "כבר בשבוע שעבר הוא הנחה את צוותו לדון עם גורמים ישראלים ופלסטינים, כמו גם עם מנהיגים ברחבי המזרח התיכון, במטרה להביא לרגיעה. תמיכתו של הנשיא בביטחון ישראל ובזכותה הלגיטימית להגן על עצמה ועל אזרחיה היא מהותית ולעולם לא תיגמר".
סאקי הוסיפה: "אנו מגנים את מתקפת הרקטות המתמשכות של חמאס וארגוני טרור אחרים על ישראל, כולל על ירושלים. אנו גם מגנים את הקיצוניות, משני הצדדים, שהובילה להסלמה. ירושלים חייבת להיות מקום של דו-קיום, וכל הצדדים נדרשים להחזיר את העיר למצב של רגיעה. נמשיך לתמוך בפתרון שתי המדינות לסיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני".
5 צפייה בגלריה
ג'ן סאקי
ג'ן סאקי
ג'ן סאקי, דוברת הבית הלבן
(צילום: EPA)
ביומיים האחרונים שר החוץ גבי אשכנזי שוחח עם כ-20 שרי חוץ מרחבי העולם ובהם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, שר החוץ הבריטי דומיניק ראב, שר החוץ של פורטוגל אוגוסטו סאנטוס סילבה, שרת החוץ של נורבגיה אינה אריקסן סוריידה ומספר שרי חוץ ערבים. אשכנזי שוחח גם עם השגרירים הישראלים במדינות באירופה ותדרך אותם על המסרים העיקריים. הוא הנחה את השגרירים לקיים ראיונות רבים בתקשורת המקומית.
גורמים מדיניים אומרים שבסך הכול ישראל מקבלת גיבוי מרוב המדינות, וכי יש הדהוד למסרים של ישראל על זכותה להגן על עצמה ולפגוע בחמאס. הגורמים ציינו כי ישראל נהנית בסך הכול מרוח גבית ומלגיטימציה בינלאומית להמשך פעילות צה"ל מול חמאס.
5 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן גבי אשכנזי
אנתוני בלינקן גבי אשכנזי
אשכנזי שוחח עם מזכיר המדינה בלינקן
(צילום: רויטרס)
קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ גינה למשל בחריפות את ירי הרקטות מעזה. "לישראל יש זכות להגן על עצמה מפני מתקפות כאלה. אני מקווה שההסלמה תיעצר וההתקפות האלה ייפסקו באופן מיידי. כל דבר אחר יהיה פשע נגד העם בישראל ונטל עצום על האזור המתוח ממילא". נשיא צ'כיה מילוש זמאן אמר שליבו עם מדינת ישראל וראש ממשלת צ'כיה אנדריי באביש אמר שהוא ניצב לצד ישראל. שר החוץ הגרמני הייקו מאס אמר שירי הרקטות לישראל הוא לחלוטין בלתי מקובל וחייב להיפסק מיד. "לישראל יש זכות להגנה עצמית לנוכח המצב הזה. אין לקבל ואין לסבול את ההסלמה הזו באלימות", אמר.
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הביעה היום תמיכה בישראל ובזכותה להגן על עצמה: הדובר של מרקל אמר שלישראל יש "את הזכות להגנה-עצמית" לנוכח מתקפות הטילים של הטרוריסטים הפלסטינים. הדובר, שטפן זייברט, אמר שמרקל "מגנה בצורה התקיפה ביותר את מתקפות הרקטות הבלתי פוסקות מרצועת עזה נגד ערי ישראל". זייברט אמר כי "אי אפשר להצדיק" את התקיפות. "לישראל יש את הזכות להגן על עצמה נגד המתקפות". זייברט ציין שבישראל נהרגו אזרחים יהודים וערבים מהירי של חמאס ושאר ארגוני הטרור. "המטרה שלהם היא להרוג אנשים בצורה שרירותית וחסרת הבחנה", אמר דובר הקנצלרית.
5 צפייה בגלריה
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל סגר חג המולד קורונה
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל סגר חג המולד קורונה
מרקל לצד ישראל: "אי אפשר להצדיק את התקיפות"
(צילום: רויטרס)
מי שמאבד את סבלנותו הוא שליח האו"ם למזרח התיכון, ת'ור וונסלנד, שהזהיר ממלחמה רחבת היקף. "הפסיקו את האש באופן מיידי, אנחנו מסלימים לעבר מלחמה רחבה", הזהיר. "מנהיגים מכל הצדדים צריכים לקחת אחריות על עצירת ההסלמה. מחיר המלחמה בעזה הוא הרסני, ואנשים פשוטים ישלמו את המחיר. האו"ם פועל עם כל הצדדים להחזרת הרגיעה, הפסיקו את האלימות עכשיו". משרד החוץ הישראלי לא נשאר חייב והגיב לשליח האו"ם: "אתה מדבר על 'מחיר המלחמה בעזה', אבל מתעלם מ-1,000 רקטות ששוגרו לשטח ישראל על ידי ארגוני הטרור חמאס והג'יהאד האיסלאמי ב-36 השעות האחרונות".
התובעת הראשית של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, פאטו בנסודה, התייחסה גם היא להסלמה והעלתה את האפשרות שמבוצעים פשעי מלחמה, מבלי להאשים צד זה או אחר. "אני מודאגת מההסלמה באלימות בגדה המערבית, כולל במזרח ירושלים, כמו גם בעזה וסביבתה, ומהאפשרות לביצוע פשעים תחת אמנת רומא", אמרה בציוץ באנגלית ובעברית. "אני מהדהדת את קריאת הקהילה הבינלאומית לרגיעה, איפוק, ועצירת האלימות".