יו"ר ועדת החינוך ח"כ רם שפע מכחול לבן מאיים הבוקר (יום ה') לטרפד את החלטת הממשלה לגבי הפעלתה החלקית של מערכת החינוך בסגר השלישי ובפרט את "ההחלטה הלא-ברורה של פתיחת הגנים רק בין 8:00 ל-13:00 שמנוגדת לעמדתי, להיגיון ולצורכי השטח". ביום ראשון יכנס את הוועדה.
2 צפייה בגלריה
רם שפע באולפן ynet
רם שפע באולפן ynet
"מקווה שהממשלה תעביר לנו תקנות הגיוניות". רם שפע
(צילום: שאול גולן)

"החלטת הממשלה לגבי תפקוד מערכת החינוך בסגר חסרת היגיון וחיבור למציאות", אמר שפע, והתריע כי הצעדים מפקירים את ילדי כיתות ה'-י'. "אין בכוונתי לאשר החלטה הזויה זו בוועדת החינוך ואני קורא לממשלה לעשות שינוי והתאמות בהקדם".
יו"ר ועדת החינוך סיפר שקיבל אלפי פניות בשעות הבוקר מהורים ומתלמידים שזועמים על הניתוק בינם לבין מקבלי ההחלטות, "ואני מתכוון לעשות הכול כדי להשמיע את קול זעקתם ולהתאים את התקנות לצורכיהם. ביום ראשון בבוקר אכנס את ועדת החינוך ואני מקווה מאוד שעד אז הממשלה תעביר אלינו תקנות הגיוניות שנוכל לאשר".
2 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"החלטה שגויה, פועל כדי לשנות אותה". גנץ
(צילום: אלכס קולומויסקי)
שר הביטחון, בני גנץ, התייחס היום למתווה החינוך שבו תמך ואמר כי "ההחלטה על הגבלת שעות מערכת החינוך שגויה ואני פועל כדי לשנות אותה". הוא אף תקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו וטען: "הסגר הוא תוצאה של חוסר יכולת של ראש הממשלה לעמוד בסיכומים. בעוד שמערכת הביטחון הביאה ל-100 אלף בדיקות ביום, השתלטה בתוך ימים על נתב"ג וקוטעת אלפי שרשראות הדבקה, ראש הממשלה מונע מאיתנו לממש את המדיניות הדיפרנציאלית שסיכמנו עליה".
לטענת גנץ, "נתניהו מנע את העלאת הקנסות, הסגרים בערים האדומות היו מעטים מדי ורופפים מדי, לא הטלנו מגבלות בערים כתומות כפי שקבעו וגם היום אין מערך הסברה אפקטיבי לציבור".
פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, התייחס היום להחלטה בריאיון לאולפן ynet ואמר כי זה הכל עניין של איזונים. הצענו בהצעה המקורית לסגור את כל מערכת החינוך, כי אנחנו חושבים שהתפרצות התחלואה עכשיו מחייבת צעדים יותר נוקשים. בדיונים עלתה החשיבות לפתיחת מערכת החינוך. יש לכך הרבה יתרונות לילדים ולהורים, והוחלט על מסגרת כזאת שלא פורצת את השעות ואת ערבובי הקפסולות ויש יכולת לשלוט על התחלואה. זו סוג של פשרה שהגיעו אליה".
לטענתו, "יש בהחלטה היגיון אפידמיולוגי. שום דבר לא מוחלט, אבל יש בה היגיון. ערבוב הקפסולות תורם לתחלואה. ניהלנו את זה בתקופה האחרונה בצורה לא רעה, אבל יש לו תרומה לתחלואה. גם לשעות הפעילות יש תרומה לתחלואה - ככל שהמפגשים נעשים לאורך יותר שעות, קשה יותר לשלוט בזה. השאלה היא מה התרומה וכמה. אני לא יודע כמה זה תורם להורדת תחלואה כשמסיימים לימודים ב-13:00 ולא ב-16:00".
כשנשאל אם תמך בהחלטה, השיב כי "אני תמכתי בכך שכל הלימודים יהיו סגורים לשלושה שבועות פלוס". לדבריו, "אני מבין את השיקול שלא לפגוע בלימודים, אבל בראייה שלי - בהיבט הרפואי - היה צריך ללכת לצעד מחמיר יותר".
גם במעונות היום לילדים בגילאי 3-0 זועמים על ההחלטה, וטוענים כי אין בה היגיון, שכן בגילאים האלה הילדים לא מועברים לצהרונים אלא נשארים בקפסולה אחת במשך כל היום. לטענתם, ההחלטה פוגעת גם בילדים, גם בהורים - שיצטרכו לקצר את יום העבודה כדי להחזיר את הילדים ב-13:00 - וגם במסגרות עצמן, שיצטרכו להתמודד עם בקשות להחזרים כספיים ועם גננות שיעדיפו לצאת לחל"ת מאשר לעבוד חצי יום.
מלבד קיצור הלימודים עד לשעה 13:00, הוחלט במסגרת הסגר כי התנועה תוגבל עד למרחק של אלף מטרים מהבית; תיאסר שהייה בבית אחר; מקומות המסחר, הבילוי והפנאי יישארו סגורים; טייק אווי ממסעדות לא יתאפשר; התחבורה הציבורית תצומצם ב-50%; התקהלויות עד 20 בשטח פתוח ו-10 בחלל סגור; "האיים הירוקים" ייסגרו; ספורט יותר ביחידים וללא הגבלת מרחק מהבית.