נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, שמבקר בפריז שבצרפת עם הרמטכ"ל אביב כוכבי, נשא דברים היום (ה') לאחר פגישתו עם הנשיא עמנואל מקרון. השניים שוחחו בין היתר על המאבק באנטישמיות וחקירת בית הדין הבינלאומי בהאג, ובביקור הועבר מסר ברור לצרפתים.
"לא נאפשר התבססות איראנית בלבנון", אמר הנשיא למקרון, והרמטכ"ל כוכבי - שהעניק סקירה ביטחונית לנשיא צרפת והציג מידע מודיעיני על התבססות איראן בסוריה וחיזבאללה בלבנון - היה אף יותר ברור: "לא נהסס לתקוף בעוצמה בכל מקום שבו יימצאו אמצעי לחימה, אויב או תשתיות מדינתיות שמסייעות לאויב". מקרון עצמו אמר כי "איראן חייבת להעניק מחוות ולהתנהג באופן אחראי".
6 צפייה בגלריה
ריבלין בביקור עם מקרון
ריבלין בביקור עם מקרון
הנשיאים, הרמטכ"ל - והאזהרה
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
6 צפייה בגלריה
ריבלין בביקור עם מקרון
ריבלין בביקור עם מקרון
נשיא המדינה ריבלין עם הנשיא הצרפתי מקרון, היום
(צילום: AP)
"רק לפני שנה עמדנו יחד בירושלים, ואיתנו עוד עשרות מנהיגים מרחבי העולם", אמר ריבלין, שהתקבל במשמר כבוד ממלכתי בכניסה לארמון האליזה, "יחד הבטחנו להמשיך לשאת את לפיד זיכרון השואה והמאבק באנטישמיות, בשנאה ובאלימות. במאבק באנטישמיות ובשנאת הזר, האחר, אין מקום לשתיקה, לאדישות, לקריצה או להעלמת עין. ההנהגה הצרפתית היום בראשותך אדוני הנשיא, מגלה מחויבות של ממש הן במאבק באנטישמיות והן בשמירה על שלומן של קהילות היהודים הצרפתים החיים בשטחה. במאבק הזה אנחנו שותפים של ממש, ואני מבקש להביע את הערכתנו העמוקה על כך".
הנשיא ריבלין ציין כי הסכמי אברהם מבשרים תקווה אמיתית לעמי המרחב כולו, ואמר: "דומה שקולות מתונים, פרגמטיים ושוחרי שלום נשמעים יותר ויותר. אם רק נשכיל לחזק את הקולות הללו, המזרח התיכון ואגן הים התיכון כולו ייהנו משיתופי פעולה מרחביים בתחומי האנרגיה, המסחר, התשתיות והתיירות, שיתופי פעולה שיצעידו את כולנו קדימה, ויביאו שגשוג ושפע".
6 צפייה בגלריה
ריבלין בביקור עם מקרון
ריבלין בביקור עם מקרון
קבלת הפנים לנשיא ריבלין בפריז
(צילום: AFP)
עוד הוא הדגיש את הסכנה בהתעצמות האיראנית: "חזון כזה, של שותפות ושלום, יושג רק מתוך התנגדות נחרצת לקו הקיצוני והתוקפני שמכתיבה איראן דרך התעצמותה הגרעינית ותמיכתה בארגוני טרור. לא נאפשר התבססות איראנית בלבנון באמצעות חיזבאללה. אין לנו מחלוקת טריטוריאלית או מלחמה עם העם הלבנוני, ואנחנו מקווים שידידינו, בכללם צרפת, ימשיכו לתבוע את האחריות של ממשלת לבנון על פעילות הטרור הנעשית בשטחה. כולי תקווה שרוחות השינוי שמנשבות באזורנו יתורגמו גם לזירה הפלסטינית, ויקדמו את שיקום האמון בין העמים שלנו".
6 צפייה בגלריה
עלי חמינאי בשאר אסד חסן נסראללה מכלית נפט איראנית איראן
עלי חמינאי בשאר אסד חסן נסראללה מכלית נפט איראנית איראן
"לא נאפשר התבססות איראנית בלבנון בידי חיזבאללה". חמינאי, אסד ונסראללה
(צילום: AP, AFP, EPA, רויטרס )
בהתייחס לסוגיית בית הדין הבינלאומי בהאג, שהודיעה על פתיחה בחקירה פלילית נגד ישראל וחמאס בחשד לפשעי מלחמה ביהודה ושומרון ובעזה, אמר הנשיא: "השאיפה לצדק הייתה ועודנה מאפיין מהותי של מדינת ישראל והחברה הישראלית. מונעים מזוועות השואה, יהודים וישראלים היו בין אלה שחתרו להקים ולבסס את בית המשפט הבינלאומי - והוא משחק תפקיד מרכזי בתהליך קבלת ההחלטות של ישראל, גם כאשר מדובר בהחלטות כואבות וקשות בשיאו של קונפליקט מדמם.
"בית המשפט לצדק פתוח וזמין לאזרחי ישראל, לפלסטינים, לארגוני זכויות אדם", המשיך ריבלין, "הפונים בדרישות לבחון את החוקיות של תהליכים כאלה ואחרים. ואולם, לעולם לא נתנצל על הזכות והחובה שיש לנו להגן על אזרחנו מפני כל איום שיישקף לביטחונם. ראינו את הנזק שפוליטיזציה גרמה לגופי זכויות אדם של האו"ם, ואנחנו רואים את הנזק שנגרם בימים אלה לבית המשפט הבינלאומי שנכנע ללחצים פוליטיים.
"ידנו תמיד מושטת לשלום כלפי מי שחפץ בכך באמת ובתמים", הוא הוסיף, "אך כל ניסיון לכופף את ידה של ישראל באמצעות גופים בינלאומיים, תוך ניצול ציני ופוליטי של המשפט הבינלאומי, נידון לכישלון ואיננו תורם כהוא זה לקידום היחסים ביננו לבין הפלסטינים".

6 צפייה בגלריה
בית הדין הפלילי בהאג
בית הדין הפלילי בהאג
בית הדין הפלילי בהאג. "נכנע ללחצים פוליטיים"
(צילום: shutterstock)
לאחר דבריו, פנה הנשיא מקרון לנשיא ריבלין: "אני מקבל היום ידיד. הקשר בינינו רק התחזק מביקור לביקור, ואני מבקש להודות לך על הקשר האישי והעבודה שעשינו יחד. עבורי, לקבל את פנייך עם רעייתך היה רגע שלא אשכח ואני גם לא שוכח איך קיבלת אותנו בארץ. זהו קשר הנשען על דאגה משותפת ועל היכולת לעבוד ביחד. הייתי אצלך רק לפני שנה וציינו 75 שנים לשחרור אושוויץ-בירקנאו. אנחנו נחושים להמשיך להגן על זיכרון השואה וכן למאבק באנטישמיות".
6 צפייה בגלריה
ריבלין בביקור עם מקרון
ריבלין בביקור עם מקרון
מקרון לריבלין: "אתה ידיד"
(צילום: AP)
מקרון התייחס לתוכן הפגישה: "שוחחנו על המצב הבריאותי בצרפת ובישראל, על המאבק במגפה ועל הנושאים המרכזיים באזור. חזרתי כמה פעמים על תמיכתנו בישראל ועל חשיבות השמירה על היציבות באזור.
"שוחחנו גם על הנושא האיראני וחלקתי את דאגתנו מהמצב", המשיך מקרון, "אני אומר באופן חד-משמעי שאיראן חייבת להפסיק מהפרותיה את ההסכם. עליה לקבל את ההחלטות הנכונות ולנהוג באחריות. צרפת מגויסת באופן מלא למצוא פתרון לנושא ובכוונתנו לחזור ולבקר באיראן על מנת להבין מה המצב הבליסטי שם".
בנוגע ללבנון אמר מקרון: "אתה ואני קשורים מאוד לעם הלבנוני ורוצים יציבות ושלום. אנחנו בטוחים שבזמן הקרוב נצטרך לשנות את הגישה כי אנחנו לא יכולים להשאיר את המצב הלבנוני כפי שהוא.
"עלינו למנוע את קריסתה של לבנון ולקדם בה הקמת ממשלה. שוחחנו גם על הנורמליזציה בין ישראל לבין מדינות ערב מסוימות", אמר עוד הנשיא הצרפתי, "זה מעורר תקווה רבה להתקדמות המו"מ הישראלי-פלסטיני ואנחנו מגויסים לסייע בכך".
מקרון הודה לריבלין על "מחויבותו ליציבות האזור", והוסיף כי "אין אלטרנטיבה למו"מ פוליטי ולהכרה בשאיפות של כל אחד להכרה, לביטחון ולריבונות. לעמדה הצרפתית יש משמעות רק אם נתמוך בשני הצדדים".
הרמטכ"ל כוכבי התייחס לסוגיות האזוריות ואמר: "מבחינה ביטחונית, מדינת לבנון הפכה שבויה בידי ארגון הטרור חיזבאללה. היא איבדה את השליטה על מדיניות הביטחון שלה, ולראיה - היא אינה מיישמת את החלטה 1701.
"חיזבאללה מחזיק כיום אלפי טילים ורקטות הממוקמים בלב אוכלוסייה אזרחית ומיועדים במכוון לפגוע באזרחי ישראל", הוסיף כוכבי, "צה"ל יעשה הכול כדי למנוע זאת. לצה"ל יש אלפי מטרות בלבנון בהיקף שהולך וגדל מדי שבוע, ועומדות לרשותו יכולות נרחבות להשמדתן. לא נהסס לתקוף בעוצמה ביום פקודה, בכל מקום שבו יימצא אמצעי לחימה, אויב או תשתיות מדינתיות שמסייעות לאויב.
"ממשלת לבנון אחראית לשנות את המצב, היא ומדינת לבנון יישאו באחריות מלאה לכל פעולה של חיזבאללה נגד אזרחי מדינת ישראל", הצהיר הרמטכ"ל.