שוטרים בברלין השתמשו בגז מדמיע כדי לפזר הפגנה של אלפים שמחו נגד חוק שנוי במחלוקת, שמגדיל את סמכויות הממשלה הפדרלית במשבר הקורונה. כ-8,000 מפגינים התאספו מחוץ לבונדסטאג, הבית התחתון של הפרלמנט, שבו התקיימה הצבעה על החוק.

7 צפייה בגלריה
ברלין עימותים הפגנה נגד חוק העוצר
ברלין עימותים הפגנה נגד חוק העוצר
עצורים בברלין
(צילום: AFP)
גרמניה מתמודדת בימים אלה עם הגל השלישי של מגפת הקורונה. במהלך המגפה מתנהל מאבק פוליטי ממושך בין הממשלה הפדרלית של מרקל לראשי 16 מדינות המחוז. המאבק עוסק בהגבלות הקורונה, ובסמכות להטיל אותן: מרקל מעוניינת להטיל הגבלות קשות כדי לבלום את המגפה, אך חלק מהמושלים סירבו לשתף פעולה - למרות זינוק בתחלואה.
החוק החדש מאפשר לממשלה הפדרלית להטיל עוצר לילי, והגבלות על התקהלויות, באזורים שבהם שיעור התחלואה גבוה מ-100 נדבקים ל-100,000 תושבים. הממשלה הפדרלית תוכל להטיל באותם אזורים עוצר שיחל ב-22:00 ויסתים ב-05:00. היא תוכל לסגור את בתי הספר אם שיעור הנדבקים באזורים גבוה מ-165 ל-100,000 תושבים.
החוק אושר היום בבית התחתון של הפרלמנט ברוב של 342 מחוקקים מול 250, עוד 64 מחוקקים נמנעו. מחר יעבור החוק לבית העליון של הפרלמנט, שבו מיוצגות מדינות המחוז.
גרמניה דיווחה היום על 24,884 נדבקים חדשים בקורונה. מספר הנדבקים מתחילת המגפה עלה ל-3.19 מיליון, ומספר הקורבנות עומד על 80,634. רופאים בגרמניה הזהירו שאם לא יוחלט על צעדים מחמירים, המחלקות לטיפול נמרץ יתקשו לעמוד בעומס.
7 צפייה בגלריה
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל עוטה מסכה בישיבת ממשלה בברלין
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל עוטה מסכה בישיבת ממשלה בברלין
אנגלה מרקל עוטה מסכה בישיבת ממשלה בברלין
(צילום: EPA)
רק במדינת מחוז אחת בגרמניה היה היום שיעור תחלואה נמוך מ-100 נדבקים ל-100,00 תושבים. בשבע מדינות מחוז שיעור התחלואה היה גבוה מ-165 ל-100,000 תושבים – כולל בשתיים ממדינות המחוז המאוכלסות ביותר – בוואריה ונורדריין-וסטפאליה.
לקראת ההפגנה בברלין הוזעקו 2,000 שוטרים לשמור על הסדר. המפגינים נשאו שלטים שעליהם נכתב "מרקל ושות' = בגידה חמורה", וצעקו "אנחנו העם" – סיסמא שהייתה שכיחה בזמן נפילת חומת ברלין. המשטרה הודיעה שפיזרה את ההפגנה מכיוון שמפגינים לא עטו מסכות או שמרו על מרחק. שבעה מפגינים נעצרו אחרי שתקפו שוטרים. לפי המשטרה מפגינים השליכו לעברם בקבוקים וניסו לעבור את המחסומים המשטרתיים.
במשבר הקורונה מתקיימות בגרמניה הפגנות רבות של אזרחים שמתנגדים לסגר ולהגבלות אחרות. בהתחשב בעברה של המדינה, נושא חירות האזרח וחופש התנועה רגיש במיוחד.