5 צפייה בגלריה
הלוחמים
הלוחמים
לוחמי גדוד 50 של חטיבת הנח"ל
אחרי שנים של תרומה לביטחון ולקהילה, הגיעה הדרישה החורגת: קבוצת לוחמי גדוד 50 של חטיבת הנח"ל הופתעה לקבל בשבועות האחרונים הוראה מהצבא לחזור וללבוש מדים, רגע לפני סיום מסלול שירותם הייחודי, כדי לשמש כלוחמים חודשיים נוספים.
ההוראה ניתנה בזמן שהלוחמים מסיימים שלוש שנות שירות - ארבעה חודשים יותר מכל חייל חובה בצה"ל. במסגרת השירות עשו החיילים שנתיים כלוחמי חי"ר בגדוד 50 במסלול גרעיני הנח"ל כחלק מקבוצת "בני עקיבא", ושנה נוספת של התנדבות בגרעין נתיבות במסגרת אגף הנוער המקומי.
ואולם, הצעירים לא הסתפקו בשלוש השנים של השירות. לפני גיוסם לצה"ל הם העבירו שנה וחצי בשתי מכינות קדם-צבאיות ליד אשקלון, ועסקו שם בהתנדבויות עם ילדים בבתי ספר ובשיפור אתרי טבע ומורשת של הקרן הקיימת לישראל.
5 צפייה בגלריה
הלוחמים
הלוחמים
עוד חודשיים באוגדת עזה
כעת, כשהם בני 23-22 ורגע לפני יציאתם לאזרחות בתום שנים של תרומה ונתינה כלוחמים בגזרות עזה, יהודה ושומרון וגבול סוריה, הצבא דרש מהם לתת עוד חודשיים בקו באוגדת עזה.
"אין יותר מלח הארץ מהחבר'ה האלה, שהעניקו לחברה ולביטחון את השנים הכי טובות שלהם, ופתאום דורשים מהם עוד", אמרה ל-ynet אמו של אחד החיילים. "אף אחד לא אמר להם מראש שתידרש עוד תקופה בצבא בתום השלוש שנים, לא החתימו אותם על זה וכשהם התקשרו לברר איפה יש מסמך שכזה, אמרו להם בצבא שהמסמכים הלכו לאיבוד. הם אובדי עצות, צעירים טובים וערכיים שלא יודעים לסרב פקודה אבל מרגישים מרומים".
5 צפייה בגלריה
הלוחמים
הלוחמים
"הם אובדי עצות"
לפני כחודש וחצי הגישו החיילים קבילה בנושא, אבל בנציבות קבילות החיילים במשרד הביטחון עדיין לא טיפלו בה באופן שיחתום את האירוע בפתרון לבעיה.
"החיילים מתקשרים כל יומיים לנציגי נציב הקבילות שמורחים אותם ומתקשים לעזור להם. הצבא פה פשוט רימה אותם ומנצל תמימות שלהם", הוסיפה האם. "הם נדרשו להגיע כבר ביום ראשון הקרוב לבא"ח הנח"ל, להתייצב לאימון לקראת התעסוקה בגבול עזה".
גורמים צבאיים אמרו ל-ynet שבמשך כל זמן השירות החיילים היו חשופים לעובדה שהם משרתים במסלול שאורכו 38 חודשים, כלומר שלוש שנים וחודשיים. בשל הצורך לסנכרן את פרק השירות הבצאי יחד עם פרק הבט"ש, הוארך שירות הפרק הבצאי ל-24 חודשים במקום 20 ובהתאמה קוצצו ארבעה חודשים מפרק הבט"ש.
מסלולי גרעיני הנח"ל עברו רפורמה בשנים האחרונות בגלל עיוותים ארכאיים שמוסדו במשרד הביטחון, לפיהם המשרתים במסלולים אלו החלו את שירותם בתרומה לקהילה ואז הפכו ללוחמי חי"ר, שבו לעוד פרק משימה בקהילה ואז התגייסו בשנית לאבטחת מתקן מסווג בדרום במשך כמה חודשים. עיוות זה תוקן כדי לייצר רציפות בריאה לחיילים ולצבא, אך במקרה הנוכחי נראה שהצבא שוב מתקשה ליישם את המתווה החדש.
"באכ"א הודו בפנינו שטופסי הגיוס והשיבוץ למסלול הזה אבדו להם", ציינה האם. "בעוד כשבוע הם מסיימים שלוש שנות שירות מלאות שאף חייל או לוחם אחר לא נתן, ועוד דורשים מהם עוד. הם העניקו מעצמם שירות נטול רבב, והצבא לא נוהג עימם ביושרה".
מדובר צה"ל לשאלתך נמסר בתגובה: "מסלול הנחל הינו מסלול שירות התנדבותי שמטרתו לשלב שירות צבאי משמעותי עם פרק משימה לאומית. גיוס החיילים למסלול מתקיים פעמיים בשנה באופן מרוכז בחודשים נובמבר ואוגוסט. המסלול בנוי מפרק צבאי, פרק משימה לאומית ופרק הביטחון השוטף. בני המחזור הנ״ל נכנסו למסלול על בסיס חתימה על טופס ייעודי שבו הצהירו על נכונותם להאריך את שירותם. נוסף על כך, החיילים ידעו מראש כי אורכו של המסלול הוא 38 חודשים, כפי שמוזן במערכות המשא"ן. לפיכך, טענתם של החיילים שלא ידעו על ביצוע פרק זה משוללת מכלל יסוד. ממצאי התחקיר והמלצת גורמי המדיניות הועברו לנציבות קבילות החיילים לסיום הטיפול בהליכי הקבילה.
ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "נציבות קבילות החיילים מטפלת בקבילה באופן אינטנסיבי מול צה"ל ומשרד הביטחון ואנו מקווים שהסוגיה תבוא על פתרונה בימים הקרובים. הנציבות נמצאת בקשר רציף עם הקובלים ומעדכנת אותם אחת למספר ימים על סטטוס הקבילה".