1 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים ב-2019
(צילום: EPA)
מחוז ירושלים במשטרת ישראל נערך לקיום מצעד הגאווה מחר (חמישי) בירושלים. במסגרת ההיערכות יוצבו במצעד יותר מ-3,000 שוטרים, לוחמי מג"ב ומתנדבים שיאבטחו את האירוע הרגיש. השנה בשונה משנים קודמות לא תערך עצרת בסיום המצעד. במקומה יערך משדר טלוויזיוני מיוחד לפתיחת חודש הגאווה והסובלנות בהפקה של הקהילה הגאה בעיר. בשנה שעברה לא נערכו מצעדי הגאווה בשל הגבלות נגיף הקורונה.
ניתן יהיה לצפות במשדר דרך עמוד הפייסבוק וערוץ היוטיוב של הבית הפתוח. המשדר יכלול הופעות מוזיקליות שיהוו טעימה מהתרבות הגאה בעיר ומחוצה לה, ופאנלים בנושאי ליבה בוערים מסדר היום של הקהילה הגאה. בין האמנים המשתתפים: אור עמרמי ברוקמן, חן אהרוני ויונית זיידנברג.
המצעד יחל בשעה 14:30 בגן הפעמון בירושלים שם יעברו הצועדים בידוק בטחוני, יקבלו צמידים ויכנסו למתחם הסטרילי שאותו המשטרה מאפשרת. בגן הפעמון יערך הפנינג גאווה וסובלנות ובשעה 15:30 יצא המצעד לדרך, דרך הרחובות קרן היסוד, כיכר פריז, קינג ג'ורג', הלל, מנשה בן ישראל ויסתיים בגן העצמאות שם תסתיים הצעדה. המשטרה תאפשר במקביל את הפגנת המחאה של ארגון להב"ה כנגד המצעד בגן בלומפילד בעיר.
קצין אג"מ במחוז ירושלים, אמיר ארזאני, אמר כי "מחוז ירושלים יערך כדי לאפשר הגעת אנשים בצורה בטוחה. המחוז נערך בצורה רצינית אחראית שקולה ומסודרת על פי תוכנית מפורטת שאישר מפקד המחוז ועברה את אישור הגורמים הבכירים ביותר. עד עתה לא התקבלו מידעים על כוונות לפגוע במשתתפיה צעד אבל המשטרה ואגף המודיעין עובדים על בסיס מודיעין נרחב ויפענחו בהתאם למידע שיתקבל. משטרת ישראל לא מבצעת פעולות מנע אלא על בסיס מודיעין. עד עתה לא חולקו צווים או נעצרו אנשים"
קצין אגף התנועה במחוז ירושלים, סנ"צ ארז תבור התייחס לשינויים בתנועה בבירה. "מבחינת הסדרי תנועה - משעה 13:00 יסגרו הרחובות במסלול הצעידה. קרן היסוד, קינג ג'ורג', דוד המלך, אגרון, הלל, קקל, זבוטינסקי, חטיבת הצנחנים, ומנשה בן ישראל. הצירים שישארו פתוחים לתנועה יהיו דרך חברון, דרך בר-לב. אנחנו פונים לכלל התושבים, כמה שאפשר להשתמש בתחבורה ציבורית ולא להגיע לאזור השעות 13:00-20:00. חניית נכים תתאפשר בגן הפעמון".
מוקד המידע של משטרת ישראל ב-110 יספק דיווחי תנועה שוטפים. משטרת ישראל תפעל במספר מעגלים גם בהגעת הצועדים למתחם וגם בחזרה דרך מרכז העיר והתחנה המרכזית ותאבטח במאות שוטרים את בטיחותם של הצועדים.
פחות מ-48 שעות לפני קיום מצעד הגאווה בירושלים אמש נעצר בירושלים תושב העיר בן 33, אב לשלושה ילדים ומעורער בנפשו, ברחוב חפץ חיים בעיר לאחר שהשתולל, השליך כיסאות ואיים כי ירצח 30 אנשים במהלך מצעד הגאווה. החשוד צעק, "מחר מצעד הגאווה, אני ארצח אותם".
בחקירתו אמר כי דיבר "דברי תורה" ואיים על כל עם ישראל באופן כללי. הוא הודה כי השליך כיסאות על אנשים ברחוב וטען כי עשה זאת בגלל שהיו במקום נשים. החשוד הדגיש שהוא לא ינסה לפגוע במישהו במצעד הגאווה אך ציין שפגש שני בני הקהילה הלהט"בית שהתנשקו ליד ילדיו והעיר להם על כך. כשנשאל האם יש לו שנאה כלפי הקהילה הגאה, השיב, "תכלית שנאה לאויבים יהיו לי".
החשוד טען בבית המשפט: "יש לי שלושה ילדים והבן הקטן שוכב בפגייה. דיברתי באמצע הלילה למאות יהודים והמשטרה חפצה לתפוס אותי כקורבן למען יראו ויראו, ישי שליסל הבא. בזמן שהחרדים מתביישים שהילדים שלהם לא ידעו את המילה גאווה. אבקש לשקול את עניין הפסיכיאטר המחוזי. משה לאון, ראש העיר מכיר אותי אישית".
מעצרו הוארך עד יום שישי הקרוב. לחשוד עבר פלילי בעבירות הצתה, חבלה ואיומים. כמו כן לנאשם היסטוריה של התנהגות חריגה ברשתות החברתיות לאחר שפרסם סרטונים בהם הוא מעביר מסרים משיחיים ומאיים בסכין.