חלוקת המנה השנייה של החיסון לקורונה החלה, וכמעט שני מיליון ישראלים צפויים להכיר בשבועות הקרובים את "תעודת המתחסן" ואת "הדרכון הירוק". מתי החיסון יושלם? מה ההבדל בין התעודה לדרכון? ואיזה הקלות מחכות לישראלים המחוסנים? ynet עושה סדר.
6 צפייה בגלריה
חיסון הצוות הרפואי
חיסון הצוות הרפואי
הצוותים הרפואיים מקבלים את המנה השנייה של החיסון
(צילום: יריב כץ)

תוך כמה זמן החיסון נגד קורונה יושלם?

מי שקיבל מנה ראשונה של חיסון "פייזר" יקבל את המנה השנייה אחרי לפחות 21 ימים, מי שקיבל את המנה של "מודרנה" ימתין עד שבוע לפחות. בכל מקרה, רק שבוע אחרי קבלת המנה השנייה של החיסון ניתן לומר שהחיסון הושלם.

האם מי שהתחסן חייב עדיין לעטות מסכה?

כן. בשלב הנוכחי חשוב להמשיך את השימוש בכל האמצעים כדי לבלום את המגפה, כמו כיסוי הפה והאף על ידי מסכה, חיטוי ידיים לעתים קרובות ושמירה על מרחק של שני מטרים מאחרים.
נכון לעכשיו אין עדיין שום מידע אם החיסון מונע הדבקת אחרים בנגיף הקורונה, ולכן צריך לשמור על הגבלות הריחוק החברתי כדי לספק את ההגנה המרבית לאוכלוסייה.
6 צפייה בגלריה
התקהלות בחופי טיילת תל אביב
התקהלות בחופי טיילת תל אביב
צריך להישאר עם מסכה גם אחרי המנה השנייה של החיסון
(צילום: מוטי קמחי)

מה ההבדל בין הדרכון הירוק לתעודת מתחסן?

אחרי קבלת המנה השנייה יקבלו המתחסנים "תעודת מתחסן" שתהיה תקפה שבוע לאחר החיסון השני ולמשך חצי שנה. ייתכן שבהמשך יוארך תוקף התעודה בהתאם לנתונים שיתקבלו על יעילות החיסון.
בנוסף, המתחסנים יקבלו גם את "הדרכון הירוק" שמאפשר כניסה לפעילויות שונות שכיום הופסקו לגמרי בשל הגבלות הקורונה וייפתחו רק למי שיחזיק בדרכון הירוק.

למה בכלל צריך את התעודה והדרכון?

לפי פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, הדרכון הירוק ותעודת המתחסן חשובים לשלושה דברים: "חסינות עדר, שכבת הגנה להפעלת שגרת חיים בטוחה, וקידום תהליכי פתיחה של המשק".
6 צפייה בגלריה
נחמן אש
נחמן אש
נחמן אש. "התעודה והדרכון חשובים לחסינות עדר, קידום פתיחת המשק והגנה להפעלת שגרת חיים בטוחה"
(צילום: גיל יוחנן )

מה מאפשרת תעודת המתחסן? איפה מקבלים אותה?

התעודה מספקת פטור מחובת בידוד לאחר חשיפה לחולה מאומת, פטור מבידוד בעת חזרה ארצה ממדינה אדומה וכן תפטור את המתחסנים מעריכת בדיקות קורונה או הצגת תוצאה שלילית בעת כניסה ל"איים הירוקים" כמו אילת וים המלח.
ניתן יהיה להוריד את התעודה מאתרי האינטרנט של קופות החולים, ותהיה אפשרות להורדת גרסה באנגלית של התעודה לטובת המתחסנים שירצו לטוס לחו"ל.
6 צפייה בגלריה
תעודת המתחסן
תעודת המתחסן
תעודת המתחסן

מה זה הדרכון הירוק? איך מקבלים אותו?

הדרכון הירוק הוא למעשה תו מעבר שמאפשר כניסה לפעילויות שונות ול"איים הירוקים". את הדרכון יקבלו מתחסנים אחרי קבלת מנה שנייה, חולי קורונה שהחלימו, ומי שעשה בדיקה סרולוגית והתגלו בגופו נוגדנים לנגיף הקורונה.
הדרכון יהיה מונגש באמצעות יישומון (אפליקציה) ובהנפקת טופס פיזי, ויופעל בכפוף למדיניות פתיחת המשק.

ההקלות של הדרכון הירוק

מחזיקי הדרכון הירוק יוכלו להיכנס למופעי תרבות, אירועי ספורט, כנסים, אירועים שונים ומוזיאונים. כמו כן תתאפשר כניסה ל"איים הירוקים" ללא דרישה לערוך בדיקת קורונה לפני ההגעה. בנוסף נבחנת האפשרות לאפשר כניסה של מחזיקי הדרכון הירוק גם אל מסעדות, בתי קפה, קניונים, מלונות, חדרי כושר ובריכות שחייה.
6 צפייה בגלריה
חופשת חורף באילת בימי קורונה
חופשת חורף באילת בימי קורונה
אזור אילת. יהיה אפשר להגיע לאיים הירוקים עם דרכון ירוק ובלי בדיקת קורונה
(צילום: אסף קמר)

איפה עדיין לא יופעל הדרכון הירוק?

במשרד הבריאות הדגישו שנכון לעכשיו הדרכון הירוק לא יופעל במערכת החינוך, במקומות העבודה, בחנויות הרחוב, בתחבורה הציבורית ובבתי התפילה.

מה אם לא התחסנתי או לא החלמתי מקורונה?

במסגרת הדרכון הירוק תהיה אפשרות לקבלת דרכון זמני ל-72 שעות. הדרכון הזמני מיועד עבור מי שלא התחסן נגד קורונה או לא החלים מהנגיף, אך ערך בדיקת קורונה ונמצא שלילי. עם זאת, כמו המחלימים הוא לא יוכל לקבל תעודת מתחסן.

עדיין יהיו הגבלות על התקהלות?

גם אחרי שהדרכון הירוק יכנס לשימוש עדיין יהיו הגבלות על תפוסה והתקהלות, שיהיו תקפות גם לאנשים שמחזיקים בדרכון. ההפעלה לא תחייב הצבת מכשור מיוחד בבתי העסק, ואישור הכניסה לכל מקום ייעשה ככל הנראה באמצעות האפליקציה או התעודה המודפסת.
6 צפייה בגלריה
התקהלות בחופי טיילת תל אביב
התקהלות בחופי טיילת תל אביב
חופי תל אביב. עדיין יהיו מגבלות על התקהלות ושמירת מרחק
(צילום: מוטי קמחי)

מתי התעודה והדרכון יגיעו?

תעודת המתחסן כבר מחולקת למי שקיבל את המנה השנייה של החיסון לקורונה. ההוצאה לפועל של הדרכון הירוק מתעכבת בינתיים בשל סוגיות משפטיות. ההערכות הן שהוא יונפקו במהלך פברואר.

איזה בעיות משפטיות יש?

הבעיה המשפטית המרכזית שניצבת בסוגיית הנפקת תעודת המתחסן והדרכון הירוק היא חוסר השוויון בין אוכלוסיות שהתחסנו לאלו שלא יכולות להתחסן מסיבות בריאותיות או גיל (לפי תוכניות מערכת הבריאות, ילדים מתחת גיל 16 לא יחוסנו בשלב זה).
לשם כך הוצעה האפשרות של הדרכון הזמני, ובדיון שנערך בוועדת החוקה של הכנסת עלתה הצעה לאפשר לאותן אוכלוסיות שלא יכולות להתחסן בשלב זה לקבל תעדוף בקבלת בדיקת קורונה מהירה.
פורסם לראשונה: 23:17, 10.01.21