סגן שר הבריאות יואב קיש (הליכוד) הדגיש הבוקר (יום ג') בריאיון לאולפן ynet כי ההחלטה לפתוח בשבוע הבא את הצהרונים בשכבות הנמוכות בבתי הספר מנוגדת לעמדת משרדו. "אנחנו אמרנו 'ללא צהרונים' כי ברמה האפידמיולוגית עדיף שלא יהיו צהרונים. ואז נאמר לנו בצורה הכי ברורה 'דרישה של השלטון המקומי ומשרד החינוך, בלי צהרונים אין לכם מה לפתוח בכלל את כיתות א'-ב''. עשינו פה פשרה".
לפי המתווה שאושר אתמול בקבינט הקורונה, כיתות א'-ב' יפוצלו לשני חצאים וילמדו לסירוגין מיום ראשון שלושה ימים בבית הספר ושלושה ימים בבית. כיתות ג'-ד' יחזרו ללמוד בקפסולות. כל צהרון יכלול עד 28 תלמידים מאותה שכבת גיל (א' או ב'), בלא יותר משלוש קפסולות. בלשכת ראש הממשלה אמרו כי שר החינוך יפעל לצד השלטון המקומי להפחתת המגע בין הקבוצות בצהרונים".
3 צפייה בגלריה
בית ספר בתי ספר גן ילדים מערכת החינוך פתיחה סגירה סגר קורונה
בית ספר בתי ספר גן ילדים מערכת החינוך פתיחה סגירה סגר קורונה
"אנחנו אמרנו 'בלי צהרונים'"
(צילום: בראל אפרים, ראובן כהן , דוברות עיריית חיפה)
סגן השר קיש ציין הבוקר בהתייחסו לערבוב הבעייתי: "זאת פשרה כחלק מפשרות שאתה נוקט לכל אורך הדרך. צמצמנו כמה שיכולנו - רק עד שלוש קפסולות שיתערבבו, לא יותר מ-28 ילדים ורק באותה שכבת גיל. להגיד לך שאני אוהב את זה? לא. כפשרה, אנחנו מתפשרים".
- אבל מה ההיגיון? ראשי רשויות מקומיות אומרים "זאת עבודה בעיניים". "המשפט הזה עלה בקבינט ואנחנו אמרנו 'לא רוצים צהרונים'. ואז נאמר לנו שבלי הצהרונים אין מה לפתוח את כיתות א'-ב'. יותר מזה, הייתה הצעה שאמרו 'אולי במקום צהרונים נעשה בלי קפסולות'. זאת אומרת לא יהיו צהרונים אבל הכיתות יישארו גדולות. לזה לא הסכמנו כי כיתות גדולות זאת הסכנה הכי גדולה, הצהרונים בסוף זה כמות נמוכה של ילדים. יש פה פגיעה אפידמיולוגית, זה אילוץ שנכפה עלינו.
"אז הנה אני מסביר להורים, אני אומר להם את זה בצורה הכי ברורה: אני, משרד הבריאות, חושבים שלפתוח צהרונים זו הייתה טעות. אנחנו חיים בעולם של פשרות. הרי הכי קל היה גם לי להגיד 'בואו לא נפתח שום דבר ונישאר בבתים בסגר'. זה הכי נכון מבחינה אפידמיולוגית, אבל אנחנו לא נמצאים שם".
- אתה אומר "נאלצנו לעשות פשרה", אז מה תגיד בעוד חודשיים כשניכנס שוב לסגר? "צריך לראות את האילוצים, מה רלוונטי ומה לא. חשוב לי לומר שלא כל מה שמשרד הבריאות אומר גם קורה. זה נכון שיש הבנה לרגישויות שלנו. הדרישה שלנו מהשבועיים האחרונים, של לפצל את כיתות א'-ב', אמרו לנו 'מה פתאום, מאיפה זה הגיע?'. אז הסברתי מאיפה זה הגיע ולמה השתנתה העמדה שלנו".

"מבינים את הנזק מחוץ למערכת החינוך"

קיש דבק בעמדה של משרדו שלפיה ילדים נדבקים בנגיף יותר מאשר מבוגרים: "אנחנו ראינו בסקר סרולוגי שפורסם לפני כמה שבועות שילדים יותר נדבקים ומדביקים ממה שחשבנו. החשש הוא מאוד גדול ולכן יש לנו שתי אפשרויות. לעצום עיניים ולהגיד 'כמו שפתחנו קודם', ולזה לא הסכמנו. האפשרות השנייה הייתה ללכת עם משרד החינוך שאמר שהוא צריך חמישה שבועות להיערך לאירוע הזה. האפשרות השלישית, שנבחרה, היא להכניס את הילדים למערכת החינוך כי אנחנו מבינים את הנזק מחוץ למערכת החינוך".
3 צפייה בגלריה
וועדת הקורונה בהחלטה על חדרי כושר ובריכות
וועדת הקורונה בהחלטה על חדרי כושר ובריכות
"זה אילוץ שנכפה עלינו". סגן השר קיש
(צילום: ערוץ כנסת)
בדיון אתמול בקבינט הקורונה, אישרו השרים לפתוח מיום ראשון גם מספרות ומכוני יופי ולחדש את הטיפולים הפרא-רפואיים, שיעורי הנהיגה והאימונים האישיים במתכונת של "אחד על אחד". ביום חמישי הקרוב ידונו שרי קבינט הקורונה בהרחבת הפתיחה המדורגת של המסחר, אולם במקביל ייבחן באופן סופי אם ניתן יהיה לפתוח את כיתות א'-ד'. לדברי השר קיש, "אנחנו מתנגדים לפתוח את המסחר ביום ראשון. אני חייב לציין עוד נקודת אזהרה: שלא יגידו לנו שלא אמרנו, הכול בכפוף למדדי התחלואה שיתפרסמו ביום חמישי. ביום חמישי נתחיל לראות ניצנים של מה עשתה פתיחת הגנים.
"אם נראה השפעה קשה ועצירה בירידה בתחלואה לא נפתח את כיתות א'-ד'. זה מסר שכל ההורים חשוב שיבינו ולא יופתעו. בסוף אנחנו מתפשרים ומעריכים גם את הסיכונים. זאת הבנה שיש פה משק שלם שצריך לחזור לאט לאט, בניגוד לגל הראשון שחזרו בבום בלי בקרה ובלי נתונים. כמו שאתם שמים לב, כל ההצבעות בקבינט הקורונה התקבלו בהצבעה פה אחד ובהסכמה, למרות שיש חילוקי דעות".
3 צפייה בגלריה
מספרות ובתי ספר
מספרות ובתי ספר
"זאת הבנה שיש פה משק שלם שצריך לחזור לאט לאט"
(צילום: AFP , רועי עידן)
על השאלה האם למשרד הבריאות יש מידע לגבי התחלואה שצפויה מפתיחת כיתות א'-ד', השיב סגן השר קיש: "ברמת הסקר הסרולוגי שפרסמנו, ראינו שאנחנו נמצאים על 5% בשכבות הגיל הקטנות ביותר, ובגילים של 10 עד 14 עלינו ל-8%. זה נובע להערכתי מכמות המפגשים של אותם ילדים בבתי ספר עם ילדים אחרים בגילים שלהם.
"חשש נוסף זה הנושא של האסימפטומטים, ואת זה אתה מגלה רק בסרולוגיה. כשפעוט בן שנתיים שאין לו חום ולא מתלונן על כלום והכול בסדר, לא תדחוף לו מטוש לאף כי זה לא נעים. ואז הוא מדביק את הגדול שלו או את ההורים שלו שמחבקים ומנשקים אותו. ואתה מגלה את זה רק כשפתאום מישהו כן הופך להיות סימפטומטי ואז אתה מגלה את זה מאוחר מדי, ההדבקה כבר קרתה. ראינו מה קרה שבועיים אחרי אחד בספטמבר".
סגן השר גילה כי משרד הבריאות יערוך פיילוט בשני בתי ספר שבמסגרתו ייערכו בדיקות קורונה לכל המורים. "הדבר הכי חשוב כרגע לפחות מבחינת משרד הבריאות זה לפתוח בצורה נשלטת ושלא נגיע לסגר שלישי", אמר קיש. "הלוואי והיה אפשר לפתוח את הכול, הבעיה היא שככל שאתה פותח יותר דברים אז יש יותר התקהלויות ואתה מגדיל את הסיכון".