2 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
בני גנץ
(צילום: אבי מועלם)
שר הביטחון בני גנץ שיגר הערב (יום ד') מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו שבו הוא דורש להעלות להצבעה בכנסת את הגדלת הקנסות, כפי שסוכמה בקבינט, כבר ביום ב' הקרוב. הגדלת הקנסות, נזכיר, אמורה לפגוע במוסדות החרדיים שפועלים בניגוד להנחיות. כמו כן, בשל דרישת כחול לבן, התחייב נתניהו לקדם את החמרת הקנסות - נושא שתקוע כבר כמה שבועות בשל לחץ החרדים.
גנץ כתב לנתניהו כי כבר ב-5 באוקטובר נידונה הסוגיה בקבינט וכי התקבלה החלטה ב-2 בנובמבר: "אי-מימושה של החלטת הקבינט פוגע ביכולתנו להילחם בתחלואה, לפתוח את המשק ולהגביר את כלי האכיפה שברשותנו.
"לא ייתכן שבזמן שאנו דנים בישיבות הקבינט על דרכים לשמירה על ההנחיות וחיזוק המשמעת והאכיפה, אנו מעכבים מסיבות בלתי ברורות את מימוש ההחלטה. מדובר במסר בעייתי לציבור ונטילת כלי משמעותי ממערכת אכיפת החוק".
גורם בכיר ביהדות התורה הגיב על מכתבו של גנץ: "מדובר בחוצפה מצד מי שמתיימר להנהיג את מדינת ישראל. מחוק הגיוס הוא מתחמק למרות ההסכם וכעת מנסה להציק למוסדות החרדים, שלא יחפש אותנו אחר כך כערבים".

בתוך כך, שלשום, באישון לילה, אחרי שעות של דיונים וצעקות, שרי קבינט הקורונה אימצו את מתווה שר החינוך יואב גלנט לפתיחת מערכת החינוך כולה בערים עם תחלואה נמוכה, כאלו המוגדרות כירוקות או כצהובות.
כבר בתחילת הדיון הסתמנה הסכמה בקרב השרים לפתיחת מערכת החינוך כפי שהציע גלנט, אולם אז נתניהו בחר למקד את הדיון בסוגיית הורדת מקדם ההדבקה (מספר ה-R), תוך שהוא מביע חשש מהסרה מהירה מדי של ההגבלות. במהלך הדיון הממושך נרשמו חילופי האשמות והטונים גברו בשלב מסוים לכדי צעקות של ממש. שרי כחול לבן בני גנץ וגבי אשכנזי התעמתו עם נתניהו: "יש החלטה שאתה לא מסכים איתה אז מורידים אותה מסדר היום? למה קיימנו דיון?", תקפו. נתניהו הזהיר בתגובה מסגר שלישי, אם התחלואה תעלה.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בני גנץ בישיבת הסיעה: "אני חושב שזו בושה שגנץ משתמש בצה"ל ככלי לניגוח פוליטי"
בנימין נתניהו בני גנץ בישיבת הסיעה: "אני חושב שזו בושה שגנץ משתמש בצה"ל ככלי לניגוח פוליטי"
עימות וצעקות בישיבת הקבינט. גנץ ונתניהו
(צילום: ערוץ כנסת)
לפי המתווה שאושר פה אחד בקבינט, תלמידי התיכונים (כיתות י' ומעלה) יחזרו כבר ביום ראשון הקרוב לבתי הספר ותלמידי חטיבות הביניים יחזרו ביום ראשון שלאחר מכן. כצפוי, השרים אישרו גם את ההחלטה העקרונית לפתוח את כיתות ה'-ו'. המהלך ילווה בהגדלת כמות הבדיקות בקרב עובדי ההוראה והתלמידים.
בינתיים, לקראת ישיבת קבינט הבאה ולדרישתו של ראש הממשלה, ירכז משרד הבריאות המלצות לצעדים אפשריים להורדת התחלואה. נתניהו מתח ביקורת על כך שהמשרד לא הצליח להביא המלצות כאלה עד כה ואמר: "אני לא שומע אף הצעה מעבר לסגר לילי".
נתניהו הזהיר בדיון הקודם מפני העלייה במקדם ההדבקה, שכרגע עומד על יותר מ-1 ומצביע על התפשטות המגפה. "הציבור מסתכל עלינו ואומר 'דיר באלק, תשתלטו על המחלה'. אף אחד לא מביא לי הצעה איך להוריד את ה-R. אם צריך שאהיה 'האיש הרע', אני אהיה", אמר ראש הממשלה. השר יובל שטייניץ התריע גם הוא מהקלות: "אם נמשיך לפתוח, בעוד חודש נגיע ל-2,000 חולים ביום".
בשלב מסוים הידרדר הדיון לחילופי צעקות בין ראש הממשלה לראש הממשלה החליפי. נתניהו אמר: "אני לא רוצה לקבל החלטה פוליטית". גנץ השיב: "זו לא החלטה פוליטית, זה העתיד של ילדינו. אסור שתהיה איפה ואיפה בחינוך. שר החינוך הביא לנו מתווה מסודר, שקול, אחראי - ואנחנו אפילו לא מצביעים עליו? אז למה התכנסנו? על מה אנחנו מדברים שלוש שעות?". לאחר ששמע על הדיווחים מתוך הישיבה אמר נתניהו לשרים: "עוד לא צרחתי עליכם. אם אני אצרח אתם תדעו".