בכבישים רבים ברחבי הארץ הורגשו היום (ה') עומסי תנועה כבדים לקראת הסגר הכללי שצפוי להתחיל מחר בשעה 14:00 ולהימשך לפחות שלושה שבועות. כמו לפני כל ערב חג, הפקקים הורגשו בנתיבי איילון, באזור מחלף גהה ובצומת עד הלום בכביש 4, סמוך לנתניה בכביש 2, באזור מחלף שפירים בכביש 1 ובאזור צומת שילת בכביש 443.
בחברת נתיבי איילון ציינו שהעומסים דומים לאלה המתרחשים בערבי חג בתקופות שקדמו למשבר הקורונה, ואולם בחברת נתיבי ישראל ציינו כי העומסים בכבישים הבינעירוניים דומים לאלו שבשגרה. בן גוטמן, דובר החברה, עדכן כי "אזור המרכז עמוס מאוד, בעיקר בכביש 4".
7 צפייה בגלריה
נתיבי איילון
נתיבי איילון
פקק בנתיבי איילון
אורין, שיצאה בשעה 12:00 בצהריים מנתניה לכיוון עתלית, סיפרה: "נסענו על כביש 2, והתחילו פקקים מטורפים. באחת היציאות הווייז המליץ לנו לצאת לכביש 4. כולם נסעו ימינה לכיוון חדרה וגם שם היה עומס מטורף. הבנתי שמי שנסע דרך כביש 2 נתקע חזק בפקקים. הגענו הביתה אחרי יותר משעתיים כי מי שרצה להימנע מהגבלות הסגר ברח מהמרכז לצפון".
מעין מראשון לציון נאלצה לוותר על ביקור אצל ההורים. "רציתי לנסוע אליהם לפני החג ולהגיד שנה טובה כי אנחנו מתכוונים לחגוג כל אחד בביתו, אבל הווייז צפה יותר משעה נסיעה מראשון לציון לפתח תקווה ולכן החלטתי לוותר", סיפרה. "אני מניחה שמחר בבוקר לא יהיה יותר טוב, אז גם התכנון לאחל חג שמח מקרוב לא צלח השנה".
לורי, שנסעה עם אחותה מתל אביב להוריהן בכפר סבא, סיפרה: "אנחנו בדרך לארוחת ערב אצל ההורים בכפר סבא וכל עם ישראל החליט להתחכם ולנסוע ביום חמישי לפני הסגר לביקור אצל ההורים. לכן נסיעה של 20 דקות הפכה לשעה ו-20 דקות".
7 צפייה בגלריה
מחלף השלום נתיבי איילון
מחלף השלום נתיבי איילון
מחלף השלום נתיבי איילון
(צילום: מוטי קמחי)
7 צפייה בגלריה
מחלף גהה
מחלף גהה
מחלף גהה
(צילום: חברת נתיבי ישראל)
7 צפייה בגלריה
מחלף שפיים פקק
מחלף שפיים פקק
פקק במחלף שפיים
(צילום: חברת נתיבי ישראל)
גם בתוך הערים הגדולות הורגשו היום עומסי תנועה חריגים. אלי מירושלים סיפר כי סביב שוק מחנה יהודה בעיר התנועה עומדת. "נראה שלקראת הסגר אנשים עכשיו מצטיידים ומתכוננים לקראת מצור. הכול פה פקוק, ליד השוק זה פשוט מטורף, שלא לדבר על חניות שאותן אי אפשר למצוא בכלל".
איציק, נהג מונית מתל אביב, סיפר: "יש טירוף, זה נראה כמו בריחה ולא פקקים. הכבישים מפוצצים, כל נסיעה של 4 קילומטר היא 30-40 דקות נסיעה. אני לא זוכר דבר כזה בכביש. בחגים הכי מטורפים, פורים ועצמאות שכולם יוצאים לבלות, זה גרעינים לעומת מה שעכשיו קורה".
7 צפייה בגלריה
מחלף נתניה פקק
מחלף נתניה פקק
פקק במחלף נתניה
(צילום: חברת נתיבי ישראל)
סגר חגים
בחברת ווייז פיתחו לוח בקרה אינטרנטי שמציג את השינויים בהיקף התנועה בזמן תקופת הקורונה. הכלי בוחן את השינויים בכמות הנסועה של המשתמשים (ביחס לתקופה שקדמה להתפרצות הנגיף בין 25-11 בפברואר).
7 צפייה בגלריה
נפח התנועה ב-4 הערים הגדולות בישראל מאז מגבלות הקורונה לפי אפליקציית waze
נפח התנועה ב-4 הערים הגדולות בישראל מאז מגבלות הקורונה לפי אפליקציית waze
נפח התנועה ב-4 הערים הגדולות לפי אפליקציית waze
(מתוך waze)
לפי האפליקציה, שיא הירידה בתנועה של הישראלים נרשם בסגר של חג הפסח ב-9 באפריל, אז ירדה התנועה בגוש דן ב-97%, בחיפה ב-95% ובבאר שבע ב-93%. מאז, התנועה עלתה בהדרגה עד שהגיעה למצב של טרם תקופת הקורונה באזורים מסוימים. ב-30 במאי התנועה בגוש דן הייתה 2% פחות מבתקופה שלפני פרוץ המגפה.
העלייה המשמעותית בתנועה מאז החלו מגבלות הקורונה אירעה בתחילת חודש ספטמבר - אז הנתונים שנרשמו היו דומים לאלו שלפני פרוץ המגפה. ב-8 בספטמבר, למשל בבאר שבע, נרשמו 6% יותר, ובחיפה אחוז אחד יותר. בתל אביב 5% פחות ובירושלים 3% אחוזים פחות.
7 צפייה בגלריה
מפת חסימות
מפת חסימות
מפת החסימות בערב החג
(צילום: דוברות המשטרה)
בתוך כך, משטרת התנועה סיימה להיערך למבצע "אחריות מנצחת" שבמסגרתו היא תפעל לאכוף את הגבלות הסגר. 38 מחסומים ייפרסו מחר בצירים המרכזיים לצורך הפרדה בין שטחים עירוניים לשטחיים בינעירוניים.
במקביל יופעלו במהלך החג מאות ניידות משטרה בביצוע סריקות על כלל הצירים ברחבי המדינה, תוך חסימות לאיתור אזרחים שלא ינהגו לפי התקנות. במשטרת התנועה אמרו: "אנו קוראים לציבור להישמע להנחיות ולהימנע ממפגש מיותר עם השוטרים, על מנת שנוכל לשמור כולנו על בריאות כלל אזרחי מדינת ישראל".