1 צפייה בגלריה
ברוך שוב
ברוך שוב
ברוך שוב
(צילום: טל שחר)
ברוך שוב, מאחרוני הפרטיזנים ויו"ר ארגון הפרטיזנים, הלך היום (שבת) לעולמו והוא בן 96. שוב נולד בשנת 1924 בווילנה בירת ליטא, והיה מיוזמי הקמתה של המחתרת בגטו וילנה ביחד עם אבא קובנר במהלך מלחמת העולם השנייה.
הוא לחם עם הפרטיזנים ביערות, הצטרף לצבא האדום והשתתף בפעולות קרביות כמו הורדת רכבות ממסילות, פיצוץ עמודי קשר וגשרים והתקפות על יחידות גרמניות. כל משפחתו נרצחה על ידי הנאצים.
באחת העדויות שלו סיפר ברוך שוב: "ב-1944, כשהצבא האדום התקרב לעיר וילנה והגיע עד למבואותיה, קיבלנו (הפרטיזנים) פקודה לצאת מהיער ולהצטרף ליחידות שמתקיפות את הגרמנים בעיר. ואז, לאחר מספר ימים, בא אליי חבר ואמר שמצאו את גופת אבי. בהתחלה לא האמנתי, חשבתי שהוא נרצח במקום אחר, אך הוא התעקש שזהו אבי. קיבלתי אישור מהמפקד לעזוב את העמדה לכמה שעות והלכתי למקום שבו ראה החבר את הגופה. את הגופה לא ראיתי, היא כבר נקברה בקבר אחים יחד עם יותר מ-500 גופות נוספות, אך מישהו נתן לי פתק, אמר שהוא היה מונח ליד הגופה וציין שרבים הכירו את אבי. לקחתי את הפתק וקראתי את הכתוב בו: 'אם אתה בחיים - תנקום ותזכור אותנו'".
באוקטובר 1945 עלה לארץ באוניית המעפילים "פטר 2". הוא שירת ב"הגנה", גויס לחטיבת גבעתי ובמלחמת העצמאות גויס לחיל האוויר, שם שימש טכנאי מטוסים. לאחר שנתיים הועבר עם טייסת התובלה לחברת "אל על". ברוך הצטרף לקורס מהנדסי טיס והתקדם מתפקידי פיקוח לדרגת מנהל מהנדסי הטיס של החברה, מהנדס טיס ראשי ומדריך. לאחר 33 שנים פרש מחברת "אל על".
שוב פעל שנים רבות להנחלת זיכרון השואה והגבורה. הוא שימש יושב ראש ארגון הפרטיזנים, לוחמי המחתרות ומורדי הגטאות בישראל. היה חבר בהנהלת יד ושם, בוועדת חסידי אומות העולם, בדירקטוריון ועידת התביעות ובמרכז הארגונים של ניצולי השואה - וכן מרצה בנושא אנטישמיות והכחשת השואה.
בחייו האישיים גידל שני טייסי קרב בחיל האוויר. "לא קל להקים משפחה מאפס, ללא מקצוע וללא לימודים. והיום הנקמה שלי והגאווה היא שני בנים שהיו טייסי קרב, טייסי פנטום. האחים שוב מוכרים בחיל האוויר... היום הם קברניטים באל על. הם הקימו משפחות - באחת חמישה נכדים ובשנייה שלושה. הגדולים היו בצבא, אחד מהם בחיל האוויר. שתיים מהנכדות היום בצה"ל. עוד שני נכדים בתור לצבא. זו הגאווה שלי ושל אשתי", סיפר בעבר.
בשנת 2010 הדליק משואה בטקס הממלכתי בערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד ושם. שוב הותיר אחריו שני בנים ושמונה נכדים.