קרבות עזים פרצו בימים האחרונים בחבל הארץ ההררי נגורנו קרבאך בין כוחות צבא ארמניה לאזרבייג'ן, בסבב לחימה נוסף בסכסוך שנמשך כמה עשורים. עשרות בני אדם נהרגו, לפי דיווחים גם אזרחים, ומאות נפצעו. זה מה שצריך לדעת על הקרבות בקווקז.

מהו נגורנו קרבאך והיכן הוא נמצא?

נגורנו קרבאך הוא חבל ארץ הררי ומיוער בתוך אזרבייג'ן שנמצא בשליטת הכוחות הארמניים האתניים והצבא הארמני מאז שהסתיימה המלחמה רחבת ההיקף שם ב-1994. לפי הערכות, כ-30 אלף בני אדם נהרגו במלחמה ומיליון איש נעקרו מבתיהם. שטח המובלעת הוא כ-4,400 קמ"ר, אך הכוחות הארמנים תפסו שטח גדול נוסף באזור.
6 צפייה בגלריה
ארמניה אזרבייג'ן דגל סכסוך
ארמניה אזרבייג'ן דגל סכסוך
עשרות נהרגו ונפצעו מתחילת סבב הלחימה הנוכחי. דגלי ארמניה ואזרבייג'ן
(צילום: shutterstock)
על פי החוק הבינלאומי, נגורנו קרבאך מוכר כחלק מאזרבייג'ן, אך הארמנים המהווים את הרוב המכריע של האוכלוסייה דוחים את השלטון האזרי. הם מנהלים את ענייניהם, בתמיכת ארמניה, מאז סיום המלחמה שם.

איך התחיל הסכסוך?

המתיחות בין הארמנים הנוצרים לאזרים, רובם מוסלמים, התפתחה בשנותיה האחרונות של ברית המועצות. חבל נגורנו קרבאך היה בשטחה של הרפובליקה הסובייטית האזרית, אף שרוב ההחלטות התקבלו במוסקבה. כאשר ברית המועצות החלה להתפרק, התברר כי נגורנו קרבאך יהיה תחת שלטון ישיר של הממשלה האזרית. הארמנים לא קיבלו זאת.
6 צפייה בגלריה
תיעוד של תקיפה של כוחות ארמניה נגד טנקים של צבא אזרבייג'ן ב חבל נגורנו קרבאך
תיעוד של תקיפה של כוחות ארמניה נגד טנקים של צבא אזרבייג'ן ב חבל נגורנו קרבאך
אזור הקרבות
(צילום: EPA)
לאחר שברית המועצות קרסה בשנת 1991 והרפובליקות הפכו למדינות עצמאיות, הכריז חבל נגורנו קרבאך על עצמאותו. ההכרזה לא זכתה לתמיכה בינלאומית ובאותה שנה פרצה מלחמה. הפסקת אש בשנת 1994 הותירה כוחות ארמנים ואזרים זה מול זה באזור מפורז, שם דווח לעיתים קרובות על עימותים. אזרבייג'ן נשבעה להחזיר את השליטה על השטח, תוך שימוש בכוח צבאי במידת הצורך.

מה קרה מאז?

מאמצי הגישור הבינלאומיים לקביעת מעמדו הסופי של האזור הביאו להתקדמות מעטה. הסכסוך היווה מכה כלכלית לאזור הקווקז משום שהוא פגע בסחר והניע את טורקיה לסגור את הגבול שלה עם ארמניה.
6 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ו נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נפגשים ב סוצ'י
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ו נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נפגשים ב סוצ'י
ייגררו למלחמה? פוטין וארדואן
(צילום: EPA)
מעת לעת פורצים קרבות בין שני הצדדים סביב גבולות נגורנו קרבאך, לעתים קטלניים, כמו הלחימה ב-2016 ובחודש יולי האחרון. מאז שפרצו הקרבות ביום ראשון, עשרות נהרגו ומאות נפצעו בהפגזות הדדיות. כל מדינה מאשימה את השנייה בהתפרצות המחודשת של העימותים.

מה ההשפעה הרחבה יותר?

בנוסף לנפגעים ולנזקים מקומיים, הסכסוך באזור הקטן מדאיג גם את שתי המעצמות הגדולות באזור שעלולות להיגרר למלחמה. רוסיה הנוצרית-אורתודוכסית היא השותפה הכלכלית העיקרית של ארמניה ויש לה בסיס צבאי שם, ואילו טורקיה הציעה לתמוך באזרבייג'ן המוסלמית. איראן, הגובלת גם בארמניה וגם באזרבייג'ן, קוראת לרגיעה.
ארה"ב, צרפת ורוסיה אמורות להיות ערבות לתהליך השלום שנקלע למבוי סתום לפני זמן רב, בחסות הארגון לביטחון ושיתוף פעולה באירופה שמושבו בווינה.