אנשי מיליציות פרו-איראניות תקפו אמש בסיס אמריקני במזרח סוריה, סמוך לשדה הנפט אל-עומאר במחוז דיר א-זור. "מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם" דיווח על ירי פגזים לעבר הבסיס – בתגובה למתקפה האווירית של ארה"ב נגד המיליציות בגבול סוריה-עיראק. לפי "מרכז המעקב", האמריקנים הגיבו בירי ארטילרי על העיירה הסורית אל-מיאדין, הנשלטת על-ידי המיליציות.

בהודעת סוכנות הידיעות הממלכתית בסוריה נמסר כי "טילים נורו לעבר בסיס צבאי של הכוחות האמריקניים הכובשים בשדה הנפט אל-עומאר" – מבלי לציין מי אחראי לירי. שדה הנפט אל-עומאר נמצא בשליטת "הכוחות הסוריים הדמוקרטיים" - ארגון מורדים בהובלת הכורדים שנתמך על-ידי ארה"ב.
הצבא האמריקני הודיע אמש שהכוחות האמריקניים בסוריה הותקפו ברקטות – אך לא ידוע על נפגעים או על נזק. קולונל וויין מרוטו, דובר הקואליציה הבינלאומית למאבק בדאעש בסוריה ובעיראק, אמר שהמתקפה הייתה ב-19:44 שעון סוריה. הוא לא ציין מי תקף את החיילים.
3 צפייה בגלריה
תיעוד התקיפה של ארה"ב בגבול סוריה- עיראק
תיעוד התקיפה של ארה"ב בגבול סוריה- עיראק
צבא ארה"ב תקף בגבול סוריה-עיראק
(צילום: AFP)
בלילה שבין ראשון לשני תקף צבא ארה"ב מטרות של המיליציות הפרו-איראניות בגבול סוריה-עיראק. התקיפה - שהייתה בהוראת הנשיא ג'ו ביידן - נעשתה בתגובה לתקיפות מל"טים שביצעו המיליציות השיעיות בעיראק נגד כוחות ומתקנים אמריקניים במדינה בתקופה האחרונה.
הפנטגון ציין כי היעדים שהותקפו הם מתקנים מבצעיים ואתרים לאחסון נשק של מיליציות שיעיות - ארגון "גדודי חיזבאללה" העיראקי וארגון "גדודי סייד א-שוהדא". התקיפות האוויריות התרחשו בשני מוקדים בשטחי סוריה ובמוקד נוסף בשטחה של עיראק. לפי "מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם" - ארגון אופוזיציה סורי - לפחות חמישה לוחמי מיליציות נהרגו בתקיפה האמריקנית.
3 צפייה בגלריה
תיעוד התקיפה של ארה"ב בגבול סוריה- עיראק
תיעוד התקיפה של ארה"ב בגבול סוריה- עיראק
ארגון אופוזיציה סורי דיווח שלפחות חמישה לוחמי מיליציות נהרגו
זו הפעם השנייה שבוושינגטון נוטלים אחריות רשמית לתקיפה נגד המיליציות הפרו-איראניות באזור מאז נכנס ביידן לבית הלבן. הפעם הקודמת הייתה בחודש פברואר, אז תקפו כוחות אמריקניים במזרח סוריה בתגובה לתקיפה שביצעו מיליציות שיעיות נגד יעדים אמריקניים בעיראק.
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן הגן אתמול על ההחלטה של ארה"ב לתקוף את המיליציות הפרו-איראניות בגבול סוריה-עיראק, ואמר: "נקטנו פעולה הכרחית, הולמת ומכוונת, שנועדה להקטין את הסכנה להסלמה – וגם לשלוח מסר הרתעה ברור וחד-משמעי". בלינקן אמר את הדברים לכתבים ברומא, שם הוא נפגש אתמול עם שר החוץ יאיר לפיד.
דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי הגיבה לתקיפת המיליציות ואמרה שאיראן "תומכת בהתנהגות בעייתית וקיצונית". במקביל הגנה סאקי על המגעים הדיפלומטיים הלא-ישירים שארה"ב מקיימת עם טהרן במטרה לחזור להסכם הגרעין ולמנוע ממנה נשק גרעיני.
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ואנתוני בלינקן במפגש ראשון ברומא
יאיר לפיד ואנתוני בלינקן במפגש ראשון ברומא
יאיר לפיד ואנתוני בלינקן במפגש ראשון ברומא
( צילום: AP)
איראן, עיראק וסוריה גינו את המתקפה האמריקנית. טהרן קראה לוושינגטון להימנע מ"יצירת משבר" באזור, ודובר משרד החוץ האיראני אמר: "מה שארה"ב עושה משבש בוודאות את הביטחון באזור, וארה"ב תהיה מהקורבנות של השיבוש הזה". הממשלה בעיראק – שאינה מעוניינת להיקלע לסכסוך בין ארה"ב לאיראן – אמרה כי תבחן את כל הדרכים החוקיות למנוע מפעולה שכזאת לחזור בעתיד. דמשק מסרה שהתקיפה היא "הפרה בוטה של קדושת האדמות של סוריה ועיראק".
פורסם לראשונה: 23:07, 28.06.21