1 צפייה בגלריה
תחנת רכבת נתניה
תחנת רכבת נתניה
רכבת ישראל
(צילום: עידו ארז)
לאחר יותר מ-150 ימים ועל רקע סדרת הכתבות ב-ynet על אודות הנוסעים שנותרו מנותקים בעקבות ההחלטה להשאיר את הרכבת סגורה בסופי השבוע, מתגבשת במשרד התחבורה תכנית להחזרת הרכבת לפעילות חלקית בסופי השבוע, אך מסתמן שהערים הגדולות בישראל יישארו מנותקות.
רשת הרכבות תשוב לפעול בסופי השבוע בסוף חודש מרץ - אך באופן חלקי: הקו המבוקש בין חיפה לתל אביב לא יפעל כלל בסופי השבוע עד לשנת 2023. הקו שבין ירושלים לתל אביב לא יפעל אף הוא בשלב זה והפעלתו תבחן בהמשך וקו הנגב המערבי מאשקלון ליישובי השרון ישוב לפעול כקו חשמלי בחודש ספטמבר. עם זאת, יתר קווי הרכבת ובהם הקו באר שבע-תל אביב המבוקש במיוחד בקרב חיילים ייפתח, כמו גם רכבת העמק וקווי נהריה-חיפה, כרמיאל-חיפה ונוספים.

"הסגירה בסופ"שים תוכננה, הציבור לא עודכן"

לפי גורם במשרד התחבורה, הסגירה בסופי השבוע תוכננה וסוכמה עם קבלני חשמול מסילות הרכבת כבר בשנת 2015, אלא שלציבור לא נמסרה כל הודעה בנושא. יתרה מכך, עבודות דומות על ציר החוף בין חיפה לתל אביב אמורות היו להתקיים גם במהלך השבוע ובאמצע היום על אחת ממסילות הרכבת כמו גם בקו הדרומי. במהלך הסכמי האצת העבודות משרד התחבורה החריג את קו החוף מההסדר - ורכבות נוסעות שם בתדירות רגילה במהלך שעות היום.
בעבר נהגה הרכבת להפעיל שאטלים בין מוקדי העבודות, אך לדברי אותו גורם - שאטלים במקרה כזה לא יעילים משום שמקטעי העבודות ארוכים בכדי להפעילם. כך למשל, מחודש אפריל עבודות החשמול יבוצעו מאזור נתניה לחוף דור ולכן, לדברי הגורם, נסיעה באוטובוס תהיה מהירה יותר מנסיעה ברכבת בין חיפה לעתלית, החלפה לשאטל עד הרצליה ומשם רכבת לתל אביב. עוד אמר הגורם כי צמצום העבודות למקטעים ספציפיים בכל פעם לא מעשית.
לכן, לפי התכנון, לא ינועו רכבות כלל בין חיפה לתל אביב עד לאמצע שנת 2023. בעבר טענו במשרד התחבורה שלא כל הקו יהיה סגור אלא רק מקטעים ממנו, ואולם על-פי התוכנית הקו יישאר סגור לחלוטין. קו חיפה-תל אביב הוא אחד מקווי הרכבת המבוקשים ביותר בימי שישי ובמוצ"ש וההחלטה להשאיר אותו סגור לחלוטין תפגע בנגישות תושבי שתי הערים מהגדולות והמרכזיות בישראל. לדברי גורמי הביצוע, ההשבתה מחויבת כדי לקדם את פרויקט חשמול המסילות שמבוצע גם בלילות וצפוי להמשך במתכונת זו.
קו הנגב המערבי, כפי שצוין, יישאר אף הוא סגור בסופי שבוע, אך מחודש ספטמבר הקו מאשקלון להרצליה ייפתח גם בסופי השבוע והרכבות בו יונעו באמצעות חשמל.
בקו המהיר לירושלים מבוצעים כעת מספר פרויקטים: האחד הוא פרויקט להתקנת מערכות תקשורת שלא בוצעו במלואן לפני פתיחת הקו החפוזה לתנועת נוסעים לפני כשנתיים; בנוסף מבוצעות על הקו החשמלי היחיד בארץ הכשרות והדרכות לנהגים על הקרונועים החדשים שרכשה הרכבת שיפעלו באמצעות חשמל החל מחודש ספטמבר בקו אשקלון-הרצליה. כמו כן, על קו זה מותקנת בימים אלו מערכת האיתות החדשה של הרכבת. גם לקו זה אין צפי לפתיחה בסופי השבוע.
הרכבת ספגה ביקורת רבה בדו"חות מבקר המדינה על העיכובים בביצוע פרויקט החשמול שנועד לצמצם זיהום אוויר, להחליף ציוד ישן ואיטי בחדש ומהיר, ולצמצם את מרווחי הביטחון בין רכבת אחת לשניה על המסילה ובכך להניע יותר רכבות ובדיוק רב יותר. עם חילופי ההנהלה ברכבת ומינויו של המנכ"ל הנוכחי מיכה מייקסנר, הפרויקט נכנס להאצה ונקבע לו תאריך יעד חדש - 2025.
גורם במשרד התחבורה הסביר שהפרויקט מתועדף מבין פרויקטים תחבורתיים רבים ושהוא ישנה לחלוטין את פני תחבורת הרכבות בישראל אלא שמבחנה של הרכבת לא יהיה רק בעמידה בלוחות הזמנים החדשים, הוא יהיה גם בשירות שהיא תקפיד לתת לנוסעים תוך כדי העבודות; בימות השבוע ובסופי השבוע.