הרשויות בצרפת פתחו בחקירה בעקבות דיווחים על "מסעדות סודיות" שפועלות בפריז בחודשים האחרונים, תוך הפרה בוטה של הגבלות הקורונה. החקירה נפתחה בעקבות תחקיר שפורסם בערוץ הטלוויזיה M6. "קוויאר, שמפניה, תפריטים של שפים מובילים – וללא מסכות", נכתב בטוויטר של M6 על התחקיר שעורר סערה.
המסעדות ברחבי צרפת סגורות מאוקטובר בגלל התפשטות נגיף הקורונה. צרפת מתמודדת בימים אלה עם הגל השלישי של המגפה, וסובלת מזינוק במספר חולי הקורונה שמאושפזים במצב קשה. בשבוע שעבר הודיע הנשיא עמנואל מקרון על סגירת בתי הספר ועל הגבלות נוספות ברחבי המדינה, בנוסף לסגר הלילי שהוטל בדצמבר ויימשך עד הודעה חדשה.
2 צפייה בגלריה
הגולשים זעמו: "אנחנו רוצים את השמות"
הגולשים זעמו: "אנחנו רוצים את השמות"
הגולשים זעמו: "אנחנו רוצים את השמות"
(צילום: shutterstock)
אחד המרואיינים בתחקיר סיפר שלאותן סעודות הגיעו בנוסף לעשירי צרפת גם שרים בממשלה. לשכת התובע בפריז הודיעה שנפתחה חקירה כדי לאתר את המעורבים. ההאשטאג #OnVeutLesNoms (אנחנו רוצים את השמות) הפך לוויראלי: הגולשים זעמו על כך שהעשירים - והפוליטיקאים שקבעו בעצמם את ההגבלות - מפרים את החוק.
המרואיין שסיפר שסעד עם שרים בממשלה התראיין בעילום שם, אך בהמשך נחשף שמדובר בפייר-ז'אן שלנקון, שמנהל אולם אירועים במרכז פריז. עורך דינו אמר שהוא חוזר בו מההאשמות נגד השרים בממשלה, וציין שאמר את הדברים כדי להמחיש את האבסורד.
2 צפייה בגלריה
פריז צרפת עסקים סגורים קורונה
פריז צרפת עסקים סגורים קורונה
עסקים סגורים בפריז, שנמצאת בסגר חלקי
(צילום: AFP)
שלנקון אמר בתחקיר שמי שצפוי להגיע לאחת המסעדות המחתרתיות הוא דובר הממשלה גבריאל אטאל – שנחשב לכוכב עולה בפוליטיקה הצרפתית. אטאל הכחיש בתוקף. דובר הממשלה אטאל אמר ביום ראשון בערב שעד כה זוהו 200 חשודים שצפויים לספוג "עונשים כבדים". הוא ציין כי שרי הממשלה של מקרון חייבים לשמש דוגמה ולפעול ללא דופי.
התחקיר כולל תיעוד במצלמה נסתרת מאחת המסעדות "הסודיות", באזור יוקרתי בפריז, שבו הסועדים והעובדים לא עטו מסכות ולא שמרו על ההנחיות. שר הפנים של מקרון, ג'רלד דרמנה, אמר בתגובה שהמעשים "לחלוטין בלתי מקובלים": "אין שני סוגים של אזרחים, כאלה שיש להם את הזכות לחגוג וכאלה שלא". סגנית שר הפנים, מרלן שיאפה, אמרה שאם יתברר שפוליטיקאים הגיעו לאותן מסעדות הם צריכים להיענש כמו כל אזרח. שר הכלכלה ברונו לה מר אמר כי "כל השרים, ללא יצא מהכלל, מכבדים את החוקים".