האנטר ביידן, בנו של הנשיא הנבחר של ארה"ב, הודיע הערב (יום ד') שמתנהלת נגדו חקירה פדרלית שעוסקת בתשלומי המסים שלו. צוות המעבר של הנשיא הנבחר פרסם הודעה בשם האנטר ביידן, שבה נאמר: "אתמול נודע לי בפעם הראשונה שלשכת התובע בדלאוור הודיעה ליועץ המשפטי שלי שהיא חוקרת את ענייני המס שלי. אני מתייחס לזה ברצינות רבה, אבל אני משוכנע שבדיקה מקצועית ואובייקטיבית של הנושאים האלה תוכיח שטיפלתי בענייניי בצורה חוקית וראויה, ובעזרת יועצי מס מקצועיים".
לפי CNN החקירה נפתחה ב-2018 ומתמקדת בפעילות העסקית של האנטר ביידן בסין. היא הופסקה לקראת הבחירות לנשיאות, כחלק ממדיניות של משרד המשפטים שלא להשפיע על הבחירות, וחודשה לאחר מכן. פרסום החקירה מגיע בעיתוי מביך לנשיא הנכנס, שיושבע לתפקיד ב-20 בינואר וחושף בימים אלה את הקבינט שלו. צוות המעבר של ביידן מסר הערב: "הנשיא הנבחר ביידן גאה מאוד בבן שלו, שנלחם באתגרים קשים - כולל מתקפות אישיות מרושעות בחודשים האחרונים - ויצא מהם חזק יותר".
2 צפייה בגלריה
האנטר עם אביו
האנטר עם אביו
האנטר עם אביו
(צילום: AP)
האנטר ביידן היה במשך זמן רב "על הכוונת" של דונלד טראמפ ואנשיו. הנשיא היוצא האשים את ג'ו והאנטר ביידן בשחיתות, על רקע עברו של הבן במועצת המנהלים של חברת הגז האוקראינית "בוריסמה". האנטר ביידן הצטרף ב-2014 למועצת המנהלים של חברת הגז האוקראינית, כשאביו היה סגנו של ברק אובמה, והיה שותף לניהול מדיניות החוץ של הממשל בכל הקשור לאוקראינה.
טראמפ ותומכיו קידמו תיאוריה לא-מבוססת שלפיה ביידן האב פעל באותן שנים להביא להדחת התובע הכללי של אוקראינה, ויקטור שוקין, כדי להגן על בנו ועל חברת "בוריסמה" מפני חקירת שחיתות. ביידן אכן לחץ על אוקראינה להדיח את התובע, אבל בעשותו כן לא פעל ביוזמתו שלו – אלא יישם את עמדת הממשל האמריקני ומדינות רבות אחרות במערב, שראו בתובע ההוא אדם שנוקט יד רכה כלפי השחיתות.
ההאשמות של טראמפ ואנשיו נגד ביידן ובנו הובילו בסופו של דבר לפרשת "אוקראינה גייט" שבה הסתבך הנשיא היוצא. בית הנבחרים פתח בהליך הדחה נגדו אחרי שנחשף כי בשיחת טלפון ב-2018 עם נשיא אוקראינה ביקש ממנו טראמפ לקדם חקירת שחיתות נגד חברת "בוריסמה". עיקר האש בפרשה הופנתה אל טראמפ, שנטען נגדו כי עודד מנהיג של מדינה זרה להתערב בבחירות על-ידי פגיעה בשמו של ביידן, שסומן כבר אז כפייבוריט להתמודד מולו על הנשיאות; אבל אנשי הנשיא ניצלו את ההזדמנות כדי לפזר בתקשורת טענות שלפיהן ביידן עצמו סחט את אוקראינה ב-2015 באמצעות עיכוב כספי סיוע לקייב כדי שתפטר את שוקין, וסידר לבנו האנטר הטבות עסקיות בסין. כל הטענות הללו נראות חלשות מאוד מבחינה עובדתית, אך הן ממשיכות לרדוף את ביידן. פחות מחודש לפני הבחירות פרסם "ניו יורק פוסט" תחקיר – מפוקפק בעיני רבים – שלפיו אי-מיילים שהגיעו לידי העיתון מרמזים כי ביידן ניצל את מעמדו כסגן הנשיא כדי לקדם את עסקיו של האנטר באוקראינה.
רפובליקנים זיהו את האנטר כ"כבשה השחורה" במשפחת ביידן, וגם היבטים אחרים בחייו הבלתי יציבים שימשו את מתנגדי המועמד הדמוקרטי, ובראשם טראמפ, כדי לנסות להביכו. האנטר סולק מהצבא בגלל שימוש בקוקאין, נכנס שוב ושוב למוסדות גמילה בשל התמכרויות לסמים ואלכוהול, ואשתו לשעבר טוענת כי נהג לפזר כספים על זונות ומועדוני חשפנות. אישה אחרת תבעה אותו בטענה שילדה לו בן ושהוא מתכחש לו. אחרי מות אחיו בו, שאליו היה קרוב מאוד, ניהל האנטר רומן עם אשת האח המת, האלי ביידן, וחילץ מהאב ג'ו ורעייתו ג'יל את ברכתם הפומבית לכך. ב-2017 נפרדו, ושנה אחר כך, במאי 2018, נשא האנטר ביידן אישה חדשה, מליסה כהן, רק כמה ימים אחרי שפגש אותה לראשונה. למגזין "ניו יורקר" סיפר אשתקד כי לאורך כל העליות והמורדות שידע בחייו זכה לתמיכה מאביו.