1 צפייה בגלריה
קובי שבתאי
קובי שבתאי
קובי שבתאי
(צילום: דוברות המשטרה )
במשך שנים הייתה במשטרה פקודה שמתייחסת לתחקירים שעורכת המשטרה בנוגע לפעולות שונות שלה. אתמול (יום שלישי), באחת הפעולות הראשונות שלו בנוגע לשינוי פקודות המשטרה, החליט המפכ"ל קובי שבתאי להפוך את התחקירים לחסויים – כאלה שהממצאים שלהם אפילו לא יגיעו לבית דין משמעתי.
מזה שנים שבמשטרה קיימת פקודת מטא"ר 10.05.01, שנוגעת לתחקיר של פעילויות משטרתיות. מדובר לרוב בתחקירים שקשורים לתקלות מבצעיות שקורות במשטרה, ובעקבותיה ממנים לעיתים קצין בודק או ועדה לבדיקת תפקוד השוטרים. לרוב, ממצאים אלה מפורסמים בפורומים כאלה ואחרים, בין היתר כדי ללמוד מטעויות, ובחלק מהמקרים שבהם מתברר שהייתה בעיה בתפקוד של שוטר כזה או אחר - החומר מועבר לבית דין משמעתי לצורך טיפול משמעתי בו.

אלא שאתמול הפתיע המפכ"ל במכתב ששלח לקציניו, שבו הודיע שהחליט לשנות את הפקודה. בדברי ההסבר נכתב כי המפכ"ל החליט לשנות את הפקודה ולהפוך את התחקירים המבצעיים לסודיים ביותר, כאילו מדובר בפעילות בתחום ביטחון המדינה והלוחמה בטרור. לפי ההודעה, החיסיון יוטל על כל תחקיר של פעילות אופרטיבית של המשטרה - בין אם מדובר בפעילות מבצעית ובין אם לא. כך, לפי ההודעה, "לא ניתן יהיה למסור את חומר התחקיר למי שלא רשאי לעיין בו, וגם לא לרשויות הבדיקה והתביעה המשמעתית במשטרת ישראל ובית הדין למשמעת".
כלומר, שבתאי מנסה לסגור את התחקירים המבצעיים - וגם אלה שלא - במקרה של התנהגות לא נאותה או פעילות אסורה של שוטרים. כהסבר לפקודה, נכתב בהודעה בין היתר כי "חיסיון התחקיר המבצעי שנקבע בחוק, והוספת החיסיון מפני מסירה לרשויות המשמעת שיחול גם על כל פעילות אופרטיבית של המשטרה - ולא רק על פעילות מבצעית כהגדרתה בחוק - באים לבסס במשטרת ישראל את הנורמה של תחקור הפעילות לשם למידה והפקת לקחים לצורך שיפור והתמקצעות".
עם זאת, קצין בכיר שקיבל את הפקודה אמר: "איפה נשמע דבר כזה שמסתירים חומרים שכאלה, ועוד מבית דין משמעתי? גם אם רוצים להגן על שוטרים שמוסרים עדות בתחקיר, אפשר לתת חיסיון מהעמדה לדין – אבל למה שהחומר הזה יהיה חסוי? למה שהשוטרים ושאר הציבור לא יידע מה קרה בתקלה? המשטרה היא לא גוף פרטי. השאלה הגדולה מה באמת יש לו להסתיר?".
המשטרה מסרה בתגובה: "כיאה לארגון לומד, משטרת ישראל מבצעת מדי שנה תחקירים רבים ומגוונים. תחקיר פעילות משטרתית, מבצעית או אחרת, הינו כלי למידה ארגוני החיוני לתפקוד הכוחות והפקת לקחים לצורך שיפור הכשירות והמקצועיות של השוטרים.
"הפקודה המסדירה את הנושא תואמת את מטרת התחקיר ומהותו, תוך איזון ראוי בין השאיפה לפתיחות מלאה, שקיפות וגילוי מלא של העובדות בתחקיר לצורך למידה מחד, וטיפול הולם ככל שמתגלות עבירות חמורות במסגרתו מאידך. יש לציין כי מלכתחילה אירועים משמעתיים חריגים או פליליים, אינם מתוחקרים טרם השלמת הטיפול בהם ע"י הגורמים המוסמכים, והפקודה מדגישה במפורש את האיסור לתחקרם.
"ככלל התחקיר היה ועודנו מיועד מיסודו לחתירה למצוינות ושיפור מתמיד ולא כאמצעי לענישה. לצד זאת נבהיר כי האיסור למסור חומרי תחקיר משטרתי לגורם שאינו רשאי לעיין בו אינם בגדר חידוש ובכל מקרה הפקודה החדשה אינה מעניקה כל חסינות לשוטר בפני העמדה לדין פלילי או משמעתי בקשר לאירוע המתוחקר".