6 צפייה בגלריה
הכנסת ה-24 תצליח לשרוד את הסחרור הפוליטי?
הכנסת ה-24 תצליח לשרוד את הסחרור הפוליטי?
הכנסת ה-24 תצליח לשרוד את הסחרור הפוליטי?
(צילום: דוברות הכנסת)
המערכת הפוליטית בישראל נמצאת במבוי סתום גם לאחר הבחירות הרביעיות בתוך שנתיים, והכנסת ה-24 עלולה למצוא עצמה מתפזרת תוך חודשים ספורים. בין אם יימצא פתרון לסחרור הפוליטי ובין אם לאו, עם פרסום תוצאות הבחירות ניתן לשרטט כעת את פני ההרכב החדש של בית המחוקקים.
כל העדכונים על בחירות 2021 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet
אילו מפלגות הכניסו ארבעה ח"כים חדשים ואילו מפלגות לא התרעננו כלל? כמה נפלטו ומי חזר לכנסת אחרי הפסקה? איפה יש יותר ייצוג נשי? מיהו זקן הח"כים ומאיפה מגיעים נבחרי הציבור שלנו? ynet עושה סדר במפה הפוליטית החדשה.

הוותיקים, הצעירים - ואלו שנפלטו

בכנסת החדשה נראה 17 פרצופים חדשים לחלוטין. כמה מפלגות לא יכניסו כלל חברי כנסת חדשים, כמו ישראל ביתנו, יהדות התורה, תקווה חדשה והרשימה המשותפת. אחרות רק מעט, כמו הליכוד, ש"ס ומרצ. אך ארבע מפלגות יציגו כל אחת ארבעה ח"כים חדשים. מדובר ביש עתיד, העבודה, ימינה והציונות הדתית.
לצד הח"כים החדשים יכהנו גם כמה אנשים שנחשבים לוותיקי הכנסת: בני בגין, משה גפני, צחי הנגבי ובנימין נתניהו - שהם כולם "בני אותו מחזור" שנבחרו לראשונה ב-1988 ומאז מתחזקים קריירה פרלמנטרית ארוכה.
חמישה ח"כים לשעבר - אורית סטרוק מהציונות הדתית, מירב בן ארי מיש עתיד, בני בגין מתקווה חדשה ועיסאווי פריג' ומוסי רז ממרצ - יעשו קאמבק ויחזרו לכהן כחברי כנסת לאחר הפוגה.
19 ח"כים שהתמודדו בבחירות ייפרדו מהמשכן. שישה מהם מהליכוד: חברי הכנסת טלי פלוסקוב, עוזי דיין, אריאל קלנר, אוסנת מארק, עמית הלוי וניסים ואטורי (שהושבע לתפקיד רק בדצמבר, בעקבות פרישתו של גדעון סער). גם יוסי טייב מש"ס, שנכנס לכנסת בעקבות החוק הנורבגי, יצרף לרזומה את המילה "לשעבר".
ח"כ רות וסרמן-לנדה מכחול לבן גם היא לא תחזור לכנסת, אחרי כהונה קצרצרה שהחלה ב-8 בינואר, בעקבות סדרת התפטרויות של חברי כנסת מכחול לבן עם התפרקותה לקראת הבחירות. הכהונה הזו נמשכה חמישה ימים בלבד, עד התפטרותו של יזהר שי מהממשלה שחזר לכהן בכנסת בגלל החוק הנורבגי, אך וסרמן-לנדה חזרה שוב לכנסת ב-31 בינואר, לאחר התפטרותו של רם שפע.
ביהדות התורה שני ח"כים יישארו בחוץ: יעקב טסלר ואליהו ברוכי. גם ח"כ אימאן ח'טיב-יאסין מרע"מ בחוץ. חמישה ח"כים מהרשימה המשותפת נפלטו גם הם לאחר המפלה הקשה שספגה: ח"כ אמטאנס שחאדה, היבא יזבק, יוסף ג'בארין, ג'אבר עסאקלה וסונדוס סאלח. מתקווה חדשה שני ח"כים לא יחזרו למשכן: צביקה האוזר ומיכל שיר.

הייצוג הנשי: בלי שינוי

30 נשים יכהנו בכנסת ה-24, כלומר רבע מחברי המשכן. מדובר במספר זהה לזה שהיה בכנסת היוצאת. תשע נשים יכהנו מטעם הליכוד, חמש ביש עתיד, ארבע נשים בעבודה, שלוש בכחול לבן, שתיים במרצ, שתיים בציונות הדתית ואישה אחת בימינה, הרשימה המשותפת וישראל ביתנו.

זקן הח"כים, והצעיר שבהם

בכנסת החדשה יכהנו שני חברי כנסת בני פחות מ-35. הצעיר מביניהם הוא ח"כ יוראי להב הרצנו בן ה-32 (יש עתיד), ואחריו ח"כ מאי גולן בת ה-34 (הליכוד). רק ארבעה ח"כים הם בני יותר מ-70. "זקן השבט" הוא בני בגין (בן 78) ואחריו חיים כץ (73), יעקב ליצמן (72) וראש הממשלה בנימין נתניהו (71).

להט"בים

בכנסת הקרובה יכהנו חמישה להט"בים: השר אמיר אוחנה מהליכוד, יו"ר מרצ ניצן הורוביץ, איתן גינזבורג מכחול לבן ועידן רול ויוראי להב הרצנו מיש עתיד. כל החמישה הם גברים הומואים, ובכנסת לא יכהנו נציגים ונציגות של קבוצות אחרות בקהילת הלהט"ב כגון לסביות או טרנסג'נדרים.

הרקע: שלטון מקומי, פחות ביטחוני

ניסיון פוליטי קודם בשלטון המקומי ממשיך להיות ה"מקפצה" הנפוצה ביותר לקריירה פרלמנטרית. כמעט רבע מהנבחרים בכנסת הבאה התחילו את הקריירה שלהם במישור המקומי. כך עולה מבדיקה שערכו במכון הישראלי לדמוקרטיה. בין השמות אפשר להזכיר את ניר ברקת (ירושלים), מאיר כהן (דימונה), איתן גינזבורג (רעננה), אלון דוידי (שדרות), מאזן גנאים (סחנין) ומיכאל ביטון (ירוחם).
רקע בולט נוסף הוא ביטחוני, אך בכנסת הנוכחית נראה פחות גנרלים לשעבר, לאחר ששני רמטכ"לים (גבי אשכנזי ומשה יעלון) לא התמודדו הפעם והאלוף-לשעבר עוזי דיין לא נבחר (הוא שובץ במקום ה-32 ברשימת הליכוד). מי שיכהן גם בכנסת ה-24 הוא הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ ועוד ארבעה אלופים במילואים: יאיר גולן (מרצ), יואב גלנט (הליכוד), אורנה ברביבאי (יש עתיד) ואלעזר שטרן (יש עתיד). כמו כן תמשיך לכהן תת-אלוף במילואים מירי רגב, שהייתה דוברת צה"ל.
בכנסת הבאה יכהנו שבעה עיתונאים לשעבר. יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, יו"ר העבודה מירב מיכאלי וחברת מפלגתה אמילי מואטי, יו"ר מרצ ניצן הורוביץ, גלית דיסטל-אטבריאן מהליכוד, יועז הנדל מתקווה חדשה ויבגני סובה מישראל ביתנו.

איפה הם גרים?

18 מבין חברי הכנסת הבאה מתגוררים בתל אביב, לעומת 15 ירושלמים ועוד שלושה ממבשרת ציון הסמוכה. רק בין 9 ל-10 מהח"כים הם תושבי הדרום - מקו קריית-גת אשקלון ודרומה. לעומתם יכהנו בכנסת 15-14 "צפונים".
מבדיקת המכון הישראלי לדמוקרטיה עולה כי בכנסת ה-24 נראה גם יותר מתנחלים: היא תכלול שבעה שגרים מעבר לקו הירוק, ארבעה מתוכם הם מרשימת הציונות הדתית. גם הקיבוצים - אחרי שנים של ייצוג כמעט אפסי - יראו בכנסת הנוכחית ייצוג נאה עם ארבעה ח"כים, ביניהם שניים מכחול לבן (אלון שוסטר ויעל רון בן משה), אחד ממפלגת העבודה (רם שפע) ואחת מיש עתיד (נירה שפק).

החלוקה למגזרים

ארבעה ח"כים בכנסת הנוכחית הם דתיים מוסלמים ממפלגת רע"מ, 12 מחברי הכנסת נמנים עם החברה הערבית, 14 מהח"כים הם דתיים-לאומיים ו-16 מהח"כים הם חרדים. שניים הם מקהילת יוצאי אתיופיה - פנינה תמנו שטה מכחול לבן וגדי יברקן מהליכוד. לקהילה הדרוזית יש גם שני נציגים: ח"כ פטין מולא מהליכוד וח"כ חמד עמאר מישראל ביתנו.