בפעם הרביעית תוך שנתיים ישראל הולכת לבחירות, ובעולם מנסים להבין - מה התחדש? "על מה הבחירות? אותו דבר, פלוס הקורונה", מסכמים בסוכנות הידיעות רויטרס בשורה אחת את בחירות 2021. ynet ילווה את יום הבחירות במשדרים מיוחדים ומהערב ולתוך הלילה יעביר את המשדר המרכזי עם כל המדגמים, התגובות והתוצאות.
כל מה שצריך לדעת על בחירות 2021 במקום אחד – מתחם הבחירות של ynet
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו  נפתלי בנט גדעון סער יאיר לפיד
בנימין נתניהו  נפתלי בנט גדעון סער יאיר לפיד
(צילום: AFP, EPA)
ברויטרס ציינו כי לראשונה אחרי שלוש מערכות בחירות "יש מתמודדים מכל הקשת הפוליטית שמנסים לשים סוף לשלטונו של 'קינג ביבי'". הכותרת שלהם מבהירה שדבר לא הוכרע: "נתניהו אמר שיהפוך את ישראל ל'מדינת החיסונים'. אבל האם היא תבחר בו?".
בסוכנות הידיעות AP, שכמו רויטרס גם כתבותיה מתפרסמות כלשונן באלפי כלי תקשורת ברחבי העולם, כתבו בכותרת כי הבחירות "נתפסות כמשאל עם על נתניהו השנוי במחלוקת". לצד זאת פרסמו ב-AP מדריך המתאר בקצרה את ארבעת המתמודדים המרכזיים.
על נתניהו כתבו כי "ראש ממשלת ישראל כבר חמש קדנציות מנסה לזכות בניצחון ברור, בזמן שהוא עומד למשפט. נתניהו מתמקד במבצע החיסונים המוצלח ובהסכמי הנורמליזציה עם ארבע מדינות ערביות, אבל לראשונה בתסבוכת בת השנתיים של ישראל הוא מתמודד מול אופוזיציה חזקה משתי מפלגות ימניות".

"במשך השנים נתניהו פיתח תדמית של פוליטיקאי קוסם ומניפולטור על שיכול לשרוד כל משבר", כתבו. "כשעדים אמורים לעלות לדוכן ולהעיד נגדו עוד חודש, נתניהו מקווה לעוד נס שיעניק לו פרלמנט אוהד יותר שיוכל להעניק לו חסינות או לעצור את משפטו".
לפי AP, "יריביו של נתניהו מתמקדים בשגיאות האסטרטגיות בתחילת המאבק בקורונה, במשפט השחיתות של נתניהו ובתלות שלו במפלגות החרדיות, בנות הברית שלו". הם כתבו כי "יריבי ראש הממשלה מתארים אותו כשקרן שיצר שנתיים של שיתוק פוליטי בכך ששם את הישרדותו הפוליטית מעל האינטרסים של המדינה".
4 צפייה בגלריה
 "משאל עם על נתניהו השנוי במחלוקת". הכותרת ב-AP
 "משאל עם על נתניהו השנוי במחלוקת". הכותרת ב-AP
"משאל עם על נתניהו השנוי במחלוקת". הכותרת ב-AP
(צילום: AP)
אחד היריבים המרכזיים שמוזכרים הוא יאיר לפיד, יו"ר יש עתיד. "הוא שומר על פרופיל נמוך, אבל בישורת האחרונה הגביר את הקמפיין כמועמד המרכז להחלפת נתניהו", כתבו ב-AP. ברויטרס ציינו בטעות כי לפיד כבר בן 75.

ממליכי המלכים הפוטנציאליים

עוד אחד שהבטיח שלא יישב בקואליציה אחת עם נתניהו הוא גדעון סער. ב-AP כתבו כי "סער, שנראה בעבר כיורש של נתניהו ושימש כשר החינוך שלו, עזב את הליכוד והקים את 'תקווה חדשה'. מפלגתו הציבה עצמה כאלטרנטיבה הימנית לשלטון, בלי פולחן האישיות שמאפיין את הליכוד כיום".
על הרביעי ברשימה, נפתלי בנט, אמרו ב-AP כי הוא "עשוי להיות ממליך המלכים. הוא לא שלל הצטרפות לקואליציה עם נתניהו, אבל אם גוש אנטי-נתניהו יזכה לרוב, הוא יכול להעניק להם מספיק מושבים כדי ליצור ממשלה ללא הליכוד. פוליטיקאי נוסף שעליו נכתב כי הוא יכול להיות "ממליך המלכים" הוא "מנסור עבאס, מנהיג מפלגה איסלאמית קטנה", לפי הכתבה.

בידיעה גם הוזכרה מערכת היחסים בין ראש הממשלה לנשיא ארצות הברית: "בשלוש מערכות הבחירות הקודמות נתניהו התפאר בברית שלו עם נשיא ארצות הברית דאז דונלד טראמפ, ושלטי ענק של השניים הוצבו בכבישים הראשיים. אבל הפעם נתניהו כמעט ולא הזכיר את הנשיא החדש ביידן, שהממשל שלו העניק לו קבלת פנים צוננת. אין גם כמעט אזכור לפלסטינים, אחרי שנים של קיפאון מדיני. אבל ביידן הבהיר כי בקרוב הוא יחדש את המגעים עם הפלסטינים. הדבר עלול להקשות על המנהיג הישראלי הבא להתעלם מהנושא".
ב-CNN כותרת הכתבה לקראת הבחירות בישראל היא: "נתניהו נותן לעצמו קרדיט על 'החזרת ישראל לחיים'. עכשיו הוא מקווה שקמפיין הקורונה יציל את העתיד הפוליטי שלו".




4 צפייה בגלריה
BBC הדרימו למצפה רמון, "עיר המכתש"
BBC הדרימו למצפה רמון, "עיר המכתש"
BBC הדרימו למצפה רמון, "עיר המכתש"
4 צפייה בגלריה
קמפיין בחירות של הליכוד
קמפיין בחירות של הליכוד
נתניהו עם טראמפ על שלט ב-2019. קבלת פנים צוננת מביידן
(צילום: רויטרס)
צוות BBC הגיע למצפה רמון. "זה לא לא לא לביבי ולחברים שלו", אמר להם בועז כץ, בעלי חברת טיולים שאמר כי בעבר הצביע לליכוד. "אני חושב הרבה על העתיד וזה מפחיד אותי לראות את נתניהו ושותפיו הטבעיים. אני רוצה לחיות במדינה דמוקרטית, מדינה חופשית".
מנגד סיפרה להם רחל אמסלם, שלדבריה עבדה בעבר כעוזרת בבית נתניהו בירושלים, כי לראש הממשלה אין תחליף. "הוא לא ישן, הוא שומר ישראל", אמרה וציינה כי כלתה – גם היא רחל – מתה בשנה שעברה מקורונה. "לאף אחד חוץ ממנו אין את האומץ להתקשר לפייזר", אמרה על יו"ר הליכוד.