בסוף השבוע, אחרי שלושה חודשים של הגבלות בגלל נגיף הקורונה, נפתחו באנגליה הפאבים והמסעדות. בעלי המקומות קיבלו אישור לארח לקוחות, וגם המספרות נפתחו לראשונה מאז חודש מרץ. התקשורת הבריטית חגגה וכינתה את יום הפתיחה "סופר סאטרדיי" ואפילו "יום העצמאות".
בעקבות ההחלטה לפתוח את מקומות הבילוי, והצפי להמונים שיגיעו בשבת למסעדות ולפאבים, בבריטניה תהו אם ראש הממשלה בוריס ג'ונסון לא היה צריך לחכות ליום שני - שנחשב לרגוע בהרבה. ג'ונסון אמר בשישי שלא מדובר בהבדל גדול. אך עבור המשטרה הבריטית ההתמודדות עם הקהל שחזר למקומות הבילוי אחרי שלושה חודשים לא הייתה משימה פשוטה בכלל.
7 צפייה בגלריה
בריטניה אנגליה פתיחת פאבים לונדון
בריטניה אנגליה פתיחת פאבים לונדון
צפיפות באזור הסוהו בלונדון
(צילום: AFP)
ראש פדרציית המשטרה בבריטניה אמר שהשוטרים נאלצו להתמודד בזמן המשמרת בשבת בערב עם "גברים עירומים, שיכורים עצבניים וקטטות". בראיון לרדיו לונדון אמר השוטר, ג'ון אפטר: "מה שברור זה ששיכורים לא שומרים מרחק ולא ישמרו".
אפטר אמר שהמחלקה שבראשה הוא עומד, שפועלת בעיר סאות'המפטון בדרום אנגליה, "הצליחה להתמודד" עם המצב, אך הדגיש: "אני מכיר אזורים אחרים שבהם היו מקרים של שוטרים שהותקפו".
מבדיקת דיווחי המשטרה בשבת נראה שתמונת המצב ברחבי אנגליה דומה. השוטרים באזור דבון וקורנוול בדרום מערב אנגליה רשמו קרוב לאלף דו"חות על "הפרעות שקשורות לשכרות והתנהגות אנטי-סוציאלית". בלונדון, וגם בצפון מזרח אנגליה, דיווחו השוטרים על מסיבות רחוב שנערכו בניגוד לחוק שהסתיימו במעצרים המוניים.
ההקלות שנכנסו לתוקף בסוף השבוע באנגליה לא תקפות לשאר חברות הממלכה המאוחדת. הפאבים בוויילס וסקוטלנד ייפתחו בהדרגה מאמצע החודש. בצפון אירלנד הפאבים נפתחו כבר בשישי.


בהשוואה למדינות רבות באירופה הסגר בבריטניה הוטל מאוחר יותר והיה ממושך יותר. מניין קורבנות הקורונה בממלכה הוא מהגבוהים בעולם - כ-44,000 איש. ראש הממשלה ג'ונסון דורש שפתיחת העסקים תהיה בטוחה והדרגתית כדי למנוע את הצורך בהטלת סגר שני.
התמונות של אזורי הבילוי הצפופים בלונדון, שבהם נראו הבליינים ללא מסכות, העלו חשש לעלייה נדבקים. שר הבריאות מט הנקוק הגן על קבלת ההחלטות של הממשלה ודחה כל חשש לזינוק במספר החולים.
"ממה שראיתי, למרות שיש כמה תמונות שסותרות את זה, הרבה אנשים נוהגים באחריות", אמר שר הבריאות הבריטי. "בסך הכול אני מרוצה ממה שקרה אתמול. זה באמת היה טוב לראות אנשים מסתובבים ולרוב שומרים על מרחק".

בשבוע שעבר נסגרו שוב חנויות בעיר לסטר במרכז אנגליה, בגלל התפרצות קורונה בעיר. בחקירה התברר שההתפרצות קשורה ליצרני מזון וטקסטיל מקומיים שלא שמרו על ההנחיות. סוכנות הפשיעה הלאומית פתחה בחקירה אחרי שהסאנדיי טיימס דיווח שאחד המפעלים ניהל "סדנת יזע" שבה שילם לעובדים סכומים מתחת לשכר המינימום.
לפי סוכנות הפשיעה הלאומית השוטרים ביקרו בכמה עסקים באזור בעקבות "חשד לעבדות מודרנית וסחר בבני אדם". טרם הוגשו אישומים בפרשה.


בזמן שבבריטניה מסירים הגבלות, בספרד הוטל היום סגר מקומי נוסף - יום אחרי סגר באזור בקטלוניה שבו חיים כ-200 אלף תושבים. הרשויות בחבל גליסיה שבצפון מערב ספרד הטילו סגר על מחוז שבו חיים כ-70,000 איש.
בעקבות התפרצות קורונה במחוז א-מרינה, שנמצא ברצועת החוף של גליסיה, נאסר על התושבים לצאת מהאזור מראשון בחצות עד יום שישי. תושבים שעובדים מחוץ לא-מרינה יוכלו לצאת לעבודה. בניגוד לסגר שהוטל במרץ ברחבי ספרד, במצב של סגר מקומי לא נאסר על התושבים לצאת מהבתים.