11 צפייה בגלריה
חיסוני קורונה בהודו
חיסוני קורונה בהודו
מספר הנדבקים הגדול ביותר מלבד ארה"ב. מתחסנת לקורונה בהודו
(צילום: AFP)
הודו, מדינה בת כמעט 1.4 מיליארד תושבים, פתחה היום (שבת) את מבצע החיסונים הגדול ביותר בעולם - אך צפויה להתמודד עם אתגרים כבירים בדרך ל"חסינות העדר" המיוחלת. אוכלוסייתה של הודו קטנה מעט מזו של סין, אך הבהילות לחסן בה גדולה הרבה יותר. סין, שבה התפרצה המגפה, התגברה עליה כבר לפני חודשים - בעודו שבהודו אובחן מספר הנדבקים הגדול ביותר מלבד ארצות הברית.
11 צפייה בגלריה
חיסוני קורונה בהודו
חיסוני קורונה בהודו
מדינות עניות צפויות לסבול עוד שנה לפחות. אישה מתחסנת בהודו
(צילום: AP)
11 צפייה בגלריה
נרנדרה מודי
נרנדרה מודי
דיבר עם דמעות בעיניים. מודי
(צילום: מרכז פרס לשלום וחדשנות)
11 צפייה בגלריה
חיסוני קורונה בהודו
חיסוני קורונה בהודו
הצוותים הרפואיים התרגשו. פתיחת מבצע החיסונים בהודו
(צילום: EPA)
הרשויות בהודו מקוות לחסן 300 מיליון איש בתוך חצי שנה עד שמונה חודשים - כמעט כל אוכלוסיית ארה"ב ופי 11.5 מתוכנית החיסונים הקיימת שמחסנת מדי שנה 26 מיליון תינוקות. תחילה תחסן הודו 30 מיליון רופאים, אחיות ועובדים אחרים שנחשבים ל"קו ראשון" במאבק בקורונה. אחריהם יחוסנו 270 מיליון בני אדם נוספים - כולם בני יותר מ-50 או סובלים ממחלות רקע שמעמידות אותם בסיכון.
גורמי בריאות במדינה עדיין לא יודעים כמה מתוך 1.4 מיליארד התושבים יחוסנו, אך מומחים טוענים כי כמעט בוודאות תחסן את הודו את מספר האנשים הגדול בעולם. מלבד האתגר הזה, היא מתמודדת עם אתגרים אחרים שבהם לא נתקלים במערב. למשל, הממשלה מתכננת להסתמך על פלטפורמה דיגיטלית למעקב אחר משלוח ומסירת החיסונים, אך מומחי בריאות הציבור מציינים כי תשתיות האינטרנט בחלקים גדולים של המדינה פגומות - וכמה כפרים נידחים כלל לא מחוברים לרשת.
לראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, היו דמעות בעיניים כשפנה לעובדי שירותי הבריאות באמצעות וידאו. "המחלה הפרידה אנשים ממשפחותיהם והרחיקה אמהות מילדיהם", אמר. "מי שמתו ממנה לא יכלו אפילו להיפרד מקרוביהם". מודי, בן 70, לא אמר אם יתחסן - אך ציין שפוליטיקאים לא ייחשבו כעובדי קו ראשון.
11 צפייה בגלריה
חיסוני קורונה בהודו
חיסוני קורונה בהודו
יותר מ-151 אלף מתים במגפה. חיסוני קורונה בהודו
(צילום: AFP)
11 צפייה בגלריה
חיסוני קורונה בהודו
חיסוני קורונה בהודו
מרכז החיסונים בדלהי
(צילום: רויטרס)
האדם הראשון שהתחסן בהודו היה עובד התברואה מאניש קומאר - שקיבל את הזריקה במכון ללימודי הרפואה בניו דלהי, אחד מ-3,006 מרכזי חיסון שהוקמו ברחבי הארץ. ביום הראשון לקמפיין החיסונים שואפת הודו לחסן כ-30 אלף בני אדם.
תושבי הודו לא יוכלו לבחור בין החיסון של אוניברסיטת אוקספורד וחברת אסטרהזניקה לבין החיסון שפותח על-ידי חברת "בהראט ביוטק" בתמיכת המדינה. שני החיסונים מיוצרים באופן מקומי, אך יעילות החיסון שנתמך על-ידי הממשלה ההודית לא ידועה. מומחים חוששים שהמהירות שבה אושר החיסון, מבלי שיש נתונים ברורים לכך שהוא אכן מונע מחלה, עשויה להגדיל את החששות של התושבים להתחסן. לפחות שר בריאות אחד באחת ממדינות המחוז של הודו התנגד לשימוש בו. מנגד, משרד הבריאות ההודי טען שהחיסונים בטוחים.

בהודו אובחנו עד כה כ-10.5 מיליון חולי קורונה, ויותר מ-151 אלף בני אדם מתו - למרות שקצב ההדבקה ירד משיאו באמצע ספטמבר. עם זאת, ולמרות שהמגפה הכתה במדינתם בצורה קשה, עובדי הבריאות ההודים התגאו בכך שארצם הענייה "לא תלויה באחרים" בכל הנוגע לחיסונים. חשוב להדגיש - בעוד שמיליוני אזרחים שחיים במדינות מערביות מתקדמות כמו ארה"ב, בריטניה, ישראל, קנדה וגרמניה כבר התחסנו, במקומות אחרים המצב רחוק מכך שנות אור. מומחי בריאות אף צופים עוד שנה קשה במדינות כמו איראן, הודו, מקסיקו וברזיל, שמהוות יחד כרבע ממקרי המוות מקורונה בעולם.
בעוד שרוב חיסוני הקורונה כבר נשלחו למדינות מתקדמות, פרויקט COVAX של האו"ם - שנועד לסייע למדינות עניות לקבל חיסונים - מצא את עצמו חסר אספקה, כסף ועזרה לוגיסטית. כתוצאה מכך, המדענית הראשית של ארגון הבריאות העולמי, סומיה סוומינתן, הזהירה כי אין זה סביר שחסינות העדר תושג השנה, שכן כדי להגיע לכך יש לחסן לפחות 70% מאוכלוסיית העולם. לדבריה,"גם אם קמפיין החיסונים קורה בכמה כיסים, בכמה מדינות - הוא לא הולך להגן על אנשים בכל רחבי העולם".