ברקע המשבר בקואליציה והסיכוי שהכנסת תתפזר ביום שני הקרוב, פרסמו הערב (רביעי) בכחול לבן הודעה ולפיה "נתניהו רוצה בחירות משיקולים אישיים. כל השאר רעש וצלצולים".
על פי הודעת כחול לבן, "בליכוד שכחו שיש מיליון מובטלים. מוטב שנתניהו יוציא את השרים מהאולפנים ויחזיר אותם לטפל בקורונה".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בני גנץ
בנימין נתניהו בני גנץ
מתקפות אישיות. בנימין נתניהו ובני גנץ
(צילום: אבי מועלם אוליבייה פיטוסי, פלאש90)
מאוחר יותר, בישיבת הסיעה של כחול לבן, אמר שר יו"ר המפלגה ושר הביטחון בני גנץ כי "אלה ימים קריטיים. נתניהו עלול להוביל לבחירות איומות למדינת ישראל. דבר לא מצריך בחירות, כחול לבן מחויבת ליציבות". לדבריו, "לא השתנה דבר מלפני שלושה חודשים כשהקמנו ממשלת אחדות להתמודדות עם אתגרי המדינה בעקבות הקורונה הבריאותית, הכלכלית והחברתית".
גנץ הוסיף: "בניגוד לאחרים, אנחנו לא משחקים פוקר על חשבון אזרחי ישראל. כשהלכנו עם הליכוד להסכם הזה, הלכנו למרות מטח האזהרות שקיבלנו. הלכנו להסכם כי אנחנו בתקופה קריטית, ובתוך שסע נורא. יש לנו מחויבות לאומית לעם, למדינה, לחברה, והיא זו שתבטיח את יציבותה של ישראל ואת פרנסתם של אזרחי המדינה".
גנץ אמר כי "בימים האחרונים קיימנו מגעים עם הליכוד מתוך מוכנות אמיתית למנוע בחירות ולמצוא את הפתרון שישרת את מדינת ישראל. אני לא באתי לפתור בעיות אישיות של אף אחד- הנכונות שלנו לפשרות תהיה רק על בסיס קיום ההסכם שנחתם והצרכים של מדינת ישראל. בימים הקרובים נמשיך לשמוע ספינים מכל הצדדים – אנחנו נמשיך לנווט ביושר ועל פי העקרונות שלנו".
בליכוד, מנגד, מסמנים את שר החוץ גבי אשכנזי כאשם במשבר, ובהודעה שפרסמה המפלגה נאמר כי "גבי אשכנזי התחיל את קמפיין הפריימריז לראשות כחול לבן ודוחף בכל הכוח לבחירות. כנראה שיותר מאשר להפיל את נתניהו, הוא רוצה להפיל את גנץ".
5 צפייה בגלריה
גבי אשכנזי
גבי אשכנזי
סומן בליכוד כאחראי למשבר. גבי אשכנזי
(צילום: אבי מועלם )
על פי הודעת הליכוד, "כחול לבן צריכים להפסיק לעשות פוליטיקה ולתקוע את התקציב כדי לפתוח את שנת הלימודים בזמן - ולאפשר את המשך כהונת הממשלה שתדאג לאזרחי ישראל".
השרה לנושאים אסטרטגיים אורית פרקש-הכהן (כחול לבן) התייחסה בעמוד הטוויטר שלה למשבר ופנתה לנתניהו: "'מר כלכלה', בוא תסביר לנו מה מילטון פרידמן היה אומר על בחירות רביעיות בתוך שנתיים?".
מוקדם יותר התייחס בכיר בליכוד למצב בקואליציה ואמר כי "זה אולי יום רביעי האחרון לכנסת ה-23". לדבריו, "העסק הזה לא עובד. מראש לא היו לי ציפיות גבוהות, אבל לא חשבתי שזה יהיה ככה. בלתי ניתן לעבוד".
הוא הבהיר: "האם נלך ביום שני לבחירות? זה יהיה נורא. אבל להמשיך במצב הזה נראה לי אפילו נורא יותר".
במקביל, ראש הממשלה בנימין נתניהו אולי כבר התחיל לשדר בחירות - והגיע אחר הצהריים לביקור חפוז בשוק מחנה יהודה בירושלים. שיירת רה"מ עצרה לשלוש דקות, ונתניהו יצא מהרכב כדי לקנות בעצמו מנת עראיס וזכה לתשואות מהקהל: "ביבי מלך ישראל" ו"היידה ביבי". לאחר מכן המשיך לדרכו.
ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ, מצידו, ערך באותו זמן פגישה מקוונת עם ראשי רשויות מעוטף עזה ואמר להם: "נתניהו רוצה בחירות".
אותו בכיר בליכוד כבר החל בעצמו במתקפה האישית נגד אשכנזי, ואמר לגבי סוגיית החלת הריבונות על חלקים מיהודה ושומרון כי "אני יכול לומר באופן ברור שההבנות הופרו ברגל גסה. לא על ידי גנץ אלא יותר בפעולות של אשכנזי בעניין הזה".
לדבריו, אשכנזי "לא החמיץ שום גורם בינלאומי להסביר לו למה זה לא צריך לקרות. זה לא שבגללו זה לא קרה, אבל אין ספק שההתנהלות הזאת הייתה פגיעה בדבר הכי מרכזי בהסכם".
באופוזיציה לא נשארו אדישים למצב. יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, האשים גם הוא את נתניהו באחריות למשבר הפוליטי ואמר כי "האמת היא שהוא גורר אותנו לבחירות כדי להתחמק ממשפט".
5 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
"נתניהו גורר אותנו לבחירות כדי להתחמק ממשפט". ליברמן
(צילום: ערוץ הכנסת)
ליברמן כתב בעמוד הטוויטר שלו כי "נתניהו נהנה לשחק בכאילו. מבטיח בכאילו שתהיה החלת ריבונות, בכאילו שאכפת לו ממשבר הקורונה והמשבר הכלכלי ובכאילו הוא מתנגד לבחירות. נתניהו, תודה על מה שעשית, אבל הגיע הזמן שלך לצאת לפנסיה. שמעתי שיש דילים טובים בדובאי".
יו"ר ימינה נפתלי בנט אמר בתגובה לפרסום ולפיו נתניהו הורה לשרים בליכוד לתקוף את בנט על רקע הזינוק בסקרים כי "עצוב לי לראות מדינאי עטור זכויות עסוק בפוליטיקה קטנה במקום לדאוג לצורכי העם שסובל".
5 צפייה בגלריה
נפתלי בנט במליאת הכנסת על טיפול הממשלה בנגיף הקורונה
נפתלי בנט במליאת הכנסת על טיפול הממשלה בנגיף הקורונה
"נתניהו עסוק בפוליטיקה קטנה". בנט
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

דיוני התקציב הופסקו בשל אי-הסכמות

בינתיים, בזמן שמובילי הקואליציה רבים, הולך ואוזל שעון החול לאישור תקציב המדינה - שיביא ביום שני לפיזור אוטומטי של הכנסת אם עד אז לא יאושר תקציב. למרות לוח הזמנים הצפוף, המחייב על פי חוק את אישור התקציב לכל המאוחר עד 25 באוגוסט, אתמול לא קיימו הצדדים פגישה נוספת, ויש מי שטוען שמדובר במריחת זמן.
בליכוד ובכחול לבן טרם נמצאה הנוסחה שתאפשר את המשך תפקודה של ממשלת האחדות. שלשום התכנסו נציגי שתי המפלגות לדון על הנושאים שבמחלוקת אולם האווירה הייתה טעונה, ובשונה מהפגישות הקודמות בנושא - נדמה היה שדווקא מתרחקים מהבנות שישימו סוף למשבר.
בתוך כך ועדת הכספים של הכנסת המשיכה לדון בחוק של ח"כ צביקה האוזר (דרך ארץ) שיאריך את אישור מועד התקציב, כדי להשלים את הכנתו לקריאה שנייה ושלישית במליאה. אולם טרם ברור מתי תצביע הוועדה על נוסח החוק כדי להביא למליאת הכנסת בזמן. נשאלת השאלה האם הכנסת תתפזר לבחירות מבלי להאריך את המועד, או שהמהלך יידחה לאחרי אישור החוק.
סלע המחלוקת בין הליכוד לכחול לבן נוגע עדיין לעניין המינויים הרגישים, ובעיקר זה של היועץ המשפטי לממשלה, המצוי באחריותו של שר המשפטים אבי ניסנקורן (מנדלבליט מסיים כהונה בפברואר 2022), ומפכ"ל המשטרה, המצוי בסמכותו של השר לביטחון פנים אמיר אוחנה, מינוי שמתעכב כבר יותר משנה. מינוי נוסף שממתין להחלטה בזמן הקרוב הוא של פרקליט מדינה - תפקיד שטרם אויש מאז דצמבר אשתקד.
5 צפייה בגלריה
אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט
סלע המחלוקת - מינויים רגישים. היועמ"ש מנדלבליט
(צילום: עמית שאבי)
הנושא עדיין טעון משום שההסכם הקואליציוני קובע שהמינויים ייעשו בהסכמה ולכל צד תהיה זכות וטו על מינוי גם אם הוא מצוי בתחום סמכותו של שר מהמפלגה האחרת.
בצהריים הופסקו דיוני התקציב לאחר שחברי הכנסת לא הגיעו להסכמות - והליכוד וכחול לבן יצאו בחילופי האשמות. הליכוד פרסם הודעה תקיפה נגד כחול לבן בעקבות דיוני התקציב והאשים את מפלגתו של גנץ ב"עצירת כסף חיוני לפתיחת שנת הלימודים".
בהודעת הליכוד נכתב כי "כחול לבן שוב נלחמים בממשלה בזמן שראש הממשלה נתניהו נלחם בקורונה. היום בוועדת הכספים הם עצרו כסף חיוני לפתיחת שנת הלימודים, כולל תוכניות לילדים בסיכון ולילדים בפריפריה. כחול לבן חייבים להפסיק להפריע לראש הממשלה להעביר תקציב ולפתוח את שנת הלימודים בזמן".
בכחול לבן לא נשארו חייבים והשיבו כי "הליכוד מפר את הבטחתו לאחדות ויציבות ומחפש בכל יום תירוץ חדש לבחירות. מי שטובת ישראל לנגד עיניו יפעל להעברת תקציב אחראי ולא ישפוך כסף פוליטי כדי להתחזק לקראת הבחירות". עוד ציינו כי "כחול לבן תפעל ותמשיך לפעול מתוך מניע אחד בלבד: למנוע בחירות למען מיליון מובטלים, ולמען עם ישראל כפי שהתחייבה".
פורסם לראשונה: 21:07, 19.08.20