על רקע הסגר השלישי, מספר חולי הקורונה שמצבם קשה שבר היום (ראשון) שיא נוסף - ועומד כעת על 1,029. מדובר בכמעט 300 חולים יותר מהמספר שהיה בתחילת החודש. עם זאת, לפי דו"ח אמ"ן, יש מגמת האטה מסוימת במספר החולים החדשים במצב קשה מדי יום.
2 צפייה בגלריה
מחלקת הקורונה בבית חולים רמב"ם בחיפה
מחלקת הקורונה בבית חולים רמב"ם בחיפה
בתחילת דצמבר היו "רק" 277 חולים קשים. בית החולים התת-קרקעי ברמב"ם
( צילום: דוברות רמב"ם)
מנתוני משרד הבריאות עולה כי 76% מהחולים שמצבם קשה הם בני 60 ומעלה. 6.3% מהם בני 90 ויותר, 21.3% בני 80 עד 89, 26.7% בני 70 עד 79 ו-22.7% בני 60 עד 69. מהנתונים עולה גם כי 14.6% מהחולים שמצבם קשה הם בני 50 עד 59, 5.4% בני 40 עד 49 ו-2.1% בני 30 עד 39. ארבעה צעירים בשנות ה-20 לחייהם – שלושה גברים ואישה – מאושפזים גם הם במצב קשה, וכך גם שלוש נערות בנות 10 עד 19 ושתי ילדות שטרם מלאו להן 10.
מדובר, כאמור, בזינוק חד במספר החולים הקשים. בתחילת ינואר עמד מספרם על 735 ובתחילת דצמבר על 277. השיא הקודם, לפני הגל הנוכחי, נרשם ב-4 באוקטובר, אז היו בבתי החולים ברחבי הארץ 898 חולים שמצבם קשה.
מספר המונשמים מתקרב גם הוא לשיאים חדשים, ועומד הבוקר על 240. 76% מהמונשמים הם בני 60 ויותר. 3.4% בני 90 ומעלה, 11.4% בני 80 עד 89, 28.7% בני 70 עד 79 ו-32.5% בני 60 עד 69. מהנתונים עולה גם כי 15.4% מהמונשמים הם בני 50 עד 59, 5.9% בני 40 עד 49 ו-1.6% בני 30 עד 39. בנוסף מאושפז צעיר בשנות ה-20 לחייו ושתי ילדות שטרם מלאו להן 10 כשהם מחוברים למכונות הנשמה. רוב המונשמים מוגדרים גם חולים קשים.
בנוסף, מנתוני משרד הבריאות עולה כי רוב המונשמים (69.6%) הם גברים, לעומת 30.4% נשים.
בתוך כך, שר הבריאות יולי אדלשטיין קיים היום הערכת מצב עם בכירי משרדו על המשך מבצע "חוזרים לחיים" של משרד הבריאות. לפי משרד הבריאות, יותר מ-72% מבני ה-60 ומעלה כבר קיבלו את המנה הראשונה של החיסון.
בנוסף, ולקראת נחיתת כמויות משמעותיות של חיסונים היום ובימים הקרובים, השר הנחה את אנשי המשרד לבדוק אפשרות של ביצוע חיסונים גם בשעות הלילה כדי לאפשר חיסון מהיר ככל הניתן. אנשי המשרד הציגו לשר את התיעדופים שנקבעו וכן את מבצע חיסוני צוותי ההוראה, שמתוכנן להתקיים בימים רביעי-שישי השבוע. לדברי אדלשטיין, "עד סוף מרץ נוכל לחסן כחמישה מיליון אזרחים במנה הראשונה". הוא הוסיף כי גם בשעה שהחיסונים ייפתחו לאוכלוסיות נוספות, יש להמשיך לתת עדיפות למתחסנים בגילים מבוגרים.

מדינה בסגר

היום בשעה 09:00 בבוקר נפרסו עשרות מחסומי משטרה ברחבי הארץ במטרה לאכוף את הסגר ולבלום את התחלואה. בתי הספר והגנים נשארו סגורים, ואזרחים שלא מוגדרים חיוניים לא הלכו לעבודה. בהתאם למדיניות המשטרתית שנועדה להקל על הגעה לעבודה וחזרה ממנו, המחסומים יוסרו בשעה 15:30 וישובו לפעול בשעה 18:00. שוטרים בניידות ובאופנועים מסיירים ללא קשר לפריסת המחסומים, "בכדי להמשיך ברצף הפיקוח והאכיפה בכל שעות היממה".

2 צפייה בגלריה
מחסומי משטרה ואכפית הסגר השלישי בתל אביב
מחסומי משטרה ואכפית הסגר השלישי בתל אביב
מחסום בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
הסגר שנכנס לתוקף בחצות שבין חמישי לשישי אמור היה להימשך שבועיים, אך בכירים במשרד הבריאות העריכו כי ייתכן שיוארך לנוכח התחלואה הקשה. ההגבלות כוללות את סגירת מערכת החינוך למעט חינוך מיוחד ופנימיות סגורות, סגירת המסחר והעסקים וסגירת מקומות עבודה למעט אלו שהוגדרו חיוניים. גם בתי הכנסת נסגרו ותפילה מותרת בשטח פתוח בלבד.
בנוסף, אסורה שהייה בבית של מישהו אחר. ספורט, למעט ספורט יחידני, מותר ללא הגבלת מרחק. מספרות וסלוני יופי, מלונות וצימרים, גני חיות, שמורות טבע ומוזיאונים נסגרו. הרפואה המשלימה הוחרגה מהאיסורים. טיסות לחו"ל אסורות, אך מי שרכש כרטיס בטרם כניסת הסגר, רשאי לטוס.
יציאה מהארץ לאחר כניסת הסגר אפשרית רק לאחר קבלת אישור מוועדת חריגים של משרד הבריאות. גם הכניסה לארץ מ"מדינות מסוכנות" (שטרם הוגדרו) תתאפשר לאחר בידוד של עשרה ימים במלונית ובכפוף לשתי בדיקות שליליות, וזאת כדי למנוע את התפשטותן של המוטציה הבריטית והדרום-אפריקנית.
בדומה לסגרים הקודמים, סופרמרקטים, בתי מרקחת ומאפיות, נותרו פתוחים. המסעדות ובתי האוכל פועלים במתכונת משלוחים. יציאה מהבית מותרת עד למרחק של קילומטר, התקהלויות מותרות עד חמישה אנשים במקום סגור ועד עשרה אנשים במקום פתוח. בנוסף, התחבורה הציבורית פועלת במתכונת של 50% תפוסה. הפגנות מותרות תוך הקפדה על שמירת מרחק ועטיית מסכה. בתי המשפט פועלים וקבלת טיפול רפואי או סוציאלי והעברת קטינים בין הורים פרודים מותרות. חתונות, בריתות, בר מצווה ובת מצווה מותרים בנוכחות המשפחה הגרעינית תוך שמירה על מגבלת ההתקהלויות.
במסגרת אכיפת הסגר בסוף השבוע האחרון, איתרה המשטרה מסיבת אירוסין ביער בן שמן בהשתתפות כ-20 בני אדם. השוטרים, שהבחינו בשולחנות ערוכים במקום עם אוכל ואלכוהול רב, רשמו דו"חות למשתתפים והאירוע הופסק. כמו כן, נתפס נהג אחד שנהג תחת השפעת אלכוהול.
בקבר מתתיהו נמצאה התקהלות של כ-30 מתפללים בניגוד להנחיות, בנוסף לכמות גדולה של אלכוהול. המשטרה רשמה דו"חות למשתתפים בגין הפרת הסגר ואי עטיית מסכות, וההתקהלות פוזרה.