עשרות אלפי תלמידי חינוך מיוחד אינם יודעים היכן ילמדו בשנה הבאה והם עלולים להישאר בבית ללא מסגרת חינוכית בלי לקבל מענים בסיסיים לצרכיהם בשל עיצומי הפסיכולוגים החינוכיים זה השבוע השלישי.
הורי הילדים והרשויות המקומיות חוששים שהתלמידים לא יתחילו את הלימודים בתחילת השנה כמו שאר התלמידים בחינוך הרגיל. מאז החלו העיצומים בוטלו כ-4,000 ועדות השמה שתפקידן להחליט על שיבוץ התלמידים במוסדות החינוך. המשפחות ממתינות חודשים ארוכים להתכנסות הוועדות כדי שילדיהם ישובצו ויקבלו מענים שיאפשרו להם להתפתח, אך הן קיבלו הודעות על ביטולים ללא מועד חדש.
3 צפייה בגלריה
הפגנת הפסיכולוגים בצומת עזריאלי
הפגנת הפסיכולוגים בצומת עזריאלי
"כורעים תחת העומס". הפגנת הפסיכולוגים החינוכיים, אתמול
(צילום: דנה קופל)
3 צפייה בגלריה
הפגנת הפסיכולוגים בצומת עזריאלי
הפגנת הפסיכולוגים בצומת עזריאלי
הפגנת הפסיכולוגים בצומת עזריאלי
(צילום: דנה קופל)
הפסיכולוגים מנהלים מאבק להגדלת תקני פסיכולוגים לשיפור תנאי השכר ותנאי העסקתם כדי למנוע נשירה של פסיכולוגים לטובת המגזר הפרטי בשל השכר הנמוך, ולעודד הצטרפות חדשים. הם מתריעים, כי עשרות אלפי תלמידים הסובלים ממצוקות נפשיות, גם עקב נזקי הקורונה, אינם מקבלים טיפול בשל מחסור בפסיכולוגים ויש עומסים כבדים על אלה שישנם. לדבריהם, על כל אלה התווסף עומס וביורוקרטיה בשל הרפורמה בחינוך המיוחד המחייבת נוכחות פסיכולוג בוועדות על חשבון הפעילות השוטפת החסרה ממילא.
הפסיכולוגים קיימו אתמול הפגנה גדולה בתל אביב והם מתכוונים להחריף את צעדיהם. "הגיעו מים עד נפש, אנחנו כורעים תחת עומס הוועדות הביורוקרטיות בעקבות הרפורמה בחינוך המיוחד, ולא מספיקים לטפל במצוקות הרבות של ילדים, הורים וצוותי חינוך בעקבות הקורונה", זועמים פסיכולוגים.
3 צפייה בגלריה
לי ובנה בארי
לי ובנה בארי
ממתינים לוועדה. לי ובנה בארי
ד"ר נעם יצחקי, נציגת מטה המאבק, וגלי נאור, פסיכולוגית חינוכית מבת ים, אמרו כי ההחלטה לא להתייצב לוועדות היא אזהרה לפני נקיטת צעדים נוספים עד כדי השבתה כללית. "גם בימי שגרה קיים עומס. התקינה היא של פסיכולוג אחד על 1,000 תלמידים, אבל בפועל מדובר בפסיכולוג על כ-3,000 תלמידים", הסבירה ד"ר יצחקי.
בארי (3), ילד עם צרכים מיוחדים מהיישוב אליאב שבחבל לכיש, ממתין מפברואר לוועדת השמה שאמורה הייתה להתקיים, אך בוטלה. אמו, לי, קוראת למצוא פתרון. "אני חוששת שבארי ייאלץ להישאר בבית בלי מסגרת, הוא ילד חכם, מוכשר ורגיש ויכול להגיע לדברים מדהימים עם העזרה הנכונה. אני מבינה את הפסיכולוגים השובתים בצדק, אבל אנחנו בחוסר ודאות".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "בשנת הקורונה הנחה השר לחזק את מערך הפסיכולוגיה ובהתאם לכך המשרד הקצה תוספת של 100 תקנים חדשים. הפסיכולוגים מועסקים על ידי הרשויות המקומיות אשר קובעות את תנאי העסקתם במסגרת הסכמים קיבוציים, וסוגיית שכרם נדונה בין השלטון המקומי לבין משרד האוצר. נוכח הפגיעה בתלמידים הזכאים לשירותי חינוך מיוחד, מלווה משרד החינוך את הדיונים כדי להביא לפתרון".