1 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עוזב את הבית הלבן בפעם האחרונה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עוזב את הבית הלבן בפעם האחרונה
דונלד טראמפ עוזב את הבית הלבן
(צילום: AFP)
קולו של חבר הקונגרס הדמוקרטי ג’יימי רסקין נשבר כשתיאר במהלך המשפט נגד דונלד טראמפ בסנאט את האימה שעברה עליו ועל בתו במהלך פלישת תומכי הנשיא לשעבר לגבעת הקפיטול. הזעם בארה"ב בכלל ובקרב הדמוקרטים בפרט כלפי טראמפ ותומכיו על האירועים האלו הוא עצום, ועדיין נוכח. גם רבים מאוהדיו הזדעזעו ממאורעות אותו היום.
ממשל ביידן מבצע כעת תפנית חדה מכל מה שקשור לטראמפ, להתנהגותו ולמורשתו, וגם מהמדיניות שנקט ממשלו, הן בתוך ארה"ב והן במערכת הבינלאומית. עם זאת, יש קולות הנשמעים במערכת המדינית האמריקנית שקוראים לשים גבולות מסוימים למדיניות ההתנערות הסוחפת הזו, למרות כל הביקורת והכעס על טראמפ.
אותם גורמים קוראים לביידן ולאנשיו להכיר בכך שהיו גם כמה דברים נכונים שעשה ממשל טראמפ בתחומי מדיניות החוץ, וכדאי לשמר את הישגיהם. בין הנושאים הללו הם מציינים את מדיניותו הקשוחה בעניין הסיני, שהוא הנושא החשוב ביותר כעת על סדר היום הבינלאומי של ארה"ב. כוחה הגובר של סין, השאיפות העולמיות שלה ומדיניותה בנושאים רבים הסותרים את עמדת ארה"ב, מטרידים מאוד את הממשל בוושינגטון. הממשל החדש, אם כי בסגנון אחר, ימשיך כנראה אף הוא בעימות הנוקשה מול סין.
ככל שהדבר נוגע למדיניות כלפי המזה"ת, חשוב יהיה לממשל החדש להכיר בכך שנעשו על ידי הממשל הקודם גם צעדים נכונים ומשמעותיים מאוד שחשוב יהיה להמשיך בהם
צעדים נוספים של ממשל טראמפ, המוזכרים בהקשר זה, קרובים יותר אלינו. אחד מהם הוא מנופי הלחץ המשמעותיים על איראן שיצרו הסנקציות. חבל יהיה לוותר על מנופים חשובים אלו ללא מחיר, אומרים מומחים בוושינגטון, גם אם יחליט ממשל ביידן, כפי שמסתמן, לחזור להסכם הבעייתי תוך ניסיונות לשפרו. בעניין זה ראוי יהיה גם להכיר בכך שהמציאות השתנתה מאז נחתם ההסכם וגם מאז פרישת ארה"ב ממנו. הידע האיראני והיכולות שלה גברו מאוד, וחזרה להסכם כפי שהיה, על כל פגמיו הידועים, ודאי איננה תואמת כיום את המציאות שנוצרה.
הנורמליזציה במזרח התיכון גם היא הצלחה שקשה להתעלם ממנה. השינויים הגדולים שהביאה מדיניות טראמפ למציאות המזרח-תיכונית הם יוצאי דופן בממדים היסטוריים. הסכמי השלום בין ישראל למדינות ערביות מחופי המפרץ הפרסי ועד לחופי האוקיינוס האטלנטי ושיתופי הפעולה בין המדינות המתונות, בנות בריתה של ארה”ב, באסטרטגיה פעילה ואופטימית, הם הישגים שלא ניתן להמעיט בערכם ובהשלכותיהם הרחבות.
שי בזקשי בזק
לאור זאת, בוושינגטון יש הקוראים לביידן לשמר את הישגי טראמפ ולא לשפוך אותם יחד עם מי הזעם של חילופי הממשל. יש גם דיון עקרוני המתקיים תדיר על החשיבות של המשכיות הממשל במדינות דמוקרטיות. יש נימוקים לכאן ולכאן, על הצורך מחד בעצמאות של נשיאים בשינוי מדיניות מקודמיהם ומאידך על האמון והיציבות הנדרשים במערכת העולמית, ובשימור התחייבויות בינלאומיות של מנהיגים גם לאחר בחירת מחליפיהם.
ככל שהדבר נוגע למדיניות כלפי המזרח התיכון ולידידות העמוקה בין ארה"ב וישראל, שהנשיא ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס ודאי נמנים מזה שנים רבות עם מוביליה, חשוב יהיה לממשל החדש להכיר בכך שבאזורנו נעשו על ידי הממשל הקודם, עם כל הביקורת עליו, גם צעדים נכונים ומשמעותיים מאוד שחשוב יהיה להמשיך בהם, ללא קשר למחלוקת הפוליטית הפנימית.
  • שי בזק היה הקונסול הכללי של ישראל במיאמי ובבוסטון
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com