2 צפייה בגלריה
טורקיה קורונה איסטנבול אנשים מסכה שוק
טורקיה קורונה איסטנבול אנשים מסכה שוק
איסטנבול בימי קורונה
(צילום: MCT)
קבינט הקורונה שיתכנס היום (יום א') יכריע אם לחייב את השבים מטורקיה ועוד כמה מדינות להיכנס לבידוד במלוניות לאחר שהתברר שהחוזרים משם אינם מכבדים את הבידוד הביתי. משרד הבריאות בחן את האפשרות לחייב את החוזרים להוריד אפליקציה מסוימת שתאפשר מעקב שאינם מפירים את הבידוד הביתי, אך הרעיון נפסל מסיבות משפטיות של חדירה לפרטיות. טורקיה מהווה יעד פופולרי במגזר הערבי ובמשרד הבריאות ייחסו חלק מהעלייה בתחלואה לנוסעים שנדבקו שם. באשר למתווה הקניונים שחולל סערה גם בצמרת משרד הבריאות - כפי שנחשף ב-ynet - ייתכן שלא יהיה מנוס מסגירתם בגלל טענות לאפליית הקניונים שלא נכללים בפיילוט.
הקבינט יתכנס ב-16:00 לדיון ראשון אחרי שבועיים. אחת ההצעות שנבחנת היא להודיע מראש לציבור על הטלת סגר בעוד חודש-חודש וחצי - אם התחלואה תגיע ל-5,000 נדבקים ביום או שמקדם ההדבקה יעלה ל-1.4 לעומת 1.15 כיום. הכרזה מראש בטווח זמן שכזה תאפשר לעסקים להתארגן, להיפטר ממלאי ולא לרכוש מלאי חדש. היא גם תתמרץ את הציבור והרשויות לפעול כדי שהתחלואה לא תעלה ואז לא יהיה צורך בסגר. לגבי חנוכה, יש הסכמה שלא יוטל סגר כללי - אך סגר לילי בחג עומד על הפרק. כמו כן, נשקל סגר בערים כתומות.
השרים יידרשו להכריע על הגברת האכיפה באזורים אדומים. מסתמן שתהיה קריאה של משרד הבריאות לחגיגות חנוכה בחיק המשפחה הגרעינית, אך לא ברור אם תהיה אכיפה.
2 צפייה בגלריה
שוטרים בכניסה לבני ברק בעקבות הסגר הלילי
שוטרים בכניסה לבני ברק בעקבות הסגר הלילי
שוטרים בכניסה לבני ברק בסגר לילי. ארכיון
(צילום: AFP)
נכון למוצאי שבת, אין כל תיאום מוקדם בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין בכירי כחול לבן - וכל צד קיים דיונים והערכות מצב משלו לקראת הישיבה. נתניהו קיים ביום חמישי התייעצויות עם נציגי משרד הבריאות וללא נציגות של כחול לבן. יו"ר כחול לבן בני גנץ, שר המדע יזהר שי ומומחי "צוות 19" (המומחים המייעצים) קיימו דיון נפרד והגיעו למסקנה שאם לא תשתנה המגמה, תוך חודש מהיום ישראל תגיע לאזור ה-5,000 מאומתים חדשים ביום.
באשר למתווה הקניונים שעורר עימות בצמרת משרד הבריאות שעליו דווח לראשונה ב-ynet, שר הבריאות יולי אדלשטיין אינו מתנגד להמשך הפיילוט של 15 קניונים ואולם, בשל ההערכה של הגורמים המשפטיים שמדובר באפליה, ייתכן שלא יהיה מנוס מלסגור גם אותם. בכל מקרה יתנגד משרד הבריאות לפתיחת 240 הקניונים בארץ - בהמשך לפיילוט.
צוות מקצועי של משרד הכלכלה ומומחים ובהם המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו קבעו כי הפיילוט הצליח ויש להרחיבו. בעקבות הפרסום ב-ynet הודיעו במשרד הבריאות כי גרוטו שינה את עמדתו. בכך התיישר עם צמרת משרד הבריאות שמתנגדת למהלך הזה. אחת האפשרויות שעומדות על הפרק היא פתיחה של כל הקניונים מהשעה 08:00 ועד חצות כדי למנוע צפיפות.
שר הכלכלה עמיר פרץ, שר המדע יזהר שי ושר האוצר ישראל כץ תומכים בהצעה הזאת. משרד הבריאות רוצה לסגור את הקניונים ואף לעצור את הפיילוט. אחד השרים תהה בהקשר זה: "האם הפוליטיקה תגבר כאן על ההיגיון הכלכלי?".
שר הכלכלה פרץ אמר כי "העבודה המקצועית שנבחנה בפיילוט שהוביל משרד הכלכלה מייצרת את כל הכללים שיאפשרו לפתיחת כל הקניונים ולכן אוביל עמדה זו בישיבת הקבינט. אני מקבל את עמדת משרד הכלכלה והתעשייה לפתוח 40 קניונים מיום שני תוך אכיפה משמעותית ולא מתפשרת. קניון שלא יעמוד בהנחיות יייקנס ואף ייסגר מיידית וכך גם חנויות בתוך הקניון".
בתוך כך בריאיון לאולפן ynet ביום חמישי, התייחס ראש מנהלת הקורונה בחברה הערבית, איימן סייף, לעלייה בתחלואה במגזר הערבי ואמר כי "ניתן להוריד את התחלואה בעזרת יותר הסברה ואכיפה".
"צריך לשפר את האכיפה באזורים המוגבלים", אמר סייף. "גם האוכלוסייה צריכה להיות קצת יותר אחראית ולשמור על כללי משרד הבריאות וזה לא מה שקורה אצל חלקה", אמר סייף.
לדבריו, "מקורות ההדבקה שאנו מצביעים עליהם בחודשים האחרונים זה אי-הקפדה על כללים, וטיסות מטורקיה – שחלק מהשבים ממנה לא נכנסים לבידוד, אפילו מאומתים שחוזרים רואים אותם מסתובבים בשכונות וביישובים". בנוסף, "הכניסה לרשות הפלסטינית וסוגיית החתונות שהייתה, אבל תודה לאל נגמרה עונת החתונות".

ישראל חתמה עם "מודרנה" על תוספת למנות החיסונים נגד קורונה

בינתיים, נרשמה התקדמות בהיערכות לקבלת החיסונים בישראל: משרד הבריאות חתם עם חברת מודרנה על הסכם להכפלה פי שלושה של כמות החיסונים שהחברה תספק לישראל ב-2021 - מכמות של שני מיליון חיסונים לכמות של שישה מיליון חיסונים - שתספיק לשלושה מיליון אזרחים (שתי מנות לכל אדם).
שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר שאם הכול יתקדם כשורה ויתקבל אישור מה-FDA, החיסון הראשון יגיע תוך כמה שבועות לישראל, אולי כבר החודש.
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר עם חתימת ההסכם: "זה נותן לנו תקווה. אנחנו רואים את האור בקצה המנהרה. עד אז אנחנו צריכים לשמור על הכללים. המשימה שלנו היא להביא חיסונים, המשימה שלכם – לשמור על הכללים. אם נעשה את זה - אנחנו הולכים לנצח. יחד ננצח את הקורונה".
פורסם לראשונה: 21:40, 05.12.20