4 צפייה בגלריה
פגיעה ישירה בבית בניר עם
פגיעה ישירה בבית בניר עם
"חוכמה קטנה לצפות שניתן גב למהלכים צבאיים בלי מקום להניח את הראש". פגיעה בבית בניר עם
(צילום: שאול גולן)
בעקבות ההסלמה מאות משפחות מיישובי עוטף עזה התפנו מבתיהן, כולן בהמלצת גורמי הביטחון. אך התוכנית שהוכנה מראש בדיוק למצבים מסוג זה, לקליטתם של התושבים בבתי מלון ואכסניות ברחבי הארץ טרם הופעלה, ותושבי העוטף נאלצים להסתמך על טוב הלב של משפחות שמתנדבות לארח אותם.
כחלק ממסקנות מבצע "צוק איתן" הגו במשרד הביטחון את תוכנית "מלונית" שבמסגרתה יישובים שלמים בעוטף עזה אמורים להיקלט בבתי מלון ואכסניות ברחבי הארץ, תמורת פיצוי מהמדינה למארחים. במסגרת התוכנית נקבעו מראש "זיווגים" שלפיהם לכל יישוב יש מקום להיקלט. אך חמישה ימים אל תוך המערכה הנוכחית, התוכנית עדיין לא הופעלה והמשפחות שהתפנו נודדות ממקום למקום.

4 צפייה בגלריה
רננה יעקב
רננה יעקב
"מכתתים רגליים בין קרובים וחברים". רננה יעקב
"למה משפחות כבר שבוע מחפשות מקום בטוח לישון בו?", התרעמה רונית איפרגן מקיבוץ כפר עזה. "אלפי משפחות בדרכים מבית לבית. איפה התוכנית שבנתה רשות החירום הלאומית לפינוי ישובים? מי אחראי על תושבי הדרום שכרגע חסרי בית?".
רננה יעקב מקיבוץ ניר עוז סיפרה: "אנחנו מוצאים את עצמנו שוב מכתתים רגליים בין קרובים וחברים, ארוזים על מזוודות ותוהים איך שוב שכחו אותנו מחוץ לבית. לבקש מתושבי העוטף לשמור על חוסן ולתת גב למהלכים צבאיים זו חוכמה קטנה כשלא נותנים להם מקום להניח בו את הראש ולאפשר לילדים שלהם מרחב נשימה".
4 צפייה בגלריה
גדי ירקוני ארכיון
גדי ירקוני ארכיון
"אף אחד לא לוקח אחריות". גדי ירקוני
(צילום: הרצל יוסף)
4 צפייה בגלריה
נשק מסוג קרלו שנתפס בלוד
נשק מסוג קרלו שנתפס בלוד
"תוכנית 'מלונית' נבנתה במשך שנים, ומקבלי ההחלטות בחרו לזרוק אותה לפח". ניר מאיר
מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר מתח ביקורת על משרד הביטחון שטרם הפעיל את תוכנית האירוח. "במשך שבע שנים נבנתה תכנית 'מלונית' על בסיס ההבנה שקהילות כפריות מן הספר צריכות פתרונות שיאפשרו לשמר את הקהילה. כל ההתאוששות המופלאה של קיבוצי הגדר התאפשרה בזכות הפתרון הזה, שהופעל על ידי התנועה הקיבוצית במבצע 'צוק איתן'. והנה ברגע שבו נכון היה להפעילה, בחרו מקבלי ההחלטות לזרוק את התכנית לפח ולהפעיל פתרונות מאולתרים. זה לא רציני ומאוד חבל".
לדברי ראש המועצה האזורית אשכול גדי ירקוני, "תוכנית 'מלונית' קרסה כי הגורמים האחראים לא הצליחו למצוא פתרונות ולהגיע להבנות. אף אחד לא לוקח אחריות וכל אחד מגלגל את האחריות מיד ליד. הצבא למשרד הביטחון, משרד הביטחון זורק אחריות על משרד הפנים, וככה זה נמשך. בשורה התחתונה - תושבי עוטף עזה נשארו בלי פתרון. נותנים להם שוברים לשלושה ימים או שמציעים להם לישון באולמות ספורט. איך בדיוק קשישים בני 80 ישנו על הרצפה באולמות ספורט?".
מצה"ל נמסר: "לפני שבועיים אושרה אצל שר הביטחון תוכנית "מרחק בטוח" והיא מוכנה להפעלה בהתאם להערכת המצב של פיקוד העורף בשיתוף רח"ל במשרד הביטחון. לאחר התייעצות עם ראשי הרשויות במרחב והערכת מצב ביטחונית, הוחלט בשלב זה להעביר לראשי הרשויות ואוצ'רים עבור משפחות המעוניינות לצאת להתאווררות. נדגיש כי האופציה לצאת להפוגה מיישובי העוטף היא אופציה קיימת ורלוונטית. צה"ל ומשרד הביטחון מבצעים מדי יום הערכת מצב בנושא, והנושא נדון בהערכת מצב אזרחית בראשות שר הביטחון המתקיימת באופן יומיומי".