5 צפייה בגלריה
יהושוע מצא
יהושוע מצא
"ירושלמי בלב ובנפש". יהושע מצא
(צילום: עמית שאבי)
השר לשעבר יהושע מצא, איש תנועת הלח"י וממקימי המדינה ותנועת הליכוד, יקיר ירושלים, הלך הערב (רביעי) לעולמו והוא בן 89. כך מסרה משפחתו. מצא כיהן כשר בממשלות ישראל, כחבר כנסת מטעם תנועת הליכוד, ובין היתר כסגן ראש העיר ירושלים. הוא הותיר אחריו בן ושלוש בנות. הוא יובא למנוחות בחלקת יקירי ירושלים בהר המנוחות.
בנו אמיר ספד: "אבי היקר, שהיה מלוחמי הלח"י ונשבע בשבועת עולם למען עם ישראל, שוחרר משורה הערב, ליל ט"ז בטבת תשפ״א והוא בן 89. יהיה זכרו ברוך".
5 צפייה בגלריה
יהושוע מצא
יהושוע מצא
מצא בכנסת, עם מיכאל איתן
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
מצא נולד באוגוסט 1931, ברובע היהודי בירושלים, למשפחה שעלתה מיואנינה שביוון.  בגיל 14 הוא הצטרף לתנועת הלח"י בהשפעת משפחתו, ובמסגרת חברותו הוא נהג לחלק עלונים אנטי-בריטיים וסייע בהחבאת נשק.
במלחמת העצמאות השתתף במבצע קדם, בפעולה שמטרתה הייתה לאפשר ללוחמי לח"י לפרוץ לעיר העתיקה באמצעות הנחת פצצה מחוץ לשער החדש, אך הפעולה נכשלה בשל תקלה בפצצה.
בצה"ל שירת מצא בחיל התותחנים והיה קצין בדרגת סרן. עם שחרורו הוא למד חשבונאות ועבד כמבקר חשבונות. 
5 צפייה בגלריה
יהושוע מצא
יהושוע מצא
יהושע מצא
(צילום: יעקב סער, לע"מ)
מצא היה פעיל במועדון בית"ר ירושלים בכדורגל, ובשנת 1971 מונה ליו"ר הנהלת המועדון ראובן ריבלין. משנת 1965 הוא היה פעיל במועצת עיריית ירושלים ושימש כחבר מועצה במשך 20 שנה, וכן כסגן ראש העיר תחת טדי קולק מטעם גח"ל.
בתפקיד זה הוא כיהן עד שנת 1979, ופעל בין היתר להקמת גנים ופארקים ציבוריים. בשנת 1978 הוא הפסיד בהתמודדות על ראשות העיר לטדי קולק.
מצא נבחר לראשונה לכנסת ה-11 בשנת 1984 מטעם מפלגת הליכוד. במהלך כהונתן של הכנסות ה-12 וה-13 הוא כיהן כיו"ר ועדת הפנים ואיכות הסביבה.
בשלהי 1996 מינה אותו בנימין נתניהו לתפקיד שר הבריאות, במקום צחי הנגבי שמונה לשר המשפטים, והוא מילא תפקיד זה עד לסיום כהונתה של הממשלה ב-1999.
בכנסת ה-15 מצא יזם תיקון לחוק יסוד: ירושלים בירת ישראל, שלפיו יש צורך ברוב מוחלט כדי לשנות את הסעיפים הנוגעים לשטח תחום ירושלים ולאיסור העברת סמכויות השלטון עליה. הוא ראה בנושא כשיא העבודה הפרלמנטרית שלו. 
אף שהיה מתומכיו הנאמנים של אריאל שרון - האחרון לא מינה את מצא לשר בממשלה ה-29, עם הקמתה ב-2001.בשנת 2002 מונה מצא לנשיא ארגון הבונדס, העוסק במכירת אגרות חוב של ממשלת ישראל ליהודי התפוצות. לשם כך באותה שנה הוא התפטר מהכנסת (ואת מקומו שם תפס אלי כהן, א.א.).
5 צפייה בגלריה
ראובן ריבלין
ראובן ריבלין
נשיא המדינה ריבלין. "היית רעי, גם כשהיית יריבי"
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת )
בשנתו הראשונה כנשיא גייס הארגון סכום שיא של כספים - יותר מ-1.3 מיליארד דולר. בשנת 2011 הוא סיים את תפקידו כנשיא הארגון והוחלף על ידי איזי תפוחי. הוא חזר לארץ ומונה ליו"ר קרן מורשת מנחם בגין, תפקיד שאותו מילא עד יומו האחרון.
במסגרת תפקידיו הרבים בכנסת ובממשלה הוא נהג למנות צעירים וצעירות כעוזרים, שאיתם שמר על קשר עד סוף ימיו. אלה, ראו בו 'מנטור' והמשיכו להגיע לביתו בירושלים כדי לקבל את עצתו. מצא היה ידוע בקולו הרועם והחזק בכנסת. הוא היה איש של אנשים, יליד ירושלים וירושלמי בלב ובנפש.
נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ספד: "יהושוע מצא חברי, איש ירושלים ויקירה, איננו. איש הלח"י, מאדוניה של המדינה. מנהיג של מעשה ומחשבה, מהמתכננים והבונים של ירושלים, שהיה רעי, גם כשלאורך השנים היינו לעיתים יריבים. אחסר את הליווי והעצה הטובה, אחסר את תבונתו".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"אהבת האדם, העם והארץ פעמה בו בעוצמה". נתניהו
(צילום: אלכס גמבורג)
ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר: "היכרותי עם יהושע החלה לפני עשרות שנים. הוא היה בית"רי נלהב, ששרת נאמנה את הציבור הרחב במסגרת תנועת 'החירות' ומפלגת 'הליכוד' – הן בעיריית ירושלים, הן בכנסת. ידעתי על פעילותו של יהושע, כנער, במחתרת לח"י לפני הקמת המדינה. אהבת האדם, העם והארץ פעמה בו בעוצמה.
"תמיד חיבבתי את העממיות והישירות שלו, כאיש רעים חם ורגיש לזולת", הוסיף, "יהושע היה פרלמנטר חרוץ, ובתקופת הכהונה הראשונה שלי כראש הממשלה מיניתי אותו לשר הבריאות. הוא ייחס חשיבות רבה לתפקיד זה, שהיום הכול מכירים במרכזיותו. יהושע עשה חיל גם כנשיא ארגון הבונדס. גיוס המשאבים לטובת ישראל בהיקפים גדולים, וחיזוק הקשרים בין יהודי התפוצות למדינתנו, נתנו לו סיפוק עצום".
שר הבריאות יולי אדלשטיין ספד גם כן: "שר הבריאות לשעבר יהושע מצא היה יקיר ירושלים וציוני בכל מאודו, איש שכבר בשנות בחרותו הצטרף ללח"י במאבק הציוני להקמת מדינת ישראל. כחבר כנסת שנים ארוכות וכשר בריאות יהושע שימש דוגמה ומופת להתנהלות נבחרי ציבור למען הציבור. יהי זכרו ברוך".
ראש העיר ירושלים משה ליאון מסר: "יהושוע היה אדם גדול, מסור בכל מאודו לשליחות הציבורית, פיקח ונבון באופן יוצא מן הכלל ומאיר פנים לכל אחד. יהושע היה יליד העיר העתיקה, וכל חייו פעל בעיר ולמענה. במשך 20 שנה היה חבר מועצת העיר ובמשך עשור זכה לכהן כסגן ראש העיר ירושלים, כשלאורך התקופה פעל רבות למען ירושלים ותושביה. יהושע היה סמל דוגמה ומופת לכל מה שטוב ויפה בעיר ירושלים