מפלגת הלייבור הודיעה על השעיית היו"ר הקודם שלה, ג'רמי קורבין, שדחה את מסקנותיה של ועדה שחקרה את בעיית האנטישמיות במפלגה בזמן כהונתו כיו"ר. קורבין הובס בדצמבר בבחירות מול בוריס ג'ונסון והמפלגה השמרנית, ובאפריל נבחר ללייבור יו"ר חדש: קיר סטארמר, שמנסה לשקם את אמון הקהילה היהודית בבריטניה ולהחזיר את תמיכתה במפלגה.
לפי דו"ח של הנציבות לשוויון וזכויות אדם, גוף ממשלתי, בזמן כהונתו של קורבין היו ליקויים חמורים בהתנהלותה של המפלגה מול הטענות על אנטישמיות ואפליה בשורותיה. קיר סטארמר התנצל בפני הקהילה היהודית ואמר שמדובר ב"יום מביש" למפלגת האופוזיציה הבריטית.
2 צפייה בגלריה
מנהיג האופוזיציה ב בריטניה ג'רמי קורבין בפרלמנט
מנהיג האופוזיציה ב בריטניה ג'רמי קורבין בפרלמנט
ג'רמי קורבין. טוען שמתנגדיו ניפחו את בעיית האנטישמיות
(צילום: AFP)
קורבין נבחר לראשות הלייבור ב-2015. כהונתו של המנהיג הפרו-פלסטיני הייתה רצופה בטענות על אנטישמיות במפלגה – וביקורת קשה על התגובה של קורבין והנהגתו לטענות. אנשיו של קורבין הואשמו בתקריות רבות שלכאורה היו בעלות אופי אנטישמי, כולל עלבונות שהוטחו ביהודים והפצת תיאוריות קונספירציה נגד יהודים שהפיצו אנשי שמאל ברשת.
הנציבות שהגישה את הדו"ח מסרה שהיא מצאה עדויות רבות לכך שהגישה של המפלגה למאבק באנטישמיות הייתה בלתי יעילה ואף "בלתי נסלחת". סטארמר סירב לומר אם יסלק מהמפלגה את קורבין ובעלי בריתו, אך אמר שהלייבור סבלה מ"כישלון הנהגתי קולקטיבי" וכי "מי שמתכחשים לבעיה הם חלק מהבעיה".
2 צפייה בגלריה
בחירות בריטניה קיר סטארמר  יו"ר חדש מפלגת ה לייבור
בחירות בריטניה קיר סטארמר  יו"ר חדש מפלגת ה לייבור
היו"ר החדש סטארמר. התנצל בפני היהודים
(צילום: gettyimages)
הלייבור החליטה להשעות את קורבין אחרי שאמר שהוא לא מקבל את כל הממצאים של הדו"ח, שהוגש בתום חקירה של שנתיים. קורבין טען שהניסיונות שלו לטפל בבעיית האנטישמיות בלייבור נתקלו בבירוקרטיה מפלגתית ושהיקף הבעיה יצא מפרופורציות מטעמים פוליטיים.
קורבין אמר שאנטישמיות היא דבר "מתועב לחלוטין", וציין: "אנטישמי אחד זה אחד יותר מדי, אבל הייתה הגזמה דרמטית של היקף הבעיה מסיבות פוליטיות – על ידי המתנגדים שלנו במפלגה ומחוצה לה – ועל ידי רבים בתקשורת".
ממפלגת הלייבור נמסר כי "לאור ההתבטאויות שפורסמו היום וכישלונו לחזור בו לאחר מכן, מפלגת הלייבור השעתה את ג'רמי קורבין בכפוף לחקירה", אמרה המפלגה. בעקבות השעייתו לקורבין לא תהיה זכות להשתתף בהצבעות בבית הנבחרים כמחוקק מטעם הלייבור.
סטארמר אמר שהוא מקבל את דו"ח הנציבות "במלואו" ושהמפלגה תיישם את ההמלצות. "היה לי קשה לקרוא את זה. זה יום מביש למפלגת הלייבור. נכשלנו עם היהודים ואני ממש מצטער על כל הכאב והצער שנגרם", אמר סטארמר, שמילא תפקיד בכיר בהנהגתו של קורבין והתחייב להיאבק באנטישמיות כשנבחר לתפקיד. "לעולם לא ניכשל שוב במאבק באנטישמיות ולעולם לא נאבד את האמון שלכם", אמר סטארמר ליהודי בריטניה. ארגונים יהודיים בבריטניה בירכו על החלטת המפלגה להשעות את קורבין.