מנכ"ל משרד התחבורה נאלץ להתמודד היום (שלישי) עם ביקורת קשה בוועדה לביקורת המדינה, נוכח כוונת השרה מירי רגב לעצור את הקמת המטרו בגוש דן. המנכ"ל עופר מלכה, שמונה למרות שאין לו כל ניסיון בתחום, נדרש להסביר את הכוונה לעצור את הקמת המטרו - המנוגדת לעמדתם של אנשי המקצוע במשרד.
בפתח הדיון אמרה ח"כ תמר זנדברג (מרצ) כי הצהרתה של רגב שתתמוך בביטול המטרו לטובת הקמת מסילות רכבת לאילת ולקריית שמונה היא "פופוליסטית". המנכ"ל מלכה אמר בתגובה כי "חבל שלא מתייחסים בצורה מקצועית, אלא בניגוח". הוא ציין כי כיום מושקעים כ-65 מיליארד שקלים במיזמי תחבורה בגוש דן, כגון הרכבת הקלה, רשת נתיבי תחבורה ציבורית, רשת שבילי האופניים "אופני דן", מיזם "מהיר לעיר" לשיפור התחבורה הציבורית ועוד. לדבריו המדינה לא תצליח לעמוד במימון תקציב הקמת המטרו, שמוערך ב-170 מיליארד שקל בעשור הקרוב, בעוד שבאותו זמן תוזנח ההשקעה בתחליפי תחבורה ציבורית בשאר חלקי המדינה.
4 צפייה בגלריה
מנכ"ל משרד התחבורה עופר מלכה בוועדת הכלכלה
מנכ"ל משרד התחבורה עופר מלכה בוועדת הכלכלה
מנכ"ל משרד התחבורה עופר מלכה בדיון הוועדה
(צילום: ערוץ כנסת)
4 צפייה בגלריה
הוועדה לביקורת המדינה
הוועדה לביקורת המדינה
"נבנה עורקים והלב יישאר סתום". יו"ר הוועדה שלח
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
בשלב זה התערב יו"ר הוועדה עפר שלח: "עד שהתחלת לדבר חשבתי שמדובר בהצהרות של שרה שאפשר להסתכל עליהן פוליטית, ועכשיו אני ממש מודאג. המסקנה של כל אדם בר דעת היא שעד שתיפתר סוגיית התחבורה במרכז, זה כמו שנבנה עורקים והלב יישאר סתום".
זנדברג העירה: "מנכ"ל משרד התחבורה נגד תחבורה ציבורית - לשמוע דברים כאלו מפי מנכ"ל משרד התחבורה זה מדאיג עד מבהיל. אתם עושים את הדבר ההפוך ממה שצריך. אין צורך ברכבת לאילת. אין היום מטרופולין בעולם שלא מתבסס על מערכת הסעת המונים מאסיבית. צריך מערכת הסעת המונים".
4 צפייה בגלריה
תמר זנדברג
תמר זנדברג
"אין צורך ברכבת לאילת". תמר זנדברג
(צילום: ערוץ כנסת )
4 צפייה בגלריה
מטרו הבימה
מטרו הבימה
הדמיה של תחנת המטרו בשדרות רוטשילד בתל אביב
(צילום: אדר' טל אייל ושרון שפירא. עריכה גרפית: שירה שטינברג)
מלכה השיב: "המטרופולין מקבל שלושה קווי רכבת קלה. אי אפשר להגיד שלא נותנים". לאחר מכן אמר כי "אגף התקציבים (במשרד האוצר - א"ז) לא נותן שקל לשבילי אופניים בקרית שמונה". שלח ענה לו כי "שבילי אופניים בתל אביב או בקריית שמונה לא קשורים למטרו".
בישיבה פירטו אנשי מינהל התכנון, תאגיד נת"ע, משרד התחבורה ומשרד האוצר על התועלת ברשת המטרו. נציג האוצר יובל אביגדור הבהיר בדיון כי המשרד ימשיך בקידום המטרו: "המשרד עומד מאחורי הפרויקט ונדרוש תיעדוף במשאבי המדינה מול פרויקטים אחרים. השאלה לא אם עושים את הפרויקט, אלא איך".

גורם המעורה במיזם המטרו אמר בתגובה על דבריו של מלכה בוועדה: "לא מדובר במנכ"ל משרד התחבורה, אלא ביועץ לשרת התחבורה. זה פופוליזם טהור". גורם אחר אמר כי "זה פשוט הזיה, הפרויקט הזה עבר בדיקת כדאיות כלכלית והדברים שמציעים במשרד התחבורה לא עברו ולא יעברו בחינת כדאיות כלכלית".
הדברים שאמר מנכ"ל משרד התחבורה לא עולים בקנה אחד עם מחקר מקצועי רחב היקף שמימן משרדו ומשרד האוצר. על פי המחקר, הקמת רשת מטרו תניב למשק תועלת של כ-33 מיליארד שקלים בשנה. עוד עלה מהמחקר כי רשת מטרו תרחיב את אפשרויות התעסוקה והנגישות למרכז של האוכלוסייה שנמצאת ברמה סוציו-אקונומית נמוכה.
לפי המחקר, עלות העמידה בפקקים בעקבות העומס בכבישים במרכז הארץ צפויה להגיע ל-25 מיליארד שקלים בשנה. גם מערכת הרכבות הקלות שנבנית בגוש דן לא תצליח לעמוד בעומס והשירות יקרוס. בהיעדר מערכת מטרו צפוי ביקוש של 150% בקו האדום של הרכבת הקלה ו-170% בקו הירוק.