2 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
גנץ נואם בטקס, נתניהו בנאום מוקלט
(צילום: ניידת שידור ses)
ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע זמן קצר לפני טקס האזכרה הממלכתי לחללי צוק איתן, שייאלץ להיעדר בשל הימשכות הדיונים בקבינט הקורונה. שר הביטחון בני גנץ, שהיה גם כן בדיון, הגיע ואמר: "חבל שנתניהו לא הצליח להגיע".
בפתח דבריו אמר גנץ: "ראש הממשלה נעדר, אך נוכח. אני בא מאותה ישיבה שהיה בה, והוא ניסה לתמרן ולנהל את ישיבת הקורונה. חבל שלא הספיק להגיע".
נתניהו שלח נאום מוקלט לטקס, שבו התייחס למאמצים להשבת גופות החיילים אורון שאול והדר גולדין והישראלים השבויים בידי חמאס: "כשאנו רואים חלון הזדמנויות אנחנו נותנים לו סיכוי".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו. לא הגיע לטקס, אבל שלח נאום מוקלט
(צילום: ניידת שידור ses)
שמחה גולדין, אביו של הדר, תקף את החלטתו של נתניהו לא להגיע לטקס: "אנחנו מציינים היום שש שנים של מחדל מתמשך. ראש הממשלה בחר לא להיפגש עם המשפחות השנה כי אין לו מה לומר לנו".
במהלך טקס האזכרה הוזמן אילן שגיא, אביו של ארז ז"ל, לומר קדיש. לפני שהחל אמר: "שש שנים, מי היה מאמין. אבקש להזכיר את אורון שאול והדר גולדין שלא שבו מהמלחמה ולא התקיים הפסוק 'ושבו בנים לגבולם'. צוק איתן לא הסתיים, נזכור כולנו ונדע". בעקבות החריגה מהטקס הגיע אליו המנחה ובהמשך ניתקו את המיקרופון.
במהלך הטקס אמר נשיא המדינה: "חמאס ממשיך לפעול כדי לפגוע בשגרת החיים ובחוסן שלנו. חמאס מוסיף לאיים על שלומם של תושבי עוטף עזה ולהחזיק בגופותיהם של לוחמי צה"ל סגן הדר גולדין וסמל-ראשון אורון שאול ז"ל, ובאברה מנגיסטו והישאם א-סייד שבויים, חסרי ישע. חמאס גם ממשיך להחזיק במיליון תושבי הרצועה כבני ערוכה לקיום משאלותיו הרצחניות האכזריות".
לאחר הטקס הגיעו הנשיא ריבלין, שר הביטחון גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי למאהל המחאה של משפחות גולדין ושאול. במהלך המפגש הטיחו בני משפחת גולדין בנוכחים: "אנחנו דורשים שתשלימו את המשימה ותשיבו את הבנים הביתה בשלום".
גנץ השיב: "הדברים שלכם לא נופלים על אוזניים ריקות. אנחנו נעשה את כל מה שאפשר, ועוד".
על כך ענו בני המשפחה והורים שכולים נוספים: "אלו סיסמאות. אמרתם את זה גם בשנה שעברה ובשנים הקודמות. אנחנו דורשים מעשים, לא דיבורים".
הטקס עורר זעם בקרב חלק ממשפחות הנופלים במבצע, לאחר שהוחלט כי יתקיים ללא נוכחות המשפחות השכולות. "אנחנו עומדים כאן, משפחת גולדין והורים שכולים שלא מכניסים אותם לטקס הזיכרון. משתמשים בתירוץ של הקורונה", אמר שמחה גולדין. "אפשר היה להכניס נציג של כל משפחה או לעשות את הטקס בחוץ".
ורדה פומרנץ, שבנה דניאל נפל בצוק איתן, הוסיפה: "נמצאים כאן היום עשרות הורים שכולים מצוק איתן. כולנו מחוץ לטקס כי היה מי שהחליט ש-68 משפחות לא יכולות להיכנס. אבל מה שחשוב זה שחייבים להחזיר הביתה את הבנים".
ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) הגיע לבקר את המשפחות במאהל המחאה. לאה גולדין, אמו של הדר, אמרה לו: "אתם כל הזמן אומרים שאי אפשר להמשיך במשא ומתן ובדיונים כי אי אפשר להגיע למצרים בשל הקורונה, והנה אנחנו שומעים שכן מתנהלים מגעים עם מצרים. משקרים לנו, זו פשוט הונאה אחת גדולה".

מוקדם יותר היום, התקיימו הבחירות לראשות ארגון אלמנות ויתומי צה"ל. תמי שלח נבחרה לקדנציה נוספת לאחר שזכתה ל-65% מהקולות. שלח, אלמנתו של סא"ל אהוד שלח ז"ל, מפקד טייסת קרב שנפל במלחמת יום הכיפורים. תעמוד בארבע השנים הקרובות בראש הארגון היציג של אלמנות ויתומי צה"ל וכוחות הביטחון.
פורסם לראשונה: 17:13, 02.07.20