חוקרי מפלג ההונאה במשטרת מחוז תל אביב החלו אתמול (ד') בחקירתם באזהרה של מארגני האירוע של חסידות קרלין בערב שבועות, ושל בעלי תפקידים במועצה המקומית גבעת זאב, בחשד לגרימת מותם של הנער מאיר גלויברמן (13) ומרדכי רובינשטיין (23) ז"ל, באסון קריסת הטריבונה בבית הכנסת בערב החג. עשרות נוספים נפצעו בקריסה. הבוקר יובאו לדיון בבית משפט השלום בתל אביב שני עצורים בפרשה, מתחום הבינוי והבטיחות.
אחד המסמכים שוודאי יעניינו מאוד את חוקרי המשטרה ושהגיע לידי ynet ו"ידיעות אחרונות", הוא פרוטוקול של ישיבה מיוחדת שהתקיימה במועצה המקומית גבעת זאב, שבו ביקש נציג חסידות קרלין לאשר את קיום האירוע בבית הכנסת. הישיבה, תחת הכותרת: "דרישה לאירוע של קרלין", נערכה ב-10 במאי, שישה ימים לפני ערב החג, המועד שבו תוכנן להתקיים האירוע.
4 צפייה בגלריה
טריבונה קרסה בגבעת זאב בירושלים
טריבונה קרסה בגבעת זאב בירושלים
הטריבונה שקרסה. נציג קרלין התעקש: "הכשרתי את אולם האירועים והשקעתי כסף רב"
(צילום: AP)
הישיבה התקיימה בסיום ישיבת הנהלת המועצה המקומית, ובין המשתתפים בה היו בכירי מועצת גבעת זאב לרבות ראש המועצה, נציג קהילת קרלין, קצין משטרה ואפילו נציג של פיקוד העורף. נציגי קהילת קרלין הציגו את התוכנית והסבירו שבכוונתם לקיים אירוע חסידות קרלין "כפי שנהוג כל שנה – אך השנה גם האדמו"ר יהיה נוכח באירוע".
על פי הפרוטוקול, כל הרשויות שנציגיהן השתתפו בישיבה ושכעת מגלגלות את האחריות לאסון לרשויות אחרות, העלו באותו דיון את הסכנות הטמונות באירוע. כך לדוגמה כאשר הוסבר בישיבה שבית הכנסת הוא עדיין אתר בבנייה ואינו יכול לשמש כאולם אירועים. נציג קרלין התעקש: "הכשרתי את אולם האירועים והשקעתי כסף רב ועכשיו בכוונתי לבקש אישור מיועצי בטיחות וקונסטרוקטור בהתאם לכללים. אני מנהל האירוע, ומבקש לאשר את האירוע. בנוסף, נביא מהנדס בטיחות וקונסטרוקטור וכן כל מה שיידרש על מנת לקיים את האירוע בצורה בטיחותית".
רפי אמיר מהמועצה המקומית הבהיר כבר בשלב זה: "לא, אין לקיים אירוע באתר בנייה", וראש המועצה, יוסי אברהמי, התנגד גם הוא: "אם לא יהיה אישור לאירוע – לא יאושר. מבקש לעמוד בתקנים המחייבים".
4 צפייה בגלריה
הפרוטוקולים
הפרוטוקולים
"אין לקיים אירוע באתר בנייה". פרוטוקול הישיבה
4 צפייה בגלריה
הפרוטוקולים
הפרוטוקולים
פרוטוקול הישיבה
בישיבה הוחלט שקהילת קרלין חייבת לעמוד בכל התנאים כולל אישור בטיחות, אישור משטרה וכיבוי אש. "לאחר קבלת כל החומר בהתאם לדרישות של דודי זקן, הממונה על הבטיחות במועצה, תיבחן האפשרות לאשר את האירוע", נכתב בפרוטוקול.
עוד נכתב: "הממונה על הבטיחות, זקן, התריע לאורך כל הפגישה שאי אפשר לקיים את האירוע לאור המצב של המבנה", וצוין שהוא ביקש מיזם האירוע "לתאם עם רישוי עסקים בתחנת לב הבירה על מנת ללמוד ולהגיש את הבקשה". בסיום פרוטוקול הישיבה נכתב בהדגשה: "ראש המועצה חזר והדגיש שבלי הליך נכון, הוא לא יאשר את האירוע וכרגע האירוע לא יאושר".
4 צפייה בגלריה
טריבונה קרסה בגבעת זאב בירושלים
טריבונה קרסה בגבעת זאב בירושלים
"הממונה על הבטיחות התריע שאי אפשר לקיים את האירוע". הנזק אחרי קריסת הטריבונה
(צילום: EPA)
אלא שכל אותן רשויות שנציגיהן השתתפו באותה ישיבה, לא עשו באותו ערב שום דבר בפועל כדי לוודא שהאירוע אכן אינו מתקיים. זו גם השאלה המרכזית שבה מתמקדת כעת המשטרה: הניסיון לברר מדוע למרות כל ההתרעות שהתקבלו עוד בטרם החגיגות, אף אחד לא עצר את קיום האירוע במבנה שטרם קיבל אישור לאיכלוסו.
עו"ד אלירן דנינועו"ד אלירן דנינוצילום: תומר שלום
בתגובה לפרוטוקול אמר אתמול עו"ד אלדן דנינו, שמייצג את ממונה הבטיחות במועצת גבעת זאב, דודי זקן: "הפרוטוקול מוכיח פעם נוספת את הטענות שהועלו על ידינו למן הרגע הראשון, שמרשי לא אישר כלל את קיום האירוע, והוא אף התריע באופן שאינו משתמע לשני פנים, שאין אפשרות לקיים את האירוע המדובר במבנה בית הכנסת, שהרי המבנה הינו אתר בנייה פעיל שטרם קיבל אישור אכלוס (טופס 4). משכך, כל הטענות שנשמעות בימים האחרונים מצידם של מארגני האירוע והחסידות, כי קיבלו אישור לערוך את האירוע מהמועצה ו/או מממונה הבטיחות, הרי שהינן טענות שגויות שלא מתכתבות עם המציאות, אלא ההפך הוא הנכון כפי שמוכח אף באמצעות מסמך זה.
עו"ד דנינו הוסיף כי "מקריאת פרוטוקול הישיבה אנו למדים, שבישיבה זאת נכח נציג ממשטרת ישראל, כך שהמשטרה הייתה מודעת בזמן אמת לסכנות שעליהן התריע ממונה הבטיחות, והיה מצופה ממנה להידרש לעניין זה, דבר שיכול היה להביא למניעת האסון".
קצת יותר מ-48 שעות אחרי האסון, אחרי שקיבלו צווים מבית המשפט, פשטו בלשי המשטרה על משרדי המועצה המקומית גבעת זאב ואספו מסמכים שונים של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, וכן מסמכים של ישיבות המועצה. כמה נחקרים הובאו אתמול לתחנת המשטרה ובהמשך יוחלט האם להביא אותם בפני שופט או לשחררם בתנאים מגבילים.