השר לשעבר אסף זמיר שמונה לתפקיד הקונסול הכללי של ישראל בארה"ב ינהל את הנציגות הישראלית הגדולה בעולם. בקונסוליה שממוקמת ב"בית ישראל" במנהטן עובדים יותר מ-650 בני אדם, מתוכם 220 כפופים ישירות אל הקונסול. כ-250 נוספים שייכים למשלחת הביטחונית, 25 מהמשלחת לאו"ם והשאר נציגי משרדי הממשלה והגופים הממשלתיים האחרים.
מבחינת מחלקת המדינה האמריקנית, הקונסול הכללי של ישראל בניו יורק הוא שגריר ישראל בניו יורק, והוא הכתובת שלהם ולא שגריר ישראל באו"ם או ראש המשלחת הביטחונית (מש"ן).
זמיר ייהנה מנהג צמוד ורכב מפואר, לשכה עם שבעה עובדים, שני עוזרי בית ותקציב אירוח של אלפי דולרים בחודש. הוא יתגורר בדירת שרד רחבת ידיים באחד הבניינים היוקרתיים ביותר במנהטן עם בריכה וחדר כושר. הסלון הגדול והמרשים בדירה שממוקמת באפר איסט סייד משקיף דרך חלון ענק על האיסט ריבר ונשקף ממנו נוף מרהיב ביופיו של מנהטן.
2 צפייה בגלריה
אסף זמיר
אסף זמיר
ינהל את הנציגות הגדולה בעולם. זמיר
( צילום: הדר יואביאן)
עיקר העבודה של הקונסול הכללי בניו יורק היא מול הקהילה היהודית ושם יש הרבה עבודה אחרי הזנחה ומשבר חריף מול ממשלות נתניהו. הקונסול בניו יורק אמור גם לעבוד מול קהילות דתיות ואתניות אחרות ובהן הקהילה ההיספנית (שהיחסים איתה טופחו בעידן הקונסול הכללי הקודם דני דיין), הקהילה השחורה והקהילה האסיאתית (שמתחלקת למוצא אתני הודי, סיני, קוריאני ויפני). הקונסול הוא גם השגריר של ישראל מול עולם התרבות הנוצץ של ניו יורק (ברודווי, מוסיקה, מחול ועוד), עולם הפיננסים (בתי ההשקעות הגדולים באמריקה יושבים בעיר) ועולם האקדמיה.
חלק גדול מהעבודה של הקונסול היא מול אמצעי התקשורת המובילים באמריקה וזאת בגלל שניו יורק היא מרכז העצבים התקשורתי של ארה"ב, אבל גם של מרבית העולם. כל מערכות התקשורת המרכזיות בארה"ב יושבות בניו יורק, כולל הסושיאל מדיה.
דירת השרד של הקונסול הכללי היא כלי העבודה המרכזי של הקונסול ומצפים ממנו לקיים בדירה הזו אירועים וקבלות פנים על בסיס שיגרתי. כל גוף ישראלי שמעוניין בתמיכה של הקונסוליה אמור לקבל אותה – כל בית חולים, אוניברסיטה, ספרייה, מועצה מקומית, בית ספר, להקת מחול, מקהלה, עמותה – שעוסקים לטובת הכלל ויש להם סדר יום שנועד לקדם את ישראל, החברה הישראלית והכלכלה הישראלית ראוי לסיוע הקונסוליה. הקונסוליה פותחת את דירת הקונכ"ל לקבלות פנים שאליהן מוזמנים תורמים ואנשי קשר שונים. לא אחת קבלות הפנים האלה הן ויטרינה נהדרת לפעילויות יפות וחשובות שנעשות בישראל.
2 צפייה בגלריה
תמונת אסף זמיר ומאיה ורטהיימר
תמונת אסף זמיר ומאיה ורטהיימר
הקונסול פוגש כוכבי קולנוע על בסיס יומי. ורטהיימר וזמיר
(צילום: ענת מוסברג)
יש ציפייה שזמיר יחדש את אירועי הסלון האינטלקטואלי שהתחילו בימיה של קולט אביטל ונמשכו עד אמצע העשור הקודם – שבהם הוזמן סופר או משורר ישראלי לבית הקונכ"ל והופיע מול אנשי רוח. לא אחת הוזמנו לאירועים האלה גם סופרים ואנשי רוח לא ישראלים.
חלק מרכזי בעבודה של זמיר יהיה לייצג את ישראל בקבלות פנים. לשכת הקונסול מקבלת הזמנות לאינספור אירועים שקשורים לישראל, לקהילה היהודית ולעיר ניו יורק. הקונסול הכללי הוא אחד האנשים העסוקים בעיר והוא מדלג בין אירוע לאירוע ובהמשך קופץ לבית שלו לקבלת פנים. עבודה קשה ותובענית.
מסתמן שהמנצח בבחירות לראשות עיריית ניו יורק הוא אריק אדמס וזו בשורה טובה למדינת ישראל ולזמיר שכן אדמס הוא ידיד גדול של ישראל. בשנת 2013 העניק לו הקונסול הכללי עדו אהרוני את פרס מרטין לותר קינג בשם מדינת ישראל.
על פי הפרוטוקול הדיפלומטי, הקונסול הכללי של ישראל בניו יורק חייב פיזית לקבל את פניהם של שרי הממשלה, יו"ר הכנסת ונושאי התפקידים הלאומיים לדורותיהם כאשר הם נוחתים בניו יורק. המשמעות שבכל פעם שמגיע שר ישראלי או ראש ממשלה לשעבר לנמל התעופה JFK או ניו ארק בשעה 05:00 לפנות בוקר – הקונסול הכללי או מי מסגניו חייב לקבל את פניו. לזמיר צפוי מפגש לא נעים עם ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו בבואו לעיר הגדולה אלא אם ירצה להתחמק וישלח את סגנו. היו בעבר אח"מים ישראלים שהתעקשו שהקונסול הכללי יגיע בעצמו ולא סגנו.
זכור היטב המברק ששלח הקונסול הכללי של ישראל בניו יורק אלון פנקס למשרד החוץ שבו ביקר את שיגורם של שרי הממשלה למשימות הסברה בניו יורק וקרא לשלוח אותם למקומות אחרים בארה"ב. "לארוחות הבוקר של בייגל עם סלמון עם ראשי 'הליגה נגד השמצה' יש ערך קלורי בלבד. אם יש משהו שמאיים על אוכלוסיית הסלמון בעולם זו מדיניות ההסברה של ישראל", כתב פנקס במה שזכה לכינוי "מברק הסלמון" שנכנס לפנתיאון של מברקי משרד החוץ.
הקונסול הכללי מוזמן גם לפתיחות של מחזות והקרנות של סרטים והוא פוגש כוכבי קולנוע על בסיס יומי. מהבחינה הזו מי שצפויה להנות מאוד מהעיר היא אשתו של זמיר, השחקנית מאיה ורטהיימר שצפויה להתחכך באבק הכוכבים. סביר להניח שהציבור יוכל לעקוב אחרי חייה דרך הסטורי שלה.
עידו אהרוני שנחשב לאחד הקונסולים הכלליים המוצלחים בעיר אמר כי "מינויו של אסף זמיר הוא מינוי ראוי ביותר. אין לי ספק שהוא יעשה עבודה מצוינת. יש לו את כל הכלים להצליח בגדול והמשימה החשובה ביותר שלו היא שיקום היחסים עם הקהילה היהודית והאגף הליברלי בחברה האמריקנית".