צרחות, כמעט מכות ועיכוב החלטה שאליה נושאים עיניים ישראלים רבים: מהומה גדולה פרצה הערב (יום א') במשכן הכנסת בעקבות דיון בוועדת הקורונה, שבמהלכו עלתה אפשרות לפתוח מחדש את חדרי הכושר והבריכות הציבוריות. ynet העביר את הדיון בוועדה בשידור חי.
∙ לעיון בנתונים שחשף משרד הבריאות בוועדה - לחצו כאן
רגע לפני שהוועדה הייתה אמורה להכריע את לפתוח מחדש אתרי ספורט ובילוי, שאותם אישרה הממשלה לסגור בהתאם ל"חוק הסמכויות", התפתח בתוך אולם הדיונים עימות סוער, שנגרר אל מסדרונות הכנסת. בסופו של דבר הוחלט לדחות את ההצבעה על פתיחת חדרי הכושר והבריכות הציבוריות למחר ב-13:00.

נציגי חדרי הכושר זעמו על הדחייה בהצבעה

חברי אופוזיציה, שהביעו מוקדם יותר תמיכה בפתיחת חדרי הכושר והבריכות הציבוריות, התקוממו לנוכח החלטת יו"ר הוועדה, ח"כ יפעת שאשא-ביטון, להצביע על אישור התקנות שעליהן החליטה הממשלה באופן כולל ולא לפי כל סעיף בנפרד. ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) אמר: "אני נגד סגירת הבריכות וחדרי הכושר, אתם לא יכולים להכריח אותי להצביע עם הממשלה על שאר הנושאים".
ח"כ שאשא-ביטון התעקשה לקיים את ההצבעה באופן כולל, על כל סעיפי החלטת הממשלה בנושא, אולם בשלב הזה היא הודיעה כי הישיבה נעולה ושההצבעה נדחית למחר.
המהומה נמשכה גם במסדרונות: ח"כ לוי צרח על ח"כ שאשא-ביטון, ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) צרחה על ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת), ונציגים של חדרי הכושר הביעו תרעומת כלפי ח"כ לוי מפני שלדבריהם הוא טרפד את פתיחת עסקיהם. חלק מהעימותים כמעט גלשו לאלימות.
גורמים שונים ניסו לשכנע את יו"ר הוועדה לקיים את ההצבעה, אולם ח"כ שאשא-ביטון החליטה כאמור שהיא תיערך מחר. ח"כ טיבי צייץ בתום המהומה: "הישיבה התפזרה ללא הצבעה. שאשא-ביטון קבילה טלפון עלום מראש הממשלה (היא הודיעה על כך) והיא נעלה את הישיבה. חבל".
מאחורי הקלעים מתנהלות שיחות בין יו"ר הוועדה לנציגי ראש הממשלה כדי לבטל את הסעיפים הקשורים במגבלות על חדרי הכושר והבריכות עוד לפני ההצבעה מחר.
ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) תקפה את חברה לאופוזיציה: "‏מיקי לוי פיצץ את הדיון ממקום פופוליסטי וזול, לא איפשר לנו לפתוח את הבריכות וחדרי הכושר ולסיים את הסאגה. אני בספק אם זה יעבור כי פספסנו הזדמנות פז להסכמה עם הממשלה. יו"ר הועדה יפעת שאשא ביטון הקריבה המון אבל במפלגת יש עתיד בחרו להיות 'צדיקים'. בזכותכם עשרות אלפי משפחות יישארו ללא פרנסה".
בפתח הדיון אמרה יו"ר הוועדה, ח"כ שאשא-ביטון: "אנחנו נמצאים בימים לא פשוטים. נתוני התחלואה עולים, המספרים, החולים המאומתים, מונשמים ותמותה. אנחנו נמצאים בשעה לא קלה כלכלית ויש לנו חובה למצוא את האיזון העדין בין השמירה לבריאות הציבור לבין השמירה על ההיבטים הכלכליים.
"יש עיקרון אחד שאנחנו לא מוכנים לוותר עליו וזה להבין מה ההיגיון מאחורי ההחלטות, בעיקר בענפים של בריכות השחייה וחדרי הכושר. הצלחנו להביא בשבוע שעבר למתווה פשרה בנושא של המסעדות, אבל לא יכולנו לקבל את ההחלטה ביום רביעי כשלא היו לנו את הנתונים לגבי בריכות וחדרי כושר".
8 צפייה בגלריה
חדר כושר "אייקון פיטנס" בבאר שבע
חדר כושר "אייקון פיטנס" בבאר שבע
חדרי הכושר יחזרו לפעול?
(צילום: בראל אפרים)
חברי כנסת מהאופוזיציה הביעו התנגדות לאישור התקנות שעליהן החליטה הממשלה. ח"כ מלינובסקי אמרה: "ההחלטה השרירותית שקיבלה הממשלה על סגירת חדרי הכושר, הבריכות והמסעדות בלתי מתקבלת על הדעת.
"ברגע זה קיבלתי לידיי את נתוני ההדבקה ממשרד הבריאות -21 מקרי הדבקה מתוך אלפי מסעדות ברחבי הארץ, 35 מקרי הדבקה בחדרי כושר מתוך מיליוני כניסות במהלך חודש וחצי, דעתי רק מתחזקת לאחר בחינת הנתונים הללו - שאת חדרי הכושר, בריכות ומסעדות יש להשאיר פתוחים לציבור עם שמירה על כללי הריחוק החברתי".

8 צפייה בגלריה
בריכת מלון הרודס בתל אביב
בריכת מלון הרודס בתל אביב
בריכת מלון הרודס בתל אביב. מה עם הבריכות הציבוריות?
(צילום: נדב אבס )
לפי נתוני משרד הבריאות שנמסרו לוועדה, מספר המאובחנים הגדול ביותר אתמול היה בירושלים - 158 נדבקים. בבני ברק אובחנו 103, בתל אביב 89, בביתר עילית 60, באשדוד 40 בלוד ובפתח תקווה – 35 כל אחד. לפי החקירות האפידמיולוגיות, חתונות היו מ-4 ביוני עד 10 ביולי מקור הדבקה ב-170 מקרים, חדרי כושר – 35. מסעדה – 21, ובר - 6.
באחד השקפים של משרד הבריאות, שהועבר לצורך הדיון בוועדה, הובאו דוגמאות מחקירות אפידמיולוגיות. לפי אחת מהן, נערכה מסיבת אירוסין ב-24 ביוני. הכלה, החתן ואחות הכלה היו כולם מיישובים שונים, והמסיבה נערכת ביישוב אחר. לפי החקירה האפידמיולוגית, אחות הכלה הייתה עם תסמינים במסיבה. היא הדביקה ישירות 17 משתתפים ומלצר, ובעקבות זאת המסעדה נסגרה. בסך הכול, 33 אובחנו עד כה כנדבקים בנגיף הקורונה בשרשרת הדבקה זו.
8 צפייה בגלריה
יוליה מלינובסקי באולפן ynet
יוליה מלינובסקי באולפן ynet
"החלטת הסגירה בלתי מתקבלת על הדעת". ח"כ מלינובסקי
(צילום: אבי מועלם)
8 צפייה בגלריה
ועדת הקורונה
ועדת הקורונה
הדיון בוועדת הקורונה
(צילום: ערוץ כנסת )
נציגת משרד הבריאות ד"ר אמיליה אניס אמרה: "מגמת העלייה במספר המקרים המאובחנים נמשכת. יש ירידה מסוימת כמו כל סופ"ש אבל המגמה הכללית היא מגמת עלייה. יש עלייה בחולים שטרם החלימו ועומדים מעל 18 אלף חולים - מקרים מאובחנים. כמחציתם ללא תסמינים והם עדיין עלולים להדביק".
ד"ר אניס הוסיפה: "על אף שמספר הבדיקות בסופ"ש היה נמוך, אחוז החיוביים היה גבוה (מעל 6%). התחלואה היא בפריסה ארצית, היו מקרים ב-154 יישובים. לפי מחוזות: מחוז המרכז, מחוז תל אביב ומחוז ירושלים מדי יום מתחרים על הבכורה. בחודש יולי היו יותר חולים קשים מחודש יוני , ואם המצב יימשך זה יהיה יותר מחודש אפריל".
בנוגע לחדרי הכושר אמרה ד"ר אניס: "אם אתם חושבים שהתפרצויות בחדרי כושר הן ייחודיות לישראל אז לא כך הדבר. זה קרה במדינות נוספות. מאמר מדעי מדרום קוריאה הראה התפרצות של 112 מקרים ב-12 חדרי כושר בדרום קוריאה, כאשר המקור זה סדנה של ארבע שעות שהתרחשה וכתוצאה מזה שהיה שם חולה אחד בסדנה".
8 צפייה בגלריה
אמיליה אניס
אמיליה אניס
"בריכה זה לא רק המים". ד"ר אניס
(צילום: ערוץ הכנסת)
נציגת משרד הבריאות ציינה בדבריה מקרה של חדר כושר בירושלים שהדיווח הראשון על הדבקה בקורונה בתוכו התקבל בשניים ביוני. למחרת דווחו על עוד שני מקרים בחדר הכושר ובהמשך התקבלו עוד דיווחים על הדבקה במקום שהובילה לסגירתו. באותו מכון כושר דווח לבסוף על 11 הדבקות בנגיף.
בנוגע לבריכות הציבוריות אמרה נציגת משרד הבריאות: "אין עטיית מסיכות. יש צפיפות. בקיץ כולם עומדים במקום מה שיוצר צפיפות. יש התקהלות ויש קושי בהקפדה על ההנחיות והיגיינה. הבריכות נסגרו לא רק בישראל אלא גם במדינות אחרות.
"בריכה זה לא רק המים של הבריכה, זה גם כשיושבים על שפת הבריכה. ההמלצה התקבלה בגלל הנסיבות האפידמיולוגיות בבריכה זה לא רק המים עצמם, זה גם ההתקהלות. זה הכול מסביב". כמה מחברי הכנסת תהו מול נציגת משרד הבריאות האם היא ממליצה לסגור בריכות ציבוריות רק על סמך סגירות בחו"ל. ד"ר אניס נשאלה מדוע הבריכות לא נכנסו לנתוני מקורות ההדבקה - והשיבה: "כי אין לי נתונים".
ח"כ לוי אמר בדיון: "אם תסגרו את המשק מהפאניקה תהיה לנו קורונה כלכלית והיא חמורה פי כמה וכמה. 35 נדבקו בחדרי כושר. אתם שומעים מה אתם אומרים לי? מיליון איש חברים בחדרי הכושר, תעשו חקירה ותצביעו על חדר X או Y שלא עמד בכללים ונוציא לו צו סגירה". ד"ר אניס הגיבה: "ראית שאדם אחד יכול לייצר שרשרת של 110 חולים?".
ח"כ מרב מיכאלי (העבודה) אמרה: "אני יושבת בוועדת הקורונה ושומעת איך מקרים אפידימיולוגיים פרטניים הם חלק מההסברים לסגירה של ענפים שלמים והרס מקורות פרנסה של אלפים אבל בעיקר - אין מספיק נתונים, כי אין מספיק חקירות, ועדיין ברור שסגירה של בריכות וחדרי כושר היא חסרת בסיס. ממשלת קורונה עאלק. כישלון".
סטלה ויינשטיין, בעלת רשת מכוני כושר, פרצה בבכי בדיון ואמרה: "דיברתם על הקורונה הבריאותית, חשוב לי שתבינו שיש 140 אלף משפחות שיישארו בלי פרנסה, הסיבה שאני נמצאת פה זה 140 אלף איש שימותו מרעב, בלי סיבה, על 35 חולים מאומתים בלבד. אני מתחננת מכם שהאנשים האלה יהיו נגד עיניכם, מול עיניי זה שני הילדים של מאמנת שלי שאמרה לי שנתנה לתינוק שלה סוכר עם מים כי לא היה לה אוכל לתינוק שלה".

"ההגדרות של ההנחיות אינן ברורות"

בשבוע שעבר אישרה מליאת הכנסת ברוב של 29 תומכים מול 24 מתנגדים חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם הנגיף קורונה, שמקנה לממשלה לאשר תקנות ולקבל על כך את אישור הכנסת בדיעבד.
מיד לאחר אישור החוק שעוקף את הכנסת, קבעה הממשלה תקנה שקובעת סגירת אולמות אירועים, ברים, מועדונים, חדרי כושר, אולמות תרבות ובריכות ציבוריות. עוד נקבע כי חופי הרחצה ומסעדות יישארו פתוחים בתנאים מסוימים.
ועדת הקורונה לא אישרה עד היום את הצו הנוגע לסגירה מכיוון שביקשה לקבל מנציגי משרדי הממשלה את מלוא הנתונים. יו"ר הוועדה, ח"כ שאשא-ביטון, אמרה לפני הדיון: "ההגדרות של ההנחיות אינן ברורות: לא לנו שכל היום עוסקים בכך, ובוודאי לא לציבור החי את חייו. חייבת להיות הסברה נכונה כדי לרתום את הציבור".
יו"ר הוועדה דרשה לקבל ממשרד הבריאות נתונים על מספר הנדבקים במכוני כושר, בריכות, אולמות אירועים ומסעדות, על מנת לבדוק את ההכרח בסגירת אותם מקומות. לדבריה, "אין פתרונות קסם, צריך גם אכיפה יעילה, גם הנחיות מושכלות ובהירות וגם חקירות אפידמיולוגיות יעילות. יש לנו משבר רפואי קשה ביחד עם משבר כלכלי קשה לא פחות, ועל הממשלה להגיש סיוע כלכלי אמיתי, מהיר ויעיל לעסקים שקרסו".
במקביל, ראש הממשלה בנימין נתניהו יקיים מחר דיונים עם השרים יעקב ליצמן ואריה דרעי, ח"כ משה גפני וחברי כנסת נוספים בנושא ההגבלות בשכונות החרדיות. בדיונים ישתתפו גם שר הבריאות והשר לביטחון הפנים.
פורסם לראשונה: 17:40, 12.07.20