2 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
בני גנץ
(צילום: הדר יואביאן)
שר המשפטים בני גנץ הודיע היום (שני) כי כינוס הוועדה לבחירת שופטים שאמור היה להתקיים בשבוע הבא - בוטל. כך נודע ל-ynet. החלטתו של גנץ לבטל את הכינוס התקבלה בעקבות חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שלפיה אין לכנס את הוועדה לבחירת שופטים בתקופת בחירות וכי אין לחרוג מהנוהל הקיים.
כינוס הוועדה תוכנן ל-31 בינואר, ונקבע עוד לפני הכרזה על בחירות. גנץ לא שלל את האפשרות שבהמשך הוא יאושר על-ידי היועמ"ש לצורך מינויים ספציפיים של שופטים כלכליים לפי בקשת הנהלת בתי המשפט.
לפי הנוהג, הוועדה לבחירת שופטים לא מתכנסת בזמן מערכת הבחירות, ופסיקת בג"ץ משנת 2009 קבעה שניתן לכנס את הוועדה רק בשל צורך חיוני ודחוף. נציגות הליכוד בוועדה, השרה מירי רגב וחברת הכנסת אסנת מארק, סבורות שיש לקיים את הנוהג כלשונו ולא לכנס את הוועדה. גם אנשי היועץ המשפטי לממשלה סבורים שאין לכנס את הוועדה, אלא אם כן יוצג להם מהו הצורך החיוני והדחוף לכנסה.
2 צפייה בגלריה
כנס העמותה למשפט
כנס העמותה למשפט
חיות ומנדלבליט
(צילום: שרון צור)
נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, סבורה שמינוי שישה שופטים לבית המשפט הכלכלי - גם בתקופת בחירות - הוא צורך דחוף ביותר, ומהווה חריג לכלל שלפיו אין למנות שופטים בתקופה זו. היא מסתמכת על אותה פסיקה משנת 2009, וטוענת כי כינוס הוועדה לבחירת שופטים בעיתוי זה נחוץ כדי למנות את ששת השופטים שהוקצו על-ידי משרד האוצר. מטרת המינויים היא לתת מענה לתיקים מורכבים של פשיעה כלכלית, שללא מינויים אלה לא יהיה ניתן לקדם את הטיפול בהם.
הדבר כרוך באובדן הכנסות משמעותי לאוצר המדינה, כפי שהתריע מבקר המדינה בדו"ח שהוגש עוד במאי 2020. האובדן מוערך בכמיליארד שקל. אם לא יאושר מינויים של השופטים עתה עשויה לחלוף לפחות עוד שנת שיפוט מלאה עד שניתן יהיה לקדם את הנושא.
כדי לקדם את מינוי ששת השופטים לבתי המשפט הכלכליים יש לקבל את אישור של ועדת חוקה של הכנסת, שאמורה לאשר צו שמרחיב את סמכות בית המשפט הכלכלי. טיוטת הצו פורסמה להערות הציבור עוד ב-12 בנובמבר, ולאחר קבלתן הועברה הטיוטה ליו"ר ועדת החוקה, חבר הכנסת יעקב אשר (יהדות התורה). שר המשפטים הקודם אבי ניסנקורן צירף אז דברי הסבר שמבהירים את חשיבות המהלך.
ב-13 בינואר פנה גם השר גנץ ליו"ר ועדת חוקה באותו עניין, אולם עד כה בחר ח"כ אשר שלא לעלות את הנושא על סדר היום של הוועדה. בימים האחרונים פנה גם מנהל בתי המשפט, השופט ד"ר יגאל מרזל, לשר המשפטים - על דעת נשיאת בית המשפט העליון - והדגיש את הנזק הנגרם לאינטרס ציבורי חיוני בעקבות אי אישור הצו על ידי ועדת חוקה.
במכתבו ציין מרזל כי במצב הדברים שנוצר ולאור הזמן המועט שנותר עד למועד שנקבע לכינוס הוועדה לבחירת שופטים, נמנעת למעשה האפשרות להיערך למינוי ששת השופטים למחלקות הכלכליות על כל ההשלכות הנובעות מכך. אולם לנוכח החלטת גנץ, נראה שהמינויים לא יצאו לפועל בינתיים.