מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אישר לראשונה בקולו שאונר"א - סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטים הפלסטינים - "מפיצה בחומריה החינוכיים מידע אנטישמי או אנטי ישראלי". זאת, במסגרת עדות שמסר בקונגרס שלשום (יום ג') כחלק מהליך שימוע מול ועדות ההקצאה התקציבית לבקשת תקציב מחלקת המדינה לשנת 2022.
בתשובה לשאלת הסנאטור הדמוקרטי כריס ואן הולן, תיאר בלינקן את תכני השנאה של אונר"א כ"התעללות במערכת" וקבע כי בעוד ממשל ביידן מתכוון לחדש את המימון לסוכנות האו"ם, ארה"ב "נחושה שאונר"א תעבור רפורמות הכרחיות מאוד" בתחום החינוך. בהמשך אמר כי מחלקת המדינה "תסתכל בזהירות רבה מאוד" על המנגנונים הקיימים לדברי אונר"א להתמודדות עם חומרים חינוכיים מסיתים.
2 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
בלינקן. תיאר את תכני השנאה של אונר"א כ"התעללות במערכת"
(צילום: AP)
זו הפעם הראשונה שממשל דמוקרטי מודה בקיום תכנים אנטישמיים ואלימים בחומרי החינוך של אונר"א. מכון המחקר והמדיניות IMPACT-se שחוקר ומנתח תכני ספרי לימוד ברחבי העולם, יצר קשר ותדרך את משרדיהם של חברי סנאט וקונגרס החברים בוועדות ההקצאה התקציבית לפני השימוע של בלינקן בנוגע לתכני ספרי הלימוד של אונר"א.
בפברואר, מחלקת המדינה האמריקנית ביקשה ממכון IMPACT-se לספק עבורה המלצות למדיניות בעקבות תדרוך שקיים המכון עם הצוות האמון על חידוש המימון והיחסים עם אונר"א. חודש לפני כן חשף המכון, במחקר הראשון אי פעם שניתח את חומרי ההוראה בהפקתה וכתיבתה של אונר"א הממותגים עם לוגו סוכנות האו"ם, כי החומרים מלאים בשנאה, עידוד ג'יהאד ואלימות, ונטולי כל חומר שמקדם שלום וסובלנות.
2 צפייה בגלריה
דוגמאות מספרי הלימוד המקוריים של אונרא
דוגמאות מספרי הלימוד המקוריים של אונרא
"פלסטין השלמה" במקום ישראל. מתוך חומרי הלימוד של אונר"א לפלסטינים
באפריל, הפרלמנט של האיחוד האירופי הפך לבית המחוקקים הראשון בעולם שאימץ החלטת גינוי רשמית נגד אונר"א בשל הסתה לשנאה ואלימות בחומרי לימוד ודרש "להסירם מידית", בעקבות עבודת שטח לצד עשרות חברי פרלמנט מכל המפלגות הפוליטיות המובילות בבריסל.
מנכ"ל מכון IMPACT-se מרכוס שף אמר כי "אונר"א אומרת כבר שנים למדינות התורמות לה שהיא נלחמת בהסתה בספרי הלימוד הפלסטיניים. נכון וראוי שמשרד החוץ האמריקני מתכוון כעת להתמקד במיגור החינוך לשנאה בבתי הספר של אונר"א. העידן שבו אונר"א מנסה לטשטש את עיני כולם תוך כדי לימוד שנאה כל יום צריך להסתיים". סמנכ"ל מכון IMPACT-se אריק אגסי הוסיף כי "מדובר בתחילתו של תהליך שינוי מגמה בתגובת הממשל בנוגע לרצינות שלו בדרישה לרפורמות של אונר"א בתחום החינוך בתמורה להחזרת המימון עליו התחייב בעקבות עבודה שקטה ואפקטיבית של המכון מול מחלקת המדינה והקונגרס".