סרטון שעלה בשבוע שעבר ליוטיוב הפך בימים האחרונים לוויראלי, עם יותר ממיליון וחצי צפיות, ומתיימר לחשוף את פניה האמיתיות של הגזענות בפריפריה האמריקנית. את הסרטון יצר מפגין שהניף בעיירה קטנה בארקנסו שלט עם סיסמת המחאה Black Lives Matter ("לחיי שחורים יש ערך"), הסיסמה שהפכה לנפוצה ביותר בגל המחאה שפרץ בעקבות רצח העצור השחור ג'ורג' פלויד בידי שוטר לבן. המפגין תיעד במצלמת GoPro שהוסתרה מתחת לחולצתו את התגובות הבוטות של האמריקנים שחלפו על פניו.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
יוצר הסרטון הוא רוב בליס בן ה-31, גבר לבן מלוס אנג'לס, שהגיע לעיירה האריסון שבארקנסו כדי לחשוף לדבריו את הגזענות שעדיין קיימת בחלקים נרחבים בארה"ב, במיוחד מחוץ לערים הגדולות. את העיירה הזו הוא בחר כיוון שלדבריו היא "העיירה הגזענית ביותר באמריקה", ובסמוך לה אף ממוקם המטה של הארגון הגזעני קו קלוקס קלאן.
2 צפייה בגלריה
תיעוד תגובות גזעניות ב ארה"ב ב עיירה האריסון ארקנסו
תיעוד תגובות גזעניות ב ארה"ב ב עיירה האריסון ארקנסו
מניפים אצבע משולשת. תגובות זועמות בעיירה "הגזענית ביותר בארה"ב"
"אומרים שאור השמש הוא המחטא הטוב ביותר", הסביר בליס לרשת CNN. "הצגת המציאות במקומות רבים כאלו עוזרת לחשוף אותה בפני אנשים מהערים הגדולות שלא באמת מכירים את מה שעדיין מתחולל כיום בארה"ב".
את שלט המחאה הוא הניף מול כביש ראשי בעיירה, כשמאחוריו נראה שלט חוצות שמציג משפחה לבנה לצד צלב והכיתוב "למען המשפחה". בשלט החוצות מופיעות גם כתובות אינטרנט של אתרים בשם WhitePrideRadio ו-AltRightTV.
במשך קצת יותר משתי דקות בסרטון מתועדות תגובותיהם הזועמות של האמריקנים שחולפים על פני בליס, חלקם ברגל וחלקם במכוניותיהם. "קצת כבוד לגזע שלך", צועק לו אדם אחד ממיניוואן אפור. "גאווה לבנה בכל העולם" (הסיסמה באנגלית מתחרזת: White pride worldwide).
כמה מאלו שחלפו על פניו של בליס תהו אם הוא מרקסיסט, קומוניסט או טרוריסט. "היי, לכל החיים יש ערך, לא רק לשחורים", צעק נהג אחר מ-SUV שחור, "אתה לבן!". נהג נוסף חולף על פני בליס תוך שהוא מניף לעברו אצבע משולשת. בהמשך אותו נהג חולף על פניו שוב, ומאיים: "בעוד 10 דקות אני אחזור, וכדאי לך שתתחפף מפה". בליס השיב לו: "אוקיי, תחזור". לדברי בליס, אותו נהג לא חזר.
2 צפייה בגלריה
תיעוד תגובות גזעניות ב ארה"ב ב עיירה האריסון ארקנסו
תיעוד תגובות גזעניות ב ארה"ב ב עיירה האריסון ארקנסו
רוב עם שלט המחאה שלו, מאחור שלט חוצות גזעני. "לחשוף את האמת"
בסופו של הסרטון מוצגת תגובה הפוכה לחלוטין: צעירה שפניה מטושטשות מעבירה לבליס פתק ובו מסר של חיזוק ותמיכה. "תתעלם מהשונאים", היא כתבה לו. "מה שאתה עושה זה טוב. רק תזכורת ידידותית. אל תוותר על התקווה".
יש להדגיש כי הסרטון נערך מצילומים שאותם אסף בליס במשך שלושה ימים, וב-CNN מציינים כי קטעים מסוימים הושמטו, בהם גם תגובות חיוביות שקיבל בליס. הוא סיפר כי בערך 12 אנשים הביאו לו משקאות בזמן שעמד תחת השמש הקופחת, אך הסיר אותן כדי להדגיש את המחווה החיובית של האישה בסופו של הסרטון.
"ממש כמו שלא הכנסתי כל דבר שלילי שנאמר לי בגלל שהסרטון הוא תמציתי, לא הכנסתי אנשים שהביאו לי גטורייד (מותג משקה אמריקני) בגלל שרציתי לשמור את המחווה החיובית לבחורה שהביאה לי את הפתק", הוא הסביר. "אני חושב שהיא מייצגת את הסנטימנט הזה בצורה הטובה ביותר".
מנהיגיה המקומיים של האריסון והמחוז שבו העיירה שוכנת, מחוז בון, מסרו בהצהרה משותפת כי הם מגנים את התגובות הגזעניות שנראות בסרטון, אך הדגישו כי הוא לא מייצג נכונה את תושבי האזור. "הסרטון לא מייצג את מחוז בון ולא את העיר האריסון", נמסר. "אנו לא יכולים לתרץ את ההתנהגות המגונה ואת המילים של כמה אנשים שמתועדות בסרטון, אבל אנחנו יודעים בוודאות שהם לא מייצגים את עמדותיהם של רוב האנשים הטובים בקהילות שלנו".