על רקע השיחות עם איראן בווינה, מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה הערב (יום חמישי) לדיון במצב במזרח התיכון. שגריר ישראל לארה"ב ולאו"ם, גלעד ארדן, התייחס בנאומו לשיחות המתנהלות במטרה לחזור להסכם הגרעין עם איראן, לבחירות הצפויות ברשויות הפלסטיניות ולאירועים האחרונים באזור.
ארדן אמר כי "ניסיונותיה של איראן לרכוש יכולות גרעיניות צבאיות, זרועות הטרור שלה שמערערות את יציבות האזור והפרות זכויות האדם החמורות שלה- נותרו האיום העיקרי לשלום וביטחון במזרח התיכון. למרות כל אלה, מועצת הביטחון לא נוקטת בצעדים הנדרשים כדי לעצור את איראן. היא מתעלמת מהנושא הכי דחוף במזרח התיכון ובמקום זאת, מבזבזת את דיוני המועצה על מיחזור דיונים חסרי תועלת בסכסוך הישראלי-פלסטיני, למרות שהוכח בבירור בעקבות הסכמי אברהם, שזה אינו הנושא שיש לעסוק בו, אלא הסכנה מאיראן".
2 צפייה בגלריה
גלעד ארדן
גלעד ארדן
גלעד ארדן

2 צפייה בגלריה
מועצת הביטחון של ה או"ם
מועצת הביטחון של ה או"ם
מועצת הביטחון של האו"ם. ארכיון
(צילום: EPA)

בהמשך הוסיף כי "אם המועצה רוצה לתרום ליציבות האזור, היא צריכה להפסיק להיאחז בעמדות שנכשלו פעם אחר פעם בשל סרבנות הפלסטינים".
לדברי ארדן, "ישראל מאמינה שחזרה להסכם הגרעין עם המשטר הרצחני בטהרן תהיה טעות. כמו ב-2015, משטר האייתוללות הקיצוני ישתמש בכסף שיגיע לאחר הסרת הסנקציות, כדי לממן את פעילות הטרור שלו ולקידום תוכנית הגרעין הצבאית. כל שאיראן תצטרך לעשות הוא להמתין עד לפקיעת המגבלות בהסכם ב-2030 ואז לזכות בלגיטימציה בינלאומית להעשרת אורניום באמצעות אלפי צנטריפוגות מתקדמות וזמן הפריצה שלהם לפצצת גרעין יהיה אפסי, כפי שהודה הנשיא אובמה בעצמו", אמר השגריר.
ארדן הדגיש כי "עבור ישראל, איראן מהווה איום קיומי. לכן אנחנו לא נראה את עצמנו כבולים לשום הסכם שלא נותן מענה לאיום על קיומה של מדינת ישראל. כל אחת מכן הייתה נוהגת באותה הדרך אם הייתה בנעלינו".


השגריר ארדן התייחס גם לבחירות הצפויות ברשות הפלסטיניות ואמר כי "העובדה שהפלסטינים מאפשרים לארגון הטרור חמאס להשתתף בבחירות וכי חמאס צפוי להגביר את כוחו - צריכה להדאיג את המועצה ואת כולם". השגריר שאל את חברות המועצה "כיצד תוכלו להמשיך לעבוד עם הרשות אם חמאס יהפוך לחלק ממנה בעקבות הבחירות?" והוסיף כי "כפי שאמר בעבר הנשיא ביידן בהיותו סנאטור: עליית החמאס מייצרת אתגר כיוון שהוא לא מתקרב כלל לעמוד בכללי הקוורטט. זה הדבר החשוב ביותר שעליכם לדון בו בנוגע לפלסטינים ולא למחזר האשמות שקריות נגד ישראל״.
שליח מזכ"ל האו"ם למזה"ת תור ונסלנד הדגיש את חשיבות הבחירות הפלסטיניות, גם כדי לקדם פיוס ואחדות פנים-פלסטינית. לדבריו, על הצדדים לאפשר ולתמוך באפשרות הפלסטינים להשתתף בהצבעות באופן חופשי ומלא. ונסלנד הביע דאגה מהעלייה במקרי התחלואה בעזה, שהגיעו לשיא מאז תחילת המגפה. הוא בירך על המאמצים לחסן את האוכלוסייה הפלסטינית ועל חידוש התמיכה הכלכלית של ארה"ב בפלסטינים ובעיקר באונר"א.
השגריר הפלסטיני באו"ם ריאד מנצור קרא לאפשר את קיום הבחירות ללא התערבות. הוא אמר כי הפלסטינים הגיעו לרגע האמת וכי ביחד עם שותפים בינלאומיים ובעיקר מצרים הם הצליחו לפתור את הבעיות לקראת הבחירות, בהבנה כי יקבלו הערבויות הדרושות לקיומן ללא הפרעה. הוא גם הודה על התמיכה של הקהילה הבינלאומית על רקע הקורונה.