2 צפייה בגלריה
נתניהו, אתמול
נתניהו, אתמול
נתניהו, אתמול
(צילום: רויטרס)
אופציית "ריסון מהודק" בדרך לרדת מהפרק - וכתחליף צפויה הטלת סגר, בפעם השלישית: ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב (ראשון) בהתייעצויות נוספות שהתקיימו לאחר ישיבת קבינט הקורונה כי המוטציה החדשה של נגיף הקורונה, שהתגלתה בעיקר בבריטניה, צריכה להשפיע על הצעדים הנדרשים.
גורמים המעורים בנושא אמרו כי בשל אותה מוטציה נתניהו שוקל הטלת סגר שלישי. ההחלטה על כך עשויה להתקבל כבר בימים הקרובים. אם כך יהיה לא צפויה החלטה מיידית על סגר, אלא הוא יוטל ככל הנראה לאחר שנתוני התחלואה יעברו רף מסוים. שרים בקבינט מעריכים ש"ריסון מהודק" כבר אינו רלוונטי, ולדבריהם גם במשרד הבריאות מבינים זאת.

שרים בממשלה ובקבינט הקורונה זעמו על הקשר שנתניהו עושה בין המוטציה לבין הסגר המוצע. "המספרים של התחלואה עולים עוד לפני שהייתה כאן מוטציה. היו מיליון דברים שהיינו אמורים לעשות ולא עשינו. לא עושים את מה שאלרועי-פרייס ואש מציעים, היה ברור שזה יידרדר, ועכשיו נתניהו מצא את התירוץ התורן שלו - המוטציה", אמרו.
שר הביטחון בני גנץ ושרי כחול לבן מציעים לקבל בעוד שבועיים החלטה על סגר מלא למשך שבועיים-שלושה, והכול בהתאם להתקדמות בחיסונים ולעלייה בתחלואה. נתונים מפיקוד העורף מראים שהרוב המוחלט של הנפטרים הם בני 60 ומעלה. אם תוך חודש וחצי רובם יתחסנו, צפוי שינוי דרמטי - ועל רקע זה קיבל גנץ החלטה זו. זאת גם הייתה ההמלצה של המשנה לראש המל"ל איתן בן דוד - לקפוץ ישר לסגר ולוותר על ריסון מהודק.
מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, עדכן בסיומו של היום הראשון למבצע החיסונים כי "המבצע מתנהל בצורה פשוט נהדרת. מעל המצופה. גם הקופות התארגנו בצורה מעוררת כבוד ויש אחוז היענות ניכר בקרב הצוותים".

2 צפייה בגלריה
פרופ' חזי לוי
פרופ' חזי לוי
"מבצע החיסונים מתנהל בצורה נהדרת". מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' לוי
(צילום: עידו ארז)
על המוטציה הבריטית אמר פרופ' לוי: "אנחנו יודעים שמוטציות מתחוללות בנגיפים. למשל כל שנה אנחנו מחסנים חיסון שפעת שונה מהשנה הקודמת, חלק מזה גם בגלל מוטציות שעוברות על נגיף השפעת. מוטציה פירושה השתנות של הנגיף והחלבונים שלו. בדרום מזרח בריטניה ובדרום אפריקה התגלה במשך כמה שבועות נגיף שונה במבנה שלו שעבר מספר מוטציות ביחד. הדבר הזה מדאיג כמובן".
"אנחנו יכולים לומר קודם כל שהנגיף הזה נמצא כמדביק יותר מהנגיף המוכר לנו. עד 60-70 אחוז. יחד עם זאת, הוא לא אלים יותר. המחלה עצמה היא אותה מחלה. נאמר גם שהנגיף הזה חומק מתחת לרדאר. בדיקות ה-PCR לא מזהות אותו. בישראל אנחנו בודקים PCR שמכוון למספר חלבונים, ולכן במדינת ישראל הנגיף לא יעבור מתחת לרדאר. והדבר החשוב ביותר - האם הווירוס הזה עמיד לחיסון? גם פה התשובה היא שכנראה שלא".
פרופ' לוי הזכיר גם כי במשרד הבריאות נקבע תחילה שנשים בהריון, נשים שרוצות להיכנס להריון ונשים המניקות לא יתחסנו. "ועדת התעדופים שכוללת מדענים ורופאים דנה בעניין וההמלצה היא שנחסן גם נשים בהיריון, גם נשים מניקות, וגם נשים שרוצות להיכנס להיריון כך שמי שמקבלת חיסון ומצאה שהיא נמצאת כעת בהיריון לא תצטרך חלילה לסיים את ההיריון", אמר. "הדבר הזה ייכנס לתוקפו כנראה בעוד יום-יומיים לאחר שהדברים יישקלו וייכתבו מחדש, אך עושה רושם שלמעגל החיסונים נוסיף את הנשים ההרות ואת הנשים המניקות".
לגבי סובלים מאלרגיה הבהיר כי "רק מי שהיו לו אירועי אלרגיה קשים בעבר, או שהוא ידוע כאלרגי לאחד ממרכיבי החיסון, לא יתחסן. כל השאר יוכלו להתחסן. יש לומר לרופא על קיומה של האלרגיה ואפשר להתחסן. נשארים להשגחה קצת יותר זמן, אבל אפשר בהחלט להתחסן". לצד זאת ציין כי ילדים עד גיל 16 עדיין לא יתחסנו, "משום שהניסויים בילדים טרם תמו. לכשזה יסתיים, נוכל לחסן על פי הוראות החברות שמייצרות את החיסונים. אנחנו מעריכים שזה יקרה בקיץ".