פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש הבהיר אחר הצהריים (יום א') כי יהיה ניתן לחגוג את פסח בהתאם למגבלות ההתקהלות, אך החופשות המשפחתיות בחו"ל עדיין לא נראות באופק מאחר שלא ניתן להימנע מבידוד אחרי החזרה לארץ - וילדים עדיין לא יכולים להתחסן.
בתדרוך שערך לכלי התקשורת והועבר בשידור חי ב-ynet אמר אש כי בשבוע האחרון חלה ירידה משמעותית ועקבית בתחלואה - ומקדם ההדבקה ירד היום ל-0.78. "אתמול אותרו פחות מ-1000 מאומתים, וגם מספר החולים קשה יורד בהדרגה אם כי באיטיות", ציין הפרויקטור. "פסח ורמדאן בפתח, ליל הסדר עוד פחות משבועיים. לאור מדדי תחלואה טובים ניתן לחגוג את פסח בצורה סבירה. לא צפויות עוד הגבלות בפסח, ובבתי הכנסת נמשיך תחת התו הירוק או בהתאם למגבלות ההכנסות לפי בחירה. האירוח בבתים צפוי להישאר תחת מגבלות ההתקהלות הקיימות, האירועים במלונות תחת מתווה התו הירוק עם האפשרות לילדים עם בדיקות".
3 צפייה בגלריה
פרופ' נחמן אש בריאיון אולפן ynet
פרופ' נחמן אש בריאיון אולפן ynet
פרופ' נחמן אש
(צילום: הדר יואביאן)
אש אמר כי יש לזכור שגם מפגש מסביב לשולחן הוא פוטנציאל להדבקות, ולכן מוטב לקיים את החג באוויר הפתוח. "אם מישהו מוזמן ומרגיש שהוא מפתח מחלה - שיוותר. עדיף לוותר מאשר להסתכן בהדבקה". לדבריו, המתווה לרמדאן בטוח יוצג בהמשך. "יהיו מגבלות, אבל אני מעריך שעם התחלואה נוכל לקיים את מצוות הרמדאן כמו שצריך - עם ההגבלות הקיימות.
"לצד האופטימיות, אנחנו צריכים לזכור שהמגמה החיובית יכולה להשתנות אם לא נקפיד על ההנחיות", אמר הפרויקטור. "אני רוצה להדגיש שלושה דברים: בעל העסק צריך להבין שאם תהיה הדבקה בעסק שלו כי מישהו נכנס בלי תו ירוק וגורם להדבקה - הבעיה היא שלו. הפגיעה הגדולה היא בעסק שלו. גם האדם שנכנס למקום שאמור לעבוד תחת התו הירוק ורואה שזה לא כך צריך לשמור על עצמו ולצאת.
"הנקודה השנייה היא הקפדה על הבידודים של החוזרים מחו"ל - זה המפתח לקטיעת שרשרת ההדבקה. הסיכון למוטציות מחו"ל עדיין קיים, והאחריות על שמירת כללי הבידוד היא קודם כל בידי החוזרים מחו"ל בתוך ומחוץ לבית. הנקודה השלישית שאנחנו מדגישים היא מניעת התקהלויות מיותרות והקפדה על כללי התקהלות בפנים ובחוץ. פתחנו את מערכת החינוך במלואה בכל היישובים פרט לאדומים. עדיין צריך להקפיד בחינוך על הכללים אחרת יש חשש להדבקה גם בכיתות מחוסנות".
עוד ציין כי בשבוע הבא תתאפשר כניסה לאירועים באמצעות התו הירוק. "אנחנו מכינים את התשתית הרגולטורית לכך ובעלי העסקים יוכלו להשתמש בחברות דיגום מאושרות לבדיקת נכנסים לעסק. הכיוון הוא אופטימי, התחושה הזאת קיימת בכל מקום באוויר. כדי שנזכה להמשיך בדרך זו היא חייבת להיות מנוהלת ולהתבצע בצורה אחראית, היא עוברת לבעלי העסק והתושבים, לכולנו".
הפרויקטור נשאל מתי לדעתו תתאפשר יציאה לחופשה משפחתית בחו"ל, והשיב כי הדרך לנסיעות שיהיו פטורות מבידוד עוד ארוכה. "אני לא יכול להגיד מתי, אבל זה לא קרוב. בעיקר בגלל המוטציות", אמר אש. "הדרך להימנע מכניסת מוטציות תלויה בשני דברים: בדיקה ובידוד. ההנחיות האלה להערכתי יימשכו זמן לא מועט, כי החשש ממוטציות יהיה קיים בחודשים הקרובים, אז לא נגיע בקרוב לנסיעה חופשית".
3 צפייה בגלריה
הנוחתים מארה"ב ללא צורך בועדת חריגים
הנוחתים מארה"ב ללא צורך בועדת חריגים
חופשה משפחתית בחו"ל? "לא בקרוב"
(צילום: נדב אבס)
אש הבהיר כי "הפתיחה הפעם הייתה קצרה. תוך חודש עשינו צעדי פתיחה מאוד גדולים, עם הרבה חששות מהתהליך המהיר, אבל כפי שאנחנו רואים היום - ואני מקווה שגם בימים הקרובים - אנחנו נמצאים במגמת ירידה של התחלואה. יחד עם זאת, צריך לקחת באחריות את הצעדים הבאים. אנחנו רוצים לראות את האפקט של הפתיחה האחרונה ולאחר מכן נוכל להמשיך בצעד הבא. אני מבין את העסקים, יחד עם זאת הרבה יותר גרוע אם נעשה צעדים לא אחראיים ונצטרך לחזור לאחור. מקווה שתהיה סבלנות לצעדים מדודים. אנחנו נמשיך להתקדם, אבל באחריות".
לדבריו, הצורך במבצע חיסונים נוסף עדיין לא ברור, אך במערכת הבריאות מתחילים להיערך לכך. "זה יכול לקרות בשני מצבים: ירידה ביעילות החיסון, וזה לא המצב כעת, ומוטציות שעמידות לחיסון. אנחנו נקבל חיסון מעודכן, למרות שאני לא רואה את זה בקרוב".
אש הדגיש כי "הנתונים בשבועות האחרונים שהייתה עלייה משמעותית של התחסנות. אני עדיין לא מרוצה, צריך להגביר את הפעילות ואת ההתחסנות גם בחברה הערבית. ההתחסנות שם עולה אבל אנחנו רוצים שהיא תעלה עוד גם בקרב צעירים וגם בקרב מבוגרים שלא התחסנו. החתונות והאירועים מטרידים אותנו. אם החתונות יתקיימו לפי ההנחיות, זה לא יהיה מסוכן. מקווה מאוד שתהיה הקפדה מלאה". אש התייחס גם לאירועים ההמוניים בפורים, ואמר כי במערכת הבריאות שמחו לראות שלא הייתה להם השפעה משמעותית. "אנחנו לא יודעים כמה הוא השפיע, אבל אנחנו יודעים שזה לא גרם לעלייה משמעותית בתחלואה. קרוב לוודאי שזה האפקט של החיסונים, קשה להגיד בוודאות, אבל זה ההסבר הכי בולט בעין". הוא ציין כי "יכול להיות שמה שראינו כהפרות היה נקודתי מספיק כדי להשפיע על התחלואה".

בהמשך התייחס הפרויקטור להנחיית ה-CDC האמריקני (המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן) שמתחסנים לא יהיו חייבים לעטות מסכה באוויר הפתוח, ואמר כי ההנחיות לא צפויות להשתנות בישראל. "כל עוד אנחנו לא יודעים מהו הנתון של הגנת החיסונים מפני הדבקות, אנחנו רוצים לקחת את הצעד הנוסף של המסכה כדי להקטין עוד יותר את הסיכון ולהוריד את התחלואה, נשקול זאת אבל כרגע אין שינוי בהנחיות".
3 צפייה בגלריה
הדרישה למסכות באוויר הפתוח לא צפויה להתבטל
הדרישה למסכות באוויר הפתוח לא צפויה להתבטל
הדרישה למסכות באוויר הפתוח לא צפויה להתבטל
(צילום: AFP)
שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר מוקדם יותר בישיבת הממשלה כי משרדו לא יסכים להגדלת מכסים השבים מחו"ל ל-4,000. "הדבר היחיד שיכול לקלקל לנו את כל השיפור זה פתיחת נתב"ג", אמר אדלשטיין. "זה יכול לגמור לנו את כל מבצע החיסונים. לא עוד 10 במסעדה או באולם, לא אוהדים ביציע או בני נוער - רק זה. הווריאנטים שייכנסו מסכנים אותנו מאוד. עמדת משרד הבריאות תוצג בבג"ץ, ולפיה עד 3,000 ביום ייכנסו, לא יותר".
מספר הנפטרים מסיבוכי מחלת הקורונה נמצא על סף 6,000. לפי נתוני משרד הבריאות שהתפרסמו הבוקר, מפרוץ המגפה הלכו לעולמם בישראל 5,992 חולי קורונה. בתחילת פברואר עמד מספר הנפטרים מקורונה על 5,000, ובאמצע ינואר חצה רף הנפטרים מסיבוכי המחלה את המספר 4,000. שיעור הבדיקות החיוביות היה אתמול 2.9%, הנמוך ביותר זה כשלושה חודשים. גם מספר המאומתים אתמול היה מהנמוכים ביותר מתחילת דצמבר - 773 מתוך כ-27 אלף בדיקות קורונה (מספר בדיקות נמוך, בדומה לכל סוף שבוע). 644 חולים קשה מאושפזים כעת בבתי החולים, מתוכם 191 מונשמים.