הפרקליטות הצבאית הגישה הבוקר (חמישי) כתב אישום נגד המחבל הפלסטיני מוחמד מרוח כבהא (40), תושב הכפר טורא אל גרביה הסמוך לג'נין, בגין רצח אסתר הורגן (52), אם לשישה מההתנחלות טל מנשה שבצפון השומרון לפני כחודש וחצי. כתב האישום מתאר את השניות האחרונות בחייה של הורגן שהיו מלאות אימה.
5 צפייה בגלריה
מוחמד מרוח כבהא, אסתר הורגן ז"ל
מוחמד מרוח כבהא, אסתר הורגן ז"ל
המחבל ואסתר. "תכנן לפגע"
(צילום: תקשורת שב"כ)
5 צפייה בגלריה
בנימין הורגן מגיע לבית המשפט להגשת כתב האישום
בנימין הורגן מגיע לבית המשפט להגשת כתב האישום
בעלה של אסתר, בנימין, מגיע לבית המשפט. הבוקר
(צילום: גיל נחושתן)
לפי האישום, הכולל שישה סעיפים, המחבל אסף פטריות ביער ואז פגש בהורגן. מבטיהם הצטלבו, היא החלה לברוח והוא דלק בעקבותיה. אחרי כ-15 מטרים הוא השיג אותה. המחבל אחז בידיה תוך שהיא צועקת, השליך אותה לעבר גל אבנים, הרים אבן והיכה בראשה עד שגופה הפסיק לזוז וקולה נדם. לאחר מכן חזר הפלסטיני לביתו, התקלח, החליף בגדים ונמלט להרים.
בעלה של אסתר, בנימין הורגן, אמר בסיום הדיון: "אני בטוח שבית המשפט ימצה איתו את הדין". על תיאור המעשים בכתב האישום אמר: "מזעזע לחשוב שאפשר להתנהג בצורה אכזרית שכזאת". בנימין הדגיש: "הוא (המחבל) ומשפחתו מקבלים משכורת שמנה מהרשות הפלסטינית. אני קורא לממשלת ישראל ולמנהיגי העולם להתנות כל מעבר של שקל לרשות הפלסטינית בביטול החוק הזה".

המניע: נקמה על מות אסיר

על פי כתב האישום שהוגש בבית המשפט הצבאי בסאלם, גמלה בליבו של המחבל ההחלטה לבצע פיגוע לאחר שחברו, האסיר כאמל אבו וער, מת בכלא הישראלי. "בעקבות כך החליט לבצע פיגוע. לשם כך בחן מספר מתווים אפשריים לביצוע הפיגוע. תחילה שקל לבצע פיגוע ירי לעבר כוחות הביטחון", נקבע.
5 צפייה בגלריה
הלוויתה של אסתר הורגן ז"ל
הלוויתה של אסתר הורגן ז"ל
הלוויתה של אסתר
(צילום: AFP)
המחבל תצפת על כוחות הביטחון בסמוך לגדר, אך בסופו של יום ויתר על הרעיון בשל "מחירו הגבוה של כלי הנשק". כחודש לאחר מכן הוא הגיע ליער ריחן הסמוך להתנחלויות שקד חיננית וטל מנשה והחליט כי זה מקום מתאים לבצע פיגוע נגד ישראלים השוהים במקום.

יום הרצח: ליקט פטריות והחל במרדף

הנאשם יצא מביתו בשעת בוקר ב-20 בדצמבר כאשר הוא לבוש בסוודר בצבע ירוק ומעיל בצבא כחול, ופגש בסולימאן כבהא ובאסעד כבהא. השלושה עברו דרך פרצה בגדר הביטחון על מנת להבריח סיגריות. בצהריים, בשעה 13:00 בערך, נפרד המחבל מחבריו ביער ריחן בחלק הסמוך להתנחלות טל מנשה. כעבור שעתיים, בעת שליקט פטריות ביער, יצא המחבל מבין העצים והבחין באסתר הורגן צועדת בשביל. מחזותה החיצונית של אסתר הבין המחבל כי היא יהודייה.
אסתר הבחינה במחבל והחלה לרוץ בבהלה לכיוון ההתנחלות. כבהא החליט להוציא לפועל את הפיגוע שתכנן מזה כחודש, רדף אחריה ולאחר שתפס אותה משך במרפקיה בעודה צועקת והשליך אותה לקרקע. אסתר נפלה על גבה, ראשה נחבט באבן וכתוצאה מכך היא החלה לדמם.

5 צפייה בגלריה
פשיטה על הכפר טורה לסריקות ומעצר סייענים ברצח של אסתר הורגן ז"ל
פשיטה על הכפר טורה לסריקות ומעצר סייענים ברצח של אסתר הורגן ז"ל
סריקות של כוחות הביטחון אחר המחבל, שנעצר לאחר ארבעה ימים
(צילום: דובר צה"ל)
אסתר המשיכה לזעוק תוך שהיא מתנגדת באמצעות ידיה ורגליה ומנסה להתרומם. בתגובה, המחבל התיישב מעל גופה של אסתר, תוך שהוא מצמיד את ידיה לצדי גופה ומניח את ברכיו על ידיה, כדי למנוע ממנה להתנגד ולברוח. אז נטל המחבל בידו אבן גדולה, הניף אותה בשתי ידיו מעל לראשו וחבט באמצעותה פעמיים בראשה של המנוחה.
אסתר הגבירה את זעקותיה תוך שהדימום מראשה מתגבר. המחבל חדל להכותה לכמה רגעים, אחז בבגדיה וגרר אותה על גבה לאורך כשלושה מטרים אל תוך סבך העצים הרחוק מהשביל כדי להסתיר את מעשיו ולאפשר לעצמו זמן מנוסה.
לאחר שנגררה אל מחוץ לשביל, השליך המחבל את אסתר ארצה פעם נוספת, הפעם כשפניה לכיוון האדמה. בשלב הזה הוא לקח לידיו אבן נוספת, גדולה יותר מקודמתה, וחבט בראשה. כתוצאה מכך נגרם מותה של האם לשישה. כשהבין המחבל שאסתר לא מגיבה, נמלט מהמקום, פשט את בגדיו המגואלים בדם, התקלח ונמלט להרים. ארבעה ימים לאחר הרצח נעצר כבהא.
5 צפייה בגלריה
המעצר
המעצר
המעצר
(צילום: דובר צה"ל)
בהקראת כתב האישום, בזמן שבני המשפחה של הורגן באולם, נמנעה השופטת מהקראת הפרטים הקשים מתוך כתב האישום. התביעה טענה כי הנאשם הודה תוך שהוא מוסר פרטים מוכמנים ממצאי החקירה ושחזר את הרצח. בזירה נמצאו שתי אבנים עם דמה של המנוחה. במקום נמצא גם סוודר עם דמה של אסתר ו-DNA שלה ושל הרוצח. המחבל אף הוביל את המשטרה לטלפון של המנוחה, אותו השליך לאחר הרצח.
הסניגור, עו"ד כמיל סבאג ממשרד האסירים, טען טרם קרא את חומר החקירה וכי אין ספק שמדובר בעבירה חמורה ביותר. הוא ביקש ארכה של שלושה שבועות. "אני מסכים שהוא יישאר במעצר עד לדיון בבקשה", אמר. השופטת אמרה כי "עיינתי בחומר הראיות לצורך שלב זה, קיימת תשתית ראייתית" והורתה להאריך את מעצרו עד לדיון בבקשה המעצר ב-8 במרץ.
אתמול דחה בג"ץ את העתירות שהגישה משפחתו של המחבל, ואישר להרוס את שתי הקומות העליונות בביתו. משפחתו טענה כי בקומה השנייה מתגוררים אשתו ושלושת ילדיו, שלא היו מודעים למעשיו ולא היו יכולים למנוע את הפיגוע. לטענתם, הריסת הבית נעשית ממניע של נקמה וענישה ולכן היא בלתי חוקית. עוד טענה המשפחה שהריסת הבתים אינה מרתיעה, אלא להיפך - מניעה אנשים לבצע פיגועים, וכי מדובר בענישה קולקטיבית שמנוגדת לכללי המשפט הבינלאומי ואף לכללי המשפט העברי.
בדיון הוצגה בפני בית המשפט חוות דעת עדכנית של מערכת הביטחון על אפקטיביות ההרתעה של הריסת בתי מחבלים, והשופטים, ברוב של שניים מול אחת, לא ראו מקום להתערב בהחלטת גורמי הביטחון.