ראש הממשלה בנימין נתניהו חותר לטרפד את העברת המנדט ליו"ר יש עתיד יאיר לפיד ולהביא למצב שבו הנשיא ראובן (רובי) ריבלין מגלגל את המנדט ישירות לכנסת לתקופה של 21 ימים, תקופת הזמן שבה ניתן להקים ממשלה על ידי כל חבר כנסת.
על פי גורמים בגוש נתניהו, שאיתם התייעץ ראש הממשלה לאחרונה, נתניהו שוקל להוביל למצב שבו כל גוש הימין ימליץ אצל הנשיא על "מועמד קש" להרכבת ממשלה דוגמת השר יובל שטייניץ או איש ליכוד אחר, ובכך למעשה יהיו למועמד על ידי כל קולות הגוש 52 ממליצים. זאת מול 45 ממליצים של לפיד.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו. מנסה לגלגל את המנדט לכנסת
(צילום: יונתן זינדל)
בראיית נתניהו, מצב כזה עשוי להוביל את הנשיא לכך שהוא לא ירצה להכריע למי להעניק את המנדט - ויעביר אותו לכנסת. במצב כזה, אם לא תהיה הכרעה, הוועדה המסדרת תישאר בידי הליכוד וכך גם מוקדי הכוח.
היתרון בתרחיש כזה מצד נתניהו הוא שעל יו"ר ימינה נפתלי בנט ואפילו על יו"ר תקווה חדשה גדעון סער יופעל לחץ גדול להמליץ על המועמד של נתניהו. סער הבהיר מראש כי אם נתניהו "יוזז", ייתכן שיתמוך בממשלה בראשות הליכוד.
בנוסף, גלגול המנדט לכנסת יצריך 61 חתימות מכל חבר כנסת שצריך להקים ממשלה - דבר שייאלץ את בנט למשל לקבל תמיכה ישירה מרע"מ ולא דרך הימנעות, שאפשרית במקרה של הקמת ממשלה כשהמנדט ניתן לו. במצב כזה, כשברור שמדובר בתרגיל פוליטי על מנת להיחלץ מהמבוי הסתום, לא ברור כיצד ינהג ריבלין.
2 צפייה בגלריה
השבעת הכנסת ה-24
השבעת הכנסת ה-24
שטייניץ. המטרה של נתניהו: העברת המנדט לאיש ליכוד
(צילום: ראובן קסטרו)
אמש נתניהו קיווה להתפתחות מעודדת מבחינתו בגזרה אחרת, כשבמפתיע המנהיג הרוחני של נעם, הרב צבי טאו, הביע תמיכה בהקמת ממשלת ימין עם 59 מנדטים - למעשה בהישענות על רע"מ. אך אותן תקוות של נתניהו נגוזו במהירות כשיו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' הודיע כי הוא עומד בהתנגדותו לכך.
"אין ולא יהיה שינוי בעמדת הציונות הדתית לגבי הישענות על תומכי מחבלים ששוללים את קיומה של ישראל כמדינה יהודית", הודיע הבוקר סמוטריץ'. "מי שיעלה על דעתו להקים ממשלה שכזו שתסכן את המדינה היהודית יישא אות קין עד אחרון ימיו. מצער מאוד שנתניהו שהצהיר מעל כל במה שלא יקים בשום אופן ממשלה עם תומכי הטרור פועל ללא לאות להקים ממשלה כזו".
הבוקר אמר הרב שמואל אליהו לשרון גל כי הוא "מזדהה עם כל מילה שהרב טאו כתב, דבריו נכונים. כשלוקחים את כל המכלול וצריכים לקבל החלטה, אני חושב שההחלטה הנכונה היא כן לתת אפשרות עקרונית לצירוף ממשלה של רע"ם-תע"ל".