חברת הכנסת תמר זנדרבג (מרצ) התייחסה היום (חמישי) לאפשרות של הקמת ממשלה חדשה ואמרה כי "אנחנו מוכנים לאופציות שלא דמיינו בעבר". עם זאת היא הבהירה: "לא נשב בממשלת סיפוח ופסקת התגברות, ולא נהיה חמורו של משיח בשביל שבנט ייכנס לממשלה של נתניהו".
זנדברג שבה על ההתחייבות כי מרצ תמליץ לנשיא בשבוע הבא להטיל את הרכבת הממשלה על יו"ר יש עתיד יאיר לפיד. "התחייבנו לזה לפני הבחירות. זה המועמד מהמפלגה הגדולה מהגוש שלנו והכי מתאים לטעמנו. לפיד גם התנהג באחריות ועזר לנו בבחירות". עם זאת זנדברג הוסיפה כי "אנחנו גם מוכנים לאופציות שלא דמיינו בעבר. בסוף יש תוצאות לבחירות, זאת המערכת. אבל אנחנו קודם כל רוצים להתכנס ביחד עם הגוש שלנו שהוא הגדול בתוך מחנה השינוי".
3 צפייה בגלריה
תמר זנדברג
תמר זנדברג
"מתואמים עם גוש המרכז-שמאל". זנדברג
(צילום: קובי קואנקס)
זנדברג נשאלה אם מרצ תסכים לשבת בממשלה בראשות נפתלי בנט. "אני אומרת מידיעה ולא מהרהורי לבי, שגוש המרכז-שמאל הוא גוש מגובש שדאג אחד לשני והולך כגוש. אנחנו לא מעלים על דעתנו לתמוך בממשלה שלא נהיה חלק ממנה, וזה דבר שמתואם גם עם חלקים אחרים בגוש".
אז אין ללפיד את החירות במסגרת המשחק הפוליטי להציע לבנט רוטציה, כשמרצ תישאר בחוץ? "למה שזה יקרה? לפיד עומד בראש מפלגה עצמאית ומרצ היא מפלגה לגיטימית בוודאי כמו כל מפלגה אחרת, ומפלגה דומיננטית וחזקה בתוך גוש המרכז-שמאל. אחת הסיבות שאנחנו נמצאים במערכת בחירות רביעית זו תופעת הפסילה של הערבים, ובמקום שהיא תצטמצם היא עכשיו תתרחב גם לשמאל. על מה ולמה?".
את הערבים הפסיקו לפסול, עכשיו פוסלים רק את ביבי. "למה ויצמן וקצב לא נשארו נשיאים תוך כדי תקופת המשפט? הם עמדו שניהם למשפטים חמורים. למה הם התפטרו? היו מבקשים לעצמם חסינות והיו נשארים נשיאים. למה אולמרט התפטר? היום הנורמות הושחתו על ידי נתניהו שמואשם בכתבי אישום חמורים, ופתאום זה נראה הגיוני לכולנו שהוא ייאחז בכיסא".
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד בכיכר הבימה
יאיר לפיד בכיכר הבימה
"נלך בגוש יחד עם לפיד והחברים האחרים"
(צילום: מוטי קמחי)
יש 30 מנדטים לליכוד, הציבור נתן את אמונו בנתניהו פעם נוספת. אתם קיבלתם 6 מנדטים. "30 מנדטים זאת המפלגה הגדולה, אבל זה רק רבע מהכנסת, זה לא רוב. אני חברה בגוש שהיום הוא רוב בכנסת וכולל את יש עתיד, העבודה, מרצ, המפלגות הערביות, הרשימה משותפת, רע"ם, גדעון סער, ליברמן - זה 61".
זנדברג נשאלה כיצד תוכל לשבת עם סער ובנט, שעמדותיהם רחוקים מעמדותיה, והאם ממשלה שכזאת לא תצריך ממרצ לשים את ערכיה בצד. "אנחנו מצפים בכל ממשלה שנהיה בה להשפיע בהתאם לתפיסת עולמנו. למה אמרתי שאנחנו מוכנים לאופציות שלא דמיינו בעבר? כי יש מצב חירום, יש משבר.
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
"לא נהיה חמורו של משיח בשביל שבנט ייכנס לממשלה של ביבי"
(צילום: AP)
"הלכנו לארבע מערכות בחירות, ויש כאלה שאין להם שום בעיה שנלך גם לחמש ושש ושבע ושמונה. לכן אנחנו מוכנים לאופציה הזאת כדי לחלץ את ישראל מהמשבר". יו"ר מרצ לשעבר הבהירה עם זאת כי "בממשלת סיפוח ופסקת התגברות אנחנו לא נשב, לא נהיה. יש לנו קווים אדומים".
אז זאת תהיה ממשלת שיתוק, מה הממשלה הזאת תשאף לקדם? "זה יהיה מאוד לא פשוט, ואני לא יודעת להגיד כמה ממשלה כזאת תחזיק. אבל בחירות 5 או ממשלת סיפוח וחסינות הן אופציות הרבה יותר גרועות, ולכן אנחנו מוכנים לבחון את האופציה הזאת וללכת עליה. זה נורא פשוט, זה העולם הפוליטי. אבל אגיד משהו לבנט ולסער ולחברים האחרים כביכול בגוש השינוי - אנחנו לא נהיה חמורו של משיח בשביל שבנט ייכנס לממשלת ביבי ויעשה עוד פעם את מה שהוא עשה 20 פעם. נלך בגוש יחד עם לפיד ועם החברים האחרים ונתאם את מהלכינו".