יו"ר ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל, ח"כ לשעבר מוחמד ברכה, האשים היום (שלישי) את הממשלה בכך שהיא מעוניינת להצית מחדש את גל הפרעות בחברה הערבית. זאת בעקבות מבצע המעצרים הנרחב שבו פתחה אתמול המשטרה. "מטרתה של ההסלמה בהתנהלות הממשלה אחרי שהעניינים כבר נרגעו היא להביא לעימות נוסף", אמר במסיבת עיתונאים.
3 צפייה בגלריה
באום אל פחם נחסם הכביש שמוביל לתחנת המשטרה בעקבות הבערת צמיגים על ידי תושבים
באום אל פחם נחסם הכביש שמוביל לתחנת המשטרה בעקבות הבערת צמיגים על ידי תושבים
"הממשלה רוצה להביא לעימות נוסף". הבערת צמיגים באום אל פחם, בשבוע שעבר
3 צפייה בגלריה
מוחמד ברכה
מוחמד ברכה
"המשטרה עדיין מתייחסת לכל ערבי כאל אויב". מוחמד ברכה
(צילום: גיל נחושתן )
"אנחנו מטילים את האחריות לכל התפתחות שתביא להסלמה על ממשלת ישראל. לא נהיה כבשים שמובלות למעצר של ממשלת אוחנה ונתניהו", הוסיף ברכה. "אם זה לא ייפסק אנחנו נציב אוהלי מחאה סמוך לתחנות המשטרה ביישובים הערביים ונפנה אצבע מאשימה כלפיהם. הם האשמים ואנחנו הקורבנות של מדיניות הדיכוי".
ברכה טען שהמהומות היו "הפגנה פוליטית לגיטימית", והסביר: "אנחנו לא יכולים לשבת בשוויון נפש עם המדיניות של עקירת אנשים מבתיהם בשייח ג'ראח, אנחנו לא יכולים לראות מצב שבו קבי קומות נופלים על יושביהם. המחאה שלנו היא אזרחית ולאומית, אנחנו חלק מהעם הפלסטיני".
בהמשך דבריו דרש לעצור את מבצע המעצרים, שזכה לכינוי "חוק וסדר". "זה מסע הפמי שרוצה חוק וסדר צריך להתנהל על פי חוק וסדר ולכבד זכויות. אנחנו דורשים להפסיק את המבצע הזה של משטרת ישראל ודורשים לסגור את כל התיקים נגד הבחורים והאזרחים בגין הפגנה פוליטית לגיטימית. דורשים לבטל את כל כתבי האישום". לדבריו, "משטרת ישראל עדיין מתייחסת לכל ערבי כאל אויב".
3 צפייה בגלריה
ג'עפר פרח, חסן ג'בארין, מודר יונס, מוחמד ברכה ואדילה ביאדי
ג'עפר פרח, חסן ג'בארין, מודר יונס, מוחמד ברכה ואדילה ביאדי
ג'עפר פרח, חסן ג'בארין, מודר יונס, מוחמד ברכה ואדלה ביאדי
(צילום: גיל נחושתן )
המטרה הרשמית של מבצע "חוק וסדר" היא מעצר פורעים בהפרות הסדר בשבועיים האחרונים, אך בפועל במשטרה מתכוונים "לסגור חשבון" עם גורמים עבריינים במגזר הערבי, בהם כמה יעדים בכירים. במשטרה הכינו "בנק מטרות" פלילי, על מנת שיתאפשר מעצר של 500 חשודים, בהם גם עבריינים המזוהים עם ארגוני פשיעה.
עם זאת, במסיבת העיתונאים של ועדת המעקב נשמעו פסימיים לגבי השגת המטרה של מיגור הפשיעה בחברה הערבית. "אנחנו בטוחים שכל גל המעצרים נועד רק להפחדה. היעד של המשטרה זה להביא את הצעירים שלנו לדין על כך שהם יצאו למחות", אמר יו"ר ועד ראשי הרשויות הערביות מודר יונס.
לדבריו "בעוד שבועיים, כשיסיימו את גל המעצרים הבלתי-נסבל, הגזעני והלא-חוקי הזה, הם (השוטרים, ח"ש), יילכו בחזרה לאיפה שהם באו ממנו, ואנחנו נישאר עם משטרה לא מתפקדת שלא אכפת לה".