בזמן שגל הקורונה השלישי בגדה המערבית בשיאו, ככל הנראה בשל המוטציה הבריטית, ברצועת עזה חווים בעשרת הימים האחרונים את תחילתו של גל תחלואה נוסף – שני במספר. גלי התחלואה הללו הגיעו בשעה שהרשות הפלסטינית מנסה בכל דרך להשיג לעצמה מכסות נוספות של חיסונים.

4 צפייה בגלריה
שוטרים פלסטינים
שוטרים פלסטינים
הסגר הוארך. שוטרים פלסטינים בחברון
(צילום: EPA)
בינתיים המאמצים אינם נושאים פרי. החיסונים האחרונים שקיבלה הרשות הפלסטינית היו מהפרויקט של ארגון הבריאות העולמי לחלוקת חיסונים למדינות מתפתחות ומספרם עמד על 60 אלף. ברשות הפלסטינית צופים כי בימים הקרובים יועבר אליהם משלוח של עשרות אלפי חיסונים תוצרת סין.
לפי שעה ישראל אינה דנה באפשרות של העברת כמות גדולה של חיסונים לרשות הפלסטינית. זאת משום שיש לכך מגבלות משפטיות שמונעות ממנה להעביר חיסונים שיש בידיה לישויות מדיניות אחרות.
4 צפייה בגלריה
פלסטינאים פלסטינים מתחסנים חיסון נגיף קורונה
פלסטינאים פלסטינים מתחסנים חיסון נגיף קורונה
הרשות מנסה להשיג מכסות נוספות. חיסון נגד קורונה בג'נין
(צילום: EPA)
בתי החולים ברשות הפלסטינית הולכים ומתמלאים בחולי קורונה שנדרשים להתאשפז בעקבות מצבם הבריאותי. עלייה נרשמה גם במספר החולים המאושפזים שמצבם קשה. שרת הבריאות הפלסטינית מיי אל-קיילה הודיעה כי התפוסה בבתי החולים הינה 110% וכי 44% מחולי הקורונה המאושפזים במחלקות טיפול נמרץ מחוברים למכשירי הנשמה. בשיא הגיע מספר המאובחנים ביום ליותר מ-2,000 איש אך בימים האחרונים נרשמה ירידה מתונה וביממה האחרונה הוא עמד על 1,408 מאומתים חדשים.
בעקבות העלייה המשמעותית בתחלואה האריכה הרשות הפלסטינית את הסגר במחוזות השונים ואת המגבלות הנוספות על התושבים עד לסוף השבוע הבא. אם התחלואה לא תרד במידה המצופה, הרשות הפלסטינית תאריך את הסגר שוב.
בינתיים החלה הרשות במבצע החיסונים ולפי שעה מחוסנים רק צוותי רפואה, אנשים מגיל 75 ומעלה וכן אנשים שנמצאים בקבוצת סיכון גבוהה כמו חולי סרטן. בימים האחרונים אף מגיעים צוותי רפואה פלסטינים לבתיהם של אנשים מבוגרים שמרותקים לבית.
4 צפייה בגלריה
פלסטינים מתחסנים במעבר מיתר
פלסטינים מתחסנים במעבר מיתר
נקודת האור היחידה במשבר. חיסון פלסטינים על ידי ישראל במעבר מיתר
(צילום: gettyimages)
עם תחילת מבצע החיסונים פרסמה המוקטעה תמונה של הנשיא הפלסטיני אבו מאזן מקבל את החיסון, אולם לא ברור מתי צולמה התמונה. לפני שבועות ספורים אבו מאזן בן ה-85 שב להופיע יותר במוקטעה ובטקסים וישיבות ועלתה סברה כי הוא חוסן במשלוח החיסונים הראשון שהעבירה ישראל לרשות הפלסטינית בחשאי בתחילת השנה. משלוח זה הוגדר בצורה עמומה כ"'משלוח לצרכים הומניטריים'' ולא פורט מה היו אותם צרכים.
נקודת האור היחידה במשבר הינה ההחלטה הישראלית לחסן 100 אלף פלסטינים שעובדים בישראל ובאזורי התעשייה בהתנחלויות. סבב החיסונים הראשון הסתיים בהצלחה, אבל גם הוא לווה בסערה תקשורתית אחרי שראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה הצהיר כי מי שחיסנו את העובדים הם צוותי רפואה פלסטינים – אמירה זו גררה ביקורת ציבורית קשה נגדו על הניסיון לקבל קרדיט לא לו במקום לומר את מה שכולם ידעו – שהייתה זו ישראל שחיסנה את העובדים באמצעות צוותי מד"א תחת מטריית המינהל האזרחי.
4 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
חוסן בתחילת השנה? אבו מאזן
(צילום: רויטרס)
למרות המצב הקשה בבתי החולים, מתמודדת הרשות הפלסטינית גם עם מחאה של איגוד הרופאים הפלסטינים אשר דורשים תוספת לשכרם בתמורה להתחייבותם לעבוד רק בסקטור הציבורי ולא בפרטי. בעקבות המחאה פתחו הרופאים בשביתה, אולם בית משפט ברמאללה הוציא צו שמחייב אותם לשוב לעבודתם. בנוסף טען יו"ר האיגוד, ד"ר שווקי סבחה, כי הממשלה הפלסטינית כשלה כישלון חרוץ בניהול המשבר.
העלייה האיטית בתחלואה שמתרחשת ברצועת עזה – יותר מ-500 מאומתים חדשים ביממה האחרונה – מטרידה מאוד את גורמי הרפואה שם ואת ממשל חמאס. אמנם הרצועה קיבלה עשרות אלפי חיסונים מהאמירויות והאו"ם, אך הם אינם מספיקים לענות על הצרכים. לפיכך משרד הבריאות של חמאס חיסן עד כה רק צוותי רפואה, מבוגרים ואנשים הנמצאים ברמת סיכון גבוהה. בחמאס עוקבים מקרוב אחר גל התחלואה המתפתח ולא שוללים אפשרות של מגבלות חדשות וסגרים בדומה לאלו שהוטלו בעיצומו של גל התחלואה הראשון.